Jump to content
Annons

hur gör man en melodi?


jakob-sundin

Recommended Posts

Annons

nu vet inte jag hur länge du jobbat med musik, men låt säga att det bara är några månader tex så kan du inte förvänta dig att kunna allt på en gång, musik tar tid att lära sig att göra.. men som ovan nämde att köra melodier via ackord noter funkar bra i början, bara du kan lägga ut ackorden så 😉

fördelen är ju om man spelat piano innan, annars tar det ett tag innan man lär sig som sagt..

lycka till iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är nog ganska grön, för om du inte hade varit de så hade du nog hört en melodi i huvudet. Så är de nog för dem flesta. Man hör kompet och får upp en melodi automatiskt. Och det är sånt som kommer mes tiden.

Jag föreslår att du börjar på ruta ett med musikteori 101. Finns massa bra information ute. Har man inte "musiken i sig" så är de bara börja från början. Går tyvärr inte att fuska sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Musikteori? Jag har visserligen läst en jävla massa skit (högskolenivå), men om småbarn kan nynna fram en melodi så tror jag inte "Musikteori & Harmonilära" kanske är det självklara steget.

Det är som att säga att du måste bör lära dig att backa med långtradare för att kunna köra cykel med stödhjul.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är nog ganska grön, för om du inte hade varit de så hade du nog hört en melodi i huvudet. Så är de nog för dem flesta. Man hör kompet och får upp en melodi automatiskt. Och det är sånt som kommer mes tiden.

Jag föreslår att du börjar på ruta ett med musikteori 101. Finns massa bra information ute. Har man inte "musiken i sig" så är de bara börja från början. Går tyvärr inte att fuska sig fram.

'Vet inte om det är så självklart att hör en melodi i huvudet. Visst för många kan det noga vara så.

Mitt tips är att bara spela, så kom melodin så småningom och tänk inte så mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikteori? Jag har visserligen läst en jävla massa skit (högskolenivå), men om småbarn kan nynna fram en melodi så tror jag inte "Musikteori & Harmonilära" kanske är det självklara steget.

Det är som att säga att du måste bör lära dig att backa med långtradare för att kunna köra cykel med stödhjul.

Instämmer helt!

Man behöver egentligen inga teoretiska kunskaper för att kunna skapa bra musik, utan det är bara att prova sig fram och spela det som man själv tycker låter bra. Låter det inte bra, så är det bara att prova på något annat sätt - eller kanske inleda ett samarbete med någon annan som kan göra melodier. Man kommer in i det med tiden, helt enkelt.

Ett bra sätt att lära sig, är också att göra egna covers av låtar man gillar. Då lär man sig hur andra bygger upp sina låtar och får lite mer kött på benen för att komplettera sina egna låtar med det som man inte riktigt får till.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte Valles svar var ganska bra.

För skrivande människor är en mening ganska enkel att konstruera, men det ligger åratal av träning bakom det. De första meningarna man skriver är ganska korta och ofärgade. Senare lär man sig, genom att läsa och skriva mycket, göra mer komplicerade meningar.

Så: lyssna mycket på andras melodier, planka låtar som fasiken (här lär du dig så himla mycket tips, idéer och teknik), spela mycket och till sist kommer du konstruera en melodi du är nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...