Jump to content
Annons

Nivå på masterkanalen vid inspelning?


Millen1981

Recommended Posts

Annons

Låt den stå på 0 och styr volymen i mixen istället.

Varför? För att det blir enklast och lite ordning och reda, om du toköverstyr din mix och ska slänga på en EQ, kompressor, Limiter osv på mastern sedan så kommer det förmodligen klippa i pluggen (generalisering).

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Det spelar ingen som helst roll eftersom man inte kan överstyra bussarna även om man skulle skjuta upp alla reglarna på max. 32-bit float jobbar de flesta DAW-programmen med internt och det har finessen att man har 24-bits upplösning oavsett signalnivå och en intern dynamik på hisnande 1520dB. Då är det bara att dra ner master-regeln så att man inte överstiger 0dBFS i slutänden. Det blir precis samma resultat som om man hade sänkt alla kanalreglarna för att justera mastervolymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Det spelar ingen som helst roll eftersom man inte kan överstyra bussarna även om man skulle skjuta upp alla reglarna på max. 32-bit float jobbar de flesta DAW-programmen med internt och det har finessen att man har 24-bits upplösning oavsett signalnivå och en intern dynamik på hisnande 1520dB. Då är det bara att dra ner master-regeln så att man inte överstiger 0dBFS i slutänden. Det blir precis samma resultat som om man hade sänkt alla kanalreglarna för att justera mastervolymen.

Förutsatt att man inte har effekter på Master-bussen , För dessa borde väl påverkas annorlunda om man sänker alla kanaler istället för master-regeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att man inte har effekter på Master-bussen , För dessa borde väl påverkas annorlunda om man sänker alla kanaler istället för master-regeln.

Det jag försökte kommunicera i mitt inlägg. De flesta pluggar har också bra med headroom men du kan få begränsad kontroll över tröskeln på vissa kompressorer och så vidare. Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

+1-ar de ovanstående. Lämna regeln på noll och styr volymen i mixen.

Pluggar på masterkanalen påverkar nog mest om pluggarna ligger efter regel, men har du inga såna så är det bara tuta och köra.

Är jag klar med en mix, och märker att några för många toppar slinker över nollan ändå (händer sällan), och inte känner att jag behöver/orkar sänka allt spår för spår, så kan jag sänka ner master-regeln nån decibel vid nermix. Det är nog enda gången man själv rör regeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag försökte kommunicera i mitt inlägg. De flesta pluggar har också bra med headroom men du kan få begränsad kontroll över tröskeln på vissa kompressorer och så vidare.

Helt rätt, men det beror också på vilka slots man använder på mastern.

För att du ska kunna höra vad du gör, så måste du som bekant dra ner mastern så att det blir 24-bit ut till omvandlarna.

Insert-slots 7 och 8 ligger efter regeln, så de kommer varken att få mer eller mindre att jobba med om du justerar till lagom nivå med kanalernas reglar eller med masterregeln - men om du använder slot 1-6 så kan pluggar som ligger där överstyras om de inte är gjorda för att ta emot 32-bit float (men det är nog de flesta nuförtiden...) och om de inte har kontroller för insignalen till pluggen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...