Jump to content
Annons

24 I/O via Thunderbolt - Hur?


Kokanin

Recommended Posts

Hej alla!

Jag sitter och funderar på omvandlare och kommer inte på någon bra lösning.

Tanken är att vi snart ska byta omvandlare och jag har kommit fram till att SSL Alphalink I/O Bundle är ett vettigt val. Börjar dock fundera på att byta ut min Mac Pro (2008) till en ny Macbook Pro. Då blir det struligt med PCIe och man borde köra via Thunderbolt.

Om man önskar köra med Thunderbolt, och vill ha 24 I/O, vad väljer man då för setup?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Apogee Symphony är ett alternativ. Dock långt ifrån gratis...

Men är oxå vansinnigt bra 🙂

Det är nog bara Apogee som har släppt något ljudkort för Thunderbolt ännu så länge, så i nuläget finns det inte så många alternativ...

Du har ju Universal Audio's Apollo. Finns nu TB-kort att köpa lös för ... (Host) futtiga 499USD 😱

Men det kortet klarar bara 16 simultant in, kasst kan tyckas då det har 20 fysiska inputs 😏

Då undrar man ju vad poängen TB är? Latency? Bull

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Apogee Symphony är ett alternativ. Dock långt ifrån gratis...

Ja, det verkar som man kan sätta i fler moduler och på så sätt få 24 I/O. Ska läsa vidare om Symphony.

Men är oxå vansinnigt bra 🙂

Du har ju Universal Audio's Apollo. Finns nu TB-kort att köpa lös för ... (Host) futtiga 499USD 😱

Men det kortet klarar bara 16 simultant in, kasst kan tyckas då det har 20 fysiska inputs 😏

Då undrar man ju vad poängen TB är? Latency? Bull

Apollo verkade intressant tills jag märkte att I/O inte räcker. Trodde det gick att lösa med två ADAT, men icke!? 16 kanaler är ett konstigt antal, tycker jag. Hemmapularen behöver det inte. Samtidigt är det oftast för lite för en studio.

Pro Tools HD har Thunderbolt och man bör nog kunna köra 24I/O med ett sådant system, om man har pengarna. Så de enda stabila alternativen, för en studio som vill köra laptop, är alltså Symphony eller PT HD (?).

Då blir det nog till att köra vidare med min gamla Mac Pro och välja SSL Alphalink. Tror ni Thomanns Bundle med MadiXtreme är vettigt/smidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju Universal Audio's Apollo. Finns nu TB-kort att köpa lös för ... (Host) futtiga 499USD 😱

Men det kortet klarar bara 16 simultant in, kasst kan tyckas då det har 20 fysiska inputs 😏

Då undrar man ju vad poängen TB är? Latency? Bull

Visst 17 ! Hur kunde jag glömma Apollo...? 😊

Hittills är det alltså bara Apogee och Universal Audio som har släppt Thunderbolt-ljudkort.

Jag tycker också att det verkar lite skumt om det bara klarar 16 kanaler. Thunderbolt ska ju vara rejält mycket snabbare än både USB3 och Firewire 800...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste det vara Thunderbolt?

Tänkte annars på RME UFX, det ljudkortet är ju USB/firewire med 30 in 30 ut.

Bra tips! Helt klart intressant kort. Men.. frågan är hur stabilt det rullar via FW400 när man kör 24 in och 24 ut samtidigt. Är det ens möjligt utan att man stöter på problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju magmachassi med tre pci-platser och thunderbolt.

Men den kostar ju apa!

http://www.magma.com/thunderbolt

Och då kan du köra med precis vad du vill i pci-väg 🙂

Då hade jag hellre kikat på Sonnet. Uttalat stöd för SSL, RME, Uad, osv. Allt det där som är viktigt för oss. 😉

http://www.sonnettech.com/product/echoexpresschassis.html

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Letar själv ljudkort så UFX o Apollo kollas under lupp.

Problemet med de flesta fw/USB är att de verkar kräva slavade ADAT kopplade ljudkort/preamps för att komma upp i 24 i/o. Utgår från att UFX har intern bandbredd för att hantera alla databitar som krävs för 30 i/o. Men då behöver du ytterligare 2 stycken slavade ADAT bestyckade ljudkort/preamps med 8 fysiska in/ut och då drar det iväg pengamässigt.

Verkar som om du skulle behöva ett mixerbord med digitalt extra lulll lull. Det kanske är intressant om du inte behöver flytta "ljudkortet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju magmachassi med tre pci-platser och thunderbolt.

Men den kostar ju apa!

http://www.magma.com/thunderbolt

Och då kan du köra med precis vad du vill i pci-väg 🙂

Det där är nog lösningen för mig. Att köra på SSL och min Mac Pro, så länge den håller. Sedan kan jag köpa en sån där extern box för PCIe, och gå över till laptop, när det är dags.

Då hade jag hellre kikat på Sonnet. Uttalat stöd för SSL, RME, Uad, osv. Allt det där som är viktigt för oss. 😉

http://www.sonnettec...esschassis.html

Tack för tips och länk!

Letar själv ljudkort så UFX o Apollo kollas under lupp.

Problemet med de flesta fw/USB är att de verkar kräva slavade ADAT kopplade ljudkort/preamps för att komma upp i 24 i/o. Utgår från att UFX har intern bandbredd för att hantera alla databitar som krävs för 30 i/o. Men då behöver du ytterligare 2 stycken slavade ADAT bestyckade ljudkort/preamps med 8 fysiska in/ut och då drar det iväg pengamässigt.

Verkar som om du skulle behöva ett mixerbord med digitalt extra lulll lull. Det kanske är intressant om du inte behöver flytta "ljudkortet".

Tack för tipset. Men vi har redan ett mixerbord (analogt) och att byta det är inte intressant. Att ha två ADAT-kort ser jag inte som något problem men vill komma bort från FW. Känns som PCIe och TB är bättre lämpat för så många kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela grejen med Thunderbolt är att den har likvärdig prestanda som PCIe fast endast med en I/O-kabel istället för ett PCIe-kort. Med andra ord kan man använda sig av bärbara datorer istället för stationära och få ruskigt bra prestanda med externa enheter så som ljudkort, hårddiskar, displayer, kameror etc.

Nackdelen med Thunderbolt är att det, än så länge, inte finns så många produkter som är anpassade till Thunderbolt jämfört med USB och FireWire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...