Jump to content
Annons

Melodyne


johanfa

Recommended Posts

Annons

Med plugin-versionen så kan du göra både och, dvs lyssna på bara det du arbetar med och ihop med musiken. Jag har aldrig använt den fristående versionen.

Två tips:

1) Melodyne lägger sina genererade filer på ett helt annat ställe än Logic-projektet. Håll koll på det och var noga med att flytta med Melodyne-filerna om du ska flytta eller kopiera projektet till en annan dator. Särskilt viktigt när du byter studiodator och migrerar alla projekt.

2) Melodyne som plugin tar över ljudströmmen så det du ser i arrangemangsfönstret är inte det du hör längre. När jag är klar brukar jag bounce:a till nytt spår, spara och mute:a spåret med Melodyne och stänga av Melodyne-plugin:en. Det är bra för CPU-användningen och gör vidare arbete enklare. Om man kommer tillbaka till projektet två månader senare så kan det vara förvirrande med alla Melodyne-ljud som inte "syns".

Link to comment
Dela på andra sajter

själv brukar jag köra ut musiken till en stereofil och ha i melodyne....funkar guld. ett spår med 2tracken och resten med alla vocals som skall melodynas.....på så sätt slipper man köra melodynebridge osv, som, enligt mina erfarenheter, är hur instabilt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

själv brukar jag köra ut musiken till en stereofil och ha i melodyne....funkar guld. ett spår med 2tracken och resten med alla vocals som skall melodynas.....på så sätt slipper man köra melodynebridge osv, som, enligt mina erfarenheter, är hur instabilt som helst.

Om du kör med Melodyne Bridge, så använder du väl Cre8 eller Studio, som hanterar flera spår samtidigt? Det är enklare att köra pluginversionen, eftersom den funkar lika smidigt som alla andra plugins då.

Flerkanalsversionerna är mest användbara om man ska jobba med flerstämmiga körer o dyl, tycker jag - så jag har nästan bara använt pluginversionen ända sedan den släpptes (man får ju den på köpet när man köper Studio).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...