Jump to content
Annons

Rme ff 400 antal kanaler


sofist

Recommended Posts

Hej! nyanländ på forumet, skoj!

Jag blir inte klok och vänder mig till er i förhoppning att kunna bli lite upplyst.

Hur många kanaler kan jag spela in samtidigt (microfoner) på ff 400, som jag kan räkna är det 6, kan det stämma? och går det, och isf HUR uttökar man ingångar om jag skulle behöva expandera, behövs ett externt ad/da + preamp för att kunna använda fler micar än 6?

Jag har lusläst trådar överallt, men då min kunskap om inspelning och daw är extremt mariginell har jag säkert lyckats läsa mig förbi det som jag söker.

Jag är ute efter en kvalitetsökning på mitt nuvarande projekts inspelningar, och har hittat ett ff 400 till ett humant pris. jag behöver egentligen minst 8 kanaler för livetracking av trummor men kan klara mig på 6 ett tag för att expandera senare.

Nån som orkar förklara el hänvisa mig vidare?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! nyanländ på forumet, skoj!

Jag blir inte klok och vänder mig till er i förhoppning att kunna bli lite upplyst.

Hur många kanaler kan jag spela in samtidigt (microfoner) på ff 400, som jag kan räkna är det 6, kan det stämma? och går det, och isf HUR uttökar man ingångar om jag skulle behöva expandera, behövs ett externt ad/da + preamp för att kunna använda fler micar än 6?

Jag har lusläst trådar överallt, men då min kunskap om inspelning och daw är extremt mariginell har jag säkert lyckats läsa mig förbi det som jag söker.

Jag är ute efter en kvalitetsökning på mitt nuvarande projekts inspelningar, och har hittat ett ff 400 till ett humant pris. jag behöver egentligen minst 8 kanaler för livetracking av trummor men kan klara mig på 6 ett tag för att expandera senare.

Nån som orkar förklara el hänvisa mig vidare?

mvh

http://www.rme-audio...ireface_400.php

Den klarar 18 input / 18 output.

2 preamp, dvs du kan ansluta 2 mickar direkt. Övriga analoga ingångar ser ut att vara line-in och det kräver separata preampar om du vill ansluta mickar.

Sist har den digital ingång typ ADAT/Lightpipe som kräver preamp/AD-DA konverter, t.ex. en ADA8000. http://www.soundonso...ehringerada.htm

Tekniken beskrivs här http://en.wikipedia.org/wiki/ADAT_Lightpipe

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet har 8 analoga ingångar där 2 stycken har mikrofonförstärkare, de övriga 6 ingångarna måste alltså förstärkas av externa mikrofonförstärkare innan de kopplas på ljudkortet.

Sedan kan ljudkortet expanderas precis som arha förklarar med 8 kanaler digitalt ljud via Adat och ytterligare 2 kanaler vid spdif. Totalt 18 kanaler in alltså.( 8 analoga och 10 digitala)

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du en presonus digimax d8 får du åtta mikstärkare till via adat, dom är billiga och låter väldigt bra. Perfekt för trummor. Går att kontrollera dom åtta nya kanalerna i fram på fireface eller i multimix lr vad det nu heter

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för att ni reder ut detta för en gröngöling. Vad jag har lyckats läsa mig till så innebär expansion via adat att man begränsas (?) till 96khz med 12 kanaler och fler.är det vanligt att man spelar in i högre upplösning? är inte 41khz tillräckligt? Eller har jag även här missförstått, haha?

Link to comment
Dela på andra sajter

44.1kHz räcker. 🙂

Ska man vara kinkig så är ca 60kHz optimalt som samplingsfrekvens och meningslöst att gå över enligt Dan Lavry, en av de riktigt kunniga på området - och då får man ju välja 88.2 eller 96 - men skillnaderna handlar i så fall om petitesser. Jag har aldrig hittills känt behov att köra med annat än 44.1kHz. Bitdjupet är viktigare i så fall, så se till att spela in i 24-bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på att länka dit tidigare, men för den som vill grotta ner sig i Lavrys förklaringar om optimal samplingsfrekvens, kan dessa artiklar rekommenderas:

http://lavryengineering.com/pdfs/lavry-sampling-theory.pdf

http://www.lavryengineering.com/pdfs/lavry-white-paper-the_optimal_sample_rate_for_quality_audio.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig i övrigt, men just fördröjningen (latency) blir faktiskt halverad om du kör med samma buffersize vid dubbel samplerate. 🙂

Precis - men belastningen på datorn blir högre, så om datorn inte är tillräckligt kraftfull för att kunna hantera den högre belastningen, så kan man tvingas gå upp på högre latency ändå... Det är väldigt lätt att tolka sådant fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis - men belastningen på datorn blir högre, så om datorn inte är tillräckligt kraftfull för att kunna hantera den högre belastningen, så kan man tvingas gå upp på högre latency ändå... Det är väldigt lätt att tolka sådant fel.

Så sant så sant, men i teorin så... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...