Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Har införskaffat mig ett studiokit för att spela in musik hemma,extern ljudkort, mic och hörlurar från Presonus.

Nu är det så att jag tänkte skaffa en ny dator som jag enbart ska använda för musikproduktion.

Har tänkt mig både att spela in akustiskt samt skapa elektronisk musik.

Min budget ligger på runt 5-6 tusen. Någon som kan tipsa mig om något lämpligt?

Tack på förhand

Annons
Retromannen (oregistrerad)
Postat

en lämlig dator för 5-6 k...

är det pc du vill ha? bärbar amd quad-core el intel i5 gärna 6gb minne. köp en för 6000,- så är den bättre eän en för 5000,-

man får vad man betalar idag; acer, asus, hp tycker jag

Postat (redigerat)

Det är väl Pc jag hade tänkt mig ja. Bärbar säger du, får jag inte mer för pengarna om man väljer en stationär?

Redigerat av Podyl
Postat (redigerat)

Det är väl Pc jag hade tänkt mig ja. Bärbar säger du, får jag inte mer för pengarna om man väljer en stationär?

klart du får. Köp en sationär då.

Finns 1 enkel regel när det gäller studiodatorer: Se till att den har de bästa möjliga specifikationerna för din budget!

"Men de är ju det jag frågar efter", I know. RAM är nr 1 du ska gå efter.. fast egentligen inte, för det kan du alltid trycka in mer själv. Leta efter en med grym processor. Du måsta ha minst 4gb RAM om du ska ha en del spår i ditt DAW. Du märker ganska fort när du försöker maxa en dator med massa spår ect.

Allra bästa är om du bygger en egen, finns massa tips om du googlar lite. På typ "how to build a music computer from scratch".

Slutsats: Leta efter den med bästa speccen för din budget. Skit i grafikkort. Processor och RAM är det du ska snöa in dig på. Sen använder du datorn endast för musik. Skit i att installera massa skitprogram du inte behöver. Kör endast ditt DAW på det, och eventuella mindre dokument. Försök hålla den ren.

Redigerat av Terror
Postat

Köpte helt nyligen själv en musikdator, 5500 för asus med i7 på net on net. Men den var bärbar.

Tänkte tillägga att du kan jämföra hastighet på hårddisk och minne också. Hårddisk går ju också att byta i efterhand. Minnestyp gissar jag på att det är det svårare att byta.

Nu när jag kör igång och försöker spela upp bandets låtar med rätt många audiospår så funkar det sådär. Kollade med profileraren och det verkar vara hårddisken som är flaskhalsen. Minnet eller CPU är långt i från att slå i botten, trots mycket effekter, virtuella instrument och stuff. Tillsvidare får jag köra låtar med färre spår, sen kanske det blir en SDS-disk så småningom om. Lycka med datorköp!

novation (oregistrerad)
Postat

Över din budget förvisso men jag var lat och köpte en Frost Snömachine.

Ångrar jag det? Nope.

Haft flera ärvda hem-PCs, Packard Bells, HP, etc innan men alla sa stopp förvånansvärt fort och krävde uppgradering av det ena och det andra.

Många förespråkar bygg själv och spara pengar etc, men för min del tog det för mkt tid att få det att rulla hyffsat innan jag bytte. Sen å andra sidan är jag sjukt nöjd med min Acer netbook för under 3 tusen, men den har jag inte till musik mer än spotify..

Postat

Jag kommer nog mest att lira akustiskt till en början.

Gitarr, cajon, piano och sång.

Men vill kanske även testa göra lite housemusik om det inte kräver allt för mycket av datorn.

Postat

Det jag sett så har det varit hårddiskladdning som varit flaskhalsen. Gäller både min egen och bandkompisens dator. Om man har hygglig processor minne, kanske elektronisk musik är a piece of cake för datorn? Sen vet jag inte vad som krävs för att för att få låg latancy om det mest hänger på ljudkortet? Mer frågor än svar här : ) är rätt ny själv, har inte hunnit undersöka så mycket än.

Postat

Hur funkar mac mini till musikproduktion? Den ligger ju i den budgetram samt att du får möjlighet att använda Logic som är väldigt smidigt och ska du bara spela in så ingår ju garageband.

Postat (redigerat)

För produktioner med upp till runt 4 spår räcker i5 och 4gb ram. You're good to go.

Men ska du ha produktioner mes mer än 8 sppr med massa pluggar mm så skulle jag silta på minst 6gb ram. Se till att ha en snabb hårddisk som både kan skriva och läsa snabbt.

Redigerat av Terror
Postat

För produktioner med upp till runt 4 spår räcker i5 och 4gb ram. You're good to go.

Men ska du ha produktioner mes mer än 8 sppr med massa pluggar mm så skulle jag silta på minst 6gb ram. Se till att ha en snabb hårddisk som både kan skriva och läsa snabbt.

Fick du verkligen rätt på siffrorna där?

Når ofta maxkapacitet på min gamla dator (AMD 2*2 Ghz, 3 GB RAM), men då är vi ju upp på kanske 40-50 spår plus pluggar.

Sen får man väl dela upp det lite. Jag har fått för mig att det hänger ihop såhär:

Många pluggar (fx och instrument) -> snabbare processor

Många audiospår: -> mer minne och snabb hårddisk

Sen finns det såklart fall där det inte stämmer. En instrumentplugg som baseras på ett stort samplingsbibliotek kanske ändå tröttar ut hårddisk och ramminne mer än processorn.

Postat (redigerat)

Når ofta maxkapacitet på min gamla dator (AMD 2*2 Ghz, 3 GB RAM), men då är vi ju upp på kanske 40-50 spår plus pluggar.

Sen får man väl dela upp det lite. Jag har fått för mig att det hänger ihop såhär:

Sen finns det såklart fall där det inte stämmer. En instrumentplugg som baseras på ett stort samplingsbibliotek kanske ändå tröttar ut hårddisk och ramminne mer än processorn.

+1 på det !

Sen, om du hat möjlighet att testa datorn före köp,

ladda ner och ta med dej http://www.thesycon....ncy_check.shtml och kör den några minuter på burken, annars skulle jag säga att det är lite av att köpa grisen i säcken,

många nya datorer (pc) har problem där vill jag påstå.

PS. DPC latency checker går att köra direkt från USB-sticka. DS.

Redigerat av JakobP
Postat

Många pluggar krlver mycket ram. Visst är de bra med processor, men jag har för mig att de oftast är ramen (ramet?) Som säger stop först.

Skriver på mobilen, därav alla stavfel :&

drloop (oregistrerad)
Postat

Kör du inga större samplingsbibliotek som kräver att det finns i rammine så kan du köra länge på 1-2gb rammine, beroende på DAW.

Postat

Åh fan, då får jag väl ta o leta upp nån lämplig intel istället.

Jag är verkligen ny inom detta så har ingen koll alls på vilken typ av dator jag ska köpa.

Postat

+1 på det !

Sen, om du hat möjlighet att testa datorn före köp,

ladda ner och ta med dej http://www.thesycon....ncy_check.shtml och kör den några minuter på burken, annars skulle jag säga att det är lite av att köpa grisen i säcken,

många nya datorer (pc) har problem där vill jag påstå.

PS. DPC latency checker går att köra direkt från USB-sticka. DS.

men vad ger detta då?

för mej står det max 591 my s

har en quadcore amd och cubase funkar bra för emj

Postat

Jag skulle undvika Amd och speciellt Amd chipset, det är bl a dom som det har varit problem med.

Tror du eller vet du detta ?

har alltid kört AMD, alltid bättre än intel, alltid bättre pris, alltid bättre prestanda!

Postat

Tror du eller vet du detta ?

har alltid kört AMD, alltid bättre än intel, alltid bättre pris, alltid bättre prestanda!

Nej, jag vet inte att den datorn är dålig, men Amd chipset har haft problem.

Postat

Vad exakt är det för problem som de har haft?

Jag har lite svårt att svara på det, men jag vet att Amd chipset hade stora problem för ett antal år sedan, och även Nvidia chipset, så jag har alltid kört Intel.

Sen har det också funnits eller finns ett problem med att dom flesta mjukvaruföretag använder sig av Intels kompilator och när man installerat ett program på en Amd-dator så optimeras inte programmet för den processor man har.

Postat

Jag har lite svårt att svara på det, men jag vet att Amd chipset hade stora problem för ett antal år sedan, och även Nvidia chipset, så jag har alltid kört Intel.

Sen har det också funnits eller finns ett problem med att dom flesta mjukvaruföretag använder sig av Intels kompilator och när man installerat ett program på en Amd-dator så optimeras inte programmet för den processor man har.

Det där är väl i det närmaste förhistoriska (i dator-år mätt) problem? D v s runt 10 år sen?

Postat (redigerat)

Jag har kört Intel, sen AMD och när de fick problem bytte jag tillbaka till Intel igen.. sen dess har jag kört Intel..

If it ain't broke - don't try to fix it.. typ

AMD har haft grova problem historiskt men det var nog som JJ säger 10 år sen det var en "dålig" häst att satsa på..men kör man ett märke och det funkar bra ska man fortsätta med det. Jag vill drista mig att säga att man ska kolla runt på Internet vad folk kör med för det finns inget som säger att en Inteldator funkar för musikproduktion bara för att det står Intel på lådan.. Jag har handbyggt mina datorer i över 20 år och det är ingen lek att hitta grejer som ger bra prestanda ihop även om vissa märken är relativt stabila från en processorplattform till en annan och även funkar bra ihop med andra märken på komponenter. ASUS moderkort har jag kört uteslutande i 3 år och inte haft ett (1) problem med dem.

Datorn du visade länk till ovan ser bra ut rent specifikationsmässigt men kan du få fram detaljerad information borde det gå att säga med 90% säkerhet om det kommer funka eller ej. Nu är inte 5000:- sådär jätte mycket pengar och man kan tänka sig att de har snålat ned på vissa komponenter..

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.