Jump to content
Annons

Hur mycket får man egentligen sampla?


Naymari

Recommended Posts

Tog mig en lyssning på Flo Ridas senaste låt I Cry

Och tyckte att fan, den hooken är inte hans. Så började söka runt på internet och hittade ett släpp från 2011.

http://youtu.be/FCsjJNFlDpg

Det är exakt samma upppitchade hook som Flo Rida använder. Men kände att det fortfarande inte var där jag hört den förut.

Sen hittade jag den här:

http://youtu.be/H7u5GtSIC5k

Och då föll biten på plats. Så jag ställde mig frågan. Hur mycket får man egentligen sampla?

Så vitt jag är lärd får du inte sampla någonting som har uppnådd verkshöjd. Men begreppet verkshöjd är ett väldigt luddigt begrepp.

Dock skulle jag klassa det här som uppnådd verkshöjd då melodi och text är exakt lika dan.

Så min fråga är, får man egentligen lov att "sampla" (som de coola kidsen kallar det)?

Kan man komma undan med plagiat/ stöld bara genom att kalla det sampling?

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

URL: 46 § En framställare av upptagningar av ljud eller rörliga bilder har, med de inskränkningar som föreskrivs i denna lag, en uteslutande rätt att förfoga över sin upptagning genom att

1. framställa exemplar av upptagningen, och

2. göra upptagningen tillgänglig för allmänheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

URL: 46 § En framställare av upptagningar av ljud eller rörliga bilder har, med de inskränkningar som föreskrivs i denna lag, en uteslutande rätt att förfoga över sin upptagning genom att

1. framställa exemplar av upptagningen, och

2. göra upptagningen tillgänglig för allmänheten.

svenska tack ^^ för tidigt för att jag skulle förstå de där haha

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man kan alltid göra en deal med ägaren till originalet. Blir nog rackarans besvärligt med The Beatles eller Pink Floyd. Men jag tror annars att de flesta inte tackar nej till ersättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga att Flo Ridas låt till största del inte handlar om sampling, mer att man bygger vidare på befintliga låtar där de ursprungliga upphovsmännen också blir medupphovsmän till det nya verket.

Trenden är ganska stark just nu. Ibland används samplingar av en tidigare låt (vilket också ger mer pengar till upphovsmän/skivbolag och originalartist), ibland spelas saker in på nytt. Så tråden borde kanske mer beröra vad man tycker om att skriva låtar på det här sättet.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga att Flo Ridas låt till största del inte handlar om sampling, mer att man bygger vidare på befintliga låtar där de ursprungliga upphovsmännen också blir medupphovsmän till det nya verket.

Trenden är ganska stark just nu. Ibland används samplingar av en tidigare låt (vilket också ger mer pengar till upphovsmän/skivbolag och originalartist), ibland spelas saker in på nytt. Så tråden borde kanske mer beröra vad man tycker om att skriva låtar på det här sättet.

Hade verkligen ingen aning om att det var så vanligt! Eller så är det bara att jag inte tänkt på det riktigt, Lyssnar inte så jättenoga på populärmusik på radion. Synd kan man tycka. Finns ju några delar som är bra!

Hur ser vi på det sättet att skriva låtar? Jag tycker det är rätt fult att göra så. Känns lite som att de inte kunde komma på en egen hook så de fick "låna". I mitt tycke.

Varför använda andras hookar?

Kommer någon snart ta patent på sina låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...