Jump to content
Annons

Mäta akustiken efter att ha aktiverat Ik multimedia arc 2


audioman

Recommended Posts

Annons

Jag har sett på nätet att folk gjort mätningar med Rew innan och efter Arc. Men förstår inte hur man får till mätningen då Arc är en vst som man lägger sist i kedjan och Rew är en standalone.

Någon som vet hur man kommer runt detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Routa ljudet från REW till din daw genom din mjukvarumixer, låt signalen passera ut genom masterkanalen med arc på och ut i högtalarna. Detta förutsätter att man har en någolunda flexibel mjukvarumixer till sitt ljudkort.

Ett annat alternativ är, om du använder samma ljudkort för mätningar med REW:

- Skicka ut signalen ur analogutgångarna och koppla med kablage direkt tillbaks till ingångar på ljudkortet

- Monitorlyssna på dessa ingångarna i din DAW och kör ljudet ut genom masterkanalen

- Akta här så att du inte får feedbackloopar p.g.a. konstig routing eller liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska mäta akustiken så ska du inte ha någon plugg mellan mick och REW.

Sedan när det gäller sånna här "fixa akustk" pluggins så är det ända man kan åstadkomma ett förvrängt ljud i ett förmodligen dåligt akustiskt rum.(tror inte man börjar fundera på sånna pluggar om rummet är bra)

Altså, högermans är(om bra märke) redan raka i frekvensgång så det finns ingen anledning att förvränga dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Routa ljudet från REW till din daw genom din mjukvarumixer, låt signalen passera ut genom masterkanalen med arc på och ut i högtalarna. Detta förutsätter att man har en någolunda flexibel mjukvarumixer till sitt ljudkort.

Det här var instressant men förstår inte riktigt hur jag ska göra.

REW har under inställningar "output" mitt korts drivrutiner, enda stället jag såg i Rew att man kunde ställa in detta.

Jag har en TC desktop 6, i den mjukvarumixern kan jag inte skicka ljudet vidare till cubase vad jag ser, se bild.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig

post-21175-0-27895100-1351196135_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

på youtub finn en instruktions video för REW från GIKAcoustics.

Sitter på jobbet och kan inte lyssna, men jag ska ha sett den förut. Om jag minns rätt så går dom igenom hur själva mätningen går till. Det jag vill ha hjälp med är hur jag mäter med REW så att det går via Arc pluggen.

"Desvaenger" är nog inne på rätt spår, har bifogat bild på min mjukvarumixer. Hur routar jag ljudet ifrån REW till Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka ut ljudet från REW, exempelvis ut på out-3 på ljudkortet.

kabel från out-3 till line in-1(eller annat Nr.in) i Cubase. pluggen på den kanalen.

Nu bör du få ljud på exempelvis out-1(main out). kör sinus våg i Generator i rew så du hör att du koplat rätt, altså att det går via Cubase. Tänk att du ska använda cubase som insert på väggen till högtlarna.

Sedan gör du som det beskrivs i GIKs video. dvs mätning/insplning i REW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...