Jump to content
Annons

First Class Lover - Provade något nytt, alternativ pop


Matthew L

Recommended Posts

Har varit ganska inaktiv här på forumet efter förra höstens vinst i Festivaltävlingen "Given musikslinga". Segern medförde inga större förändringar karriärsmässigt men jag känner mig fortfarande ganska stolt... 😉

Har gjort lite släpp innan vilka alla innehållit syntar och ganska obegränsat med ljud.

Som många andra före mig försökte jag denna gång skala ned allt till att ha en sättning instrument bestående av sång, piano, bas, gitarr/elgitarr, trummor och dragspel. Tyvärr hade jag inte rätt akustiska förutsättningar för att kunna spela in piano ordentligt och bas och trummor har jag inga så de fick också bli mjukvaruvarianter...men dragspel, elgitarr, nylonsträngad och sång är "äkta"

Jag visste inte riktigt om jag skulle lägga detta i avdelningen låtkritik eller i musiktips men det fick bli musiktips. De nio låtarna ligger nu på Spotify så jag lär inte förändra mixarna på dem något men jag tål kritik, så om ni tycker något låter konstigt eller så, så är det bara att skjuta. Jag kan ha stor nytta av det nästa gång jag sitter med ett gäng låtar. Reverb vet jag kan förekomma i viss mängd på sången men jag gillar mycket reverb på sång så det behöver ni inte avrätta mig för... 😉

Lyssna på Spotify

Lyssna på Soundcloud

.zip"]Ladda ned albumet i 320 kbps mp3 (74 mb)

Hoppas ni gillar!

mvh /M

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Tack för din input slejnard! 🙂

Bra idé med lite percussion. Jag har spelat instrumenten utan att kvantisera men trummorna har jag faktiskt inte vågat köra helt live på alla låtarna. Kan själv köpa lite hafsigt pianospel på en låt men om trummorna sackar minsta lilla så slår det ju igenom så enormt. Däremot skulle jag ju kunnat flyttat lite slag inom rimliga gränser el. göra ngn typ av "groove quantize". Ska ta med mig det till kommande låtar...

Roligt du gillar min sång och att du tycker om förstalåten! Hoppas de andra låtarna också faller dig i smaken 🙂

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jag fick en sån flashback till något jag hört när jag va liten.. blandat -60 -70 tal med något nytt.. lite Michael stipe, Vangelis, Harpo.. the list goes on ..hehe.. det blev flipperkula i referenslandet för min del men det här var skitbra om man ser det du vill förmedla.. röstmässigt har du en väldigt intressant "alternativ rock klang" och jag kunde höra helt andra arr bakom flera av låtarna med tyngre rökigare tidstypiska trummor, stora stråkar ,Strawberry fields flöjt , fetare fuzzade gitarrer.. till olika syntprylar med samplade subbasar, fast fortfarande kvar i klangen låtarna har.. oj, vilka excesser det for förbi i huvudet här... det känns som du har en stor palett att leka med om du vill 😄

Mixarna ger lite blandat intryck fram och tillbaka och trummorna känns lite ploppigt yxiga och tunna stundtals, rösten ligger lite långt bak i ett hav av frekvenser.. jag tror det skulle bli en sån jättehöjdare att mixa om låtarna mer och var lite mer pillig med både kompressor och EQ och ge mer utrymme åt sången och reverbet.. men.. Rösten var en stor behållning och reverbet var det absolut inget fel på i mina öron, det ger låtarna ihop med rösten en karaktär som känns väldigt egen.

Kör hårt!

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Lundin för din utförliga kommentar! 🙂

Tror trummorna är det jag alltid fått höra mest negativt om och det verkar tyvärr inte som att jag lär mig något av det heller... 😉 Funderar på att göra en ep helt utan trummor ngn gång. Eller kanske be någon spela det på riktigt.

Just det du skriver om stor palett ligger det en del i. Jag kan aldrig riktigt bestämma mig för vad jag ska ha med i låtarna. Tidigare har jag velat ha med allt på en och samma gång men det blir ju lätt alldeles för grötigt. Därför tänkte jag denna gång begränsa mig kraftigt. Sen att det blev ett hav att frekvenser för sången att brottas med kan jag ha förståelse för att du tycker. Kanske skulle överlämnat mixandet till någon annan någon gång.

60- och 70-tal låter uppmuntrande att höra. Brukar annars mest bli 80-tal man får höra att det klingar som. Vet inte om det är någon utveckling men det är iaf en förändring 😉

Blir glad att höra att du gillar rösten. Den är ju lite svårare att ändra än arr och eq:ande 🙂

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Är No bulletproof design det sista du gjort i musikväg?

Det är en riktigt trevlig låt alltså.. nu har jag lyssnat på den flera gånger och jag hör lite småsaker som jag tror ger mig den där flashback-viben.. hehe.. måste komma på vem det är jag associerar med och det vore intressant om det är just en sådan förebild som influerat till att låten blev till. Det franska dragspelet ( det kallas väl något som jag inte kommer på nu.) är en snygg touch som ger en stor del av det lite melankoliska intrycket låten har men det känns mer och mer efter lyssningarna som det är en liten svävande atmosfär som inte riktigt bryter igenom.. återkommer när jag kommer på vad det är jag tänker på.

En liten försiktig fundering: har du gjort stem's på den och finns det någon liten mikro-mikroskopisk chans att jag kunde få prova att lägga lite Custom&Vintage trummor på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är No bulletproof design det sista du gjort i musikväg?

Det är en riktigt trevlig låt alltså.. nu har jag lyssnat på den flera gånger och jag hör lite småsaker som jag tror ger mig den där flashback-viben.. hehe.. måste komma på vem det är jag associerar med och det vore intressant om det är just en sådan förebild som influerat till att låten blev till. Det franska dragspelet ( det kallas väl något som jag inte kommer på nu.) är en snygg touch som ger en stor del av det lite melankoliska intrycket låten har men det känns mer och mer efter lyssningarna som det är en liten svävande atmosfär som inte riktigt bryter igenom.. återkommer när jag kommer på vad det är jag tänker på.

En liten försiktig fundering: har du gjort stem's på den och finns det någon liten mikro-mikroskopisk chans att jag kunde få prova att lägga lite Custom&Vintage trummor på den?

Skulle bedöma chansen som betydligt större än mikroskopisk. Vore jättekul om du ville prova dig på något. 🙂 Har ingen vidare prestige i trummorna precis 😉

Jag har dock inte gjort några stems. Har aldrig gjort några heller men ska inte vara några problem att åstadkomma något som du kan jobba med. Vi kanske kan ta det via pm? 🙂

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad snyggt! Första låten (har inte hunnit längre än) är grym!

Tog en liten paus från mitt egna musikskapande för att kolla lite forum och jag ska nog ta och hämta mig lite kaffe och bara sitta och lyssna en stund... 🙂

Tack android! Trevligt att du gillar trots att det inte är så synthigt som jag stundtals låtit... 😉 Fast harmonierna är ju inte helt olika det gamla. Ränderna går liksom inte ur...

Hoppas du även gillade resten av låtarna. 🙂

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...