Jump to content
Annons

Mastering, är det det jag behöver bli bättre på?


Sandies90

Recommended Posts

Hej!

Jag började med inspelning för som ett skolprojekt i sista året på gymnasiet.

När jag började var kvalitén på mina projekt inget vidare men har sakta men säkert blivit bättre och tycker det är väldigt kul och har lagt både mycket tid och pengar på det.

Det jag undrar är mest om hur hemmainspelare kan få så bra kvalité på sina projekt ,då jag, trotts att jag uppgraderat min utrustning på olika håll och kanter(allt från mikrofon till ljudisolering, ljudkort och datorn) inte lyckas få upp kvalitén så högt som vissa andra jag lyssnat på som gjort i stort sett samma låtar(jag gör mest covers).

Fick för någon dag sen se en som gjort samma låt som jag på youtube och blev väldigt fundersam och taggad över att få mina inspelningar bättre.

Här är videon jag hörde/såg:

fd. youtube länk(ändrat p.g.a policyn på sidan)

Och här är min version:

fd. youtube länk(ändrat p.g.a policyn på sidan)

En grej som också kan hjälpa är kanske om jag skriver ner min utrustning:

Monitorer: KRK Rokit 5

Ljudkort:M-audio Fast Track c400

Mic: SE Electronics X1

Gitarr: Gibson Les Paul Junior

DAW:Sonar X1 Producer(kanske gansk logiskt då jag skriver här)

Min dator:

CPU: Intel i7 2600k @ 4500MHz(klockad och stabil) 4 kärnor och Hyper-Threading(+4 logiska kärnor)

Moderkort: Asus P8P67 B3

Minne: Corsair Vengance 16GB, 1600MHz(4x4GB)

har även saker som :

Vattenkylning, passiva grafikkort och SSD

För att hålla datorn så tyst som möjligt då jag spelar in i samma rum som datorn står:

Är tacksam för alla tips och konstruktiv kritik, och även tips på pluggar och virtuella instrument! 🙂

M.v.h,

Tobias

Redigerat av Sandies90
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har samma problem som dig. Jag tycker att det mesta man hör här på studio forumet är super. Speciellt dom som gör metall musik. Låter som från vilken cd skiva som helst och det kallar folk att dom har gjort en slask. Om man själv bara kunde komma i närheten av att göra en sk slask/demo så hade jag varit supernöjd men nej då allt man gör ska självklart låta så heminspelat och dåligt det bara går. Jag blir svin lack på detta fenomen. Jag känner ibland att jag vill ta hela min dator och alla ljud prylar och gitarrer o grejjer man har och bara kasta åt helvete. Skulle vara kul att få spela in i en studio och få hjälp med mixning och mastering och se om det verkigen blir skillnad. Här har du min kanal på soundcloud.

Gör också mest covers då det är lättast innan man lärt sig att få ett riktigt bra ljud på inspelningarna, då kan man börja skriva eget tycker jag.

http://soundcloud.com/search?q%5Bfulltext%5D=millen1981

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt svar, men jag har fått höra det i många trådar. Lär dig mixa bättre. Mastering ska inte ändra på ljudet EGENTLIGEN. Masteringen är till för att pusha dina låtar de där lilla extra, göra dem så höga som möjligt och få flera låtar att låta ungefär likadant för ett skivsläpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yllet:

Tack för bra länkar!🙂 sitter och läser för fullt på dem nu!🙂

Millen1981:

Skönt att det inte bara är jag då🙂 ska kolla in din soundcloud snart:)

Terror:

Lyssnade du på min inspelning och i så fall har du något tips på hur jag skulle mixat istället?🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har ju inte jag mixat en enda låt på min soundcloud då ja inte har en aning om vad ja ska göra. Alla låtar är alltså omixade. Men tror inte det skulle låta bättre bara för att dom är mixade ordentligt, tror det har med själva inspelningen att göra. Sen det där med trummor i en låt tycker jag är ett måste att ha bra trummor. Vissa låtar låter så mycket ez drummer och addictive drums så man nästan blir galen. Men studio drummer som jag nyligen har skaffat tycker jag har skit bra ljud men kalle anka takter. Om jag skulle säga en låt ja har spelat in som jag gillar mest ljudmässigt så blir det nog nirvana låten negative creep. Tycker det trycker på bra i alla frekvenser på nåt sätt. Men så e det väl alltid. Vissa inspelningar man gör typ 1 på 100 st blir så där riktigt grymma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade nyss på den och jag tyckte det lät bra mixmässigt(dock lyssnade jag inte genom mina studiohögtalare som säkerligen gett skillnad). Du har rätt om att det låter lite "heminspelning" men det är väl så när man inte lärt sig att mixa ordentligt osv. Men i övrigt har jag bara bra att säga om dina inspelningar!🙂

Lyssnade du på min inspelning föresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på din version ja och det låter som att trummorna är alldeles för långt bak och sen i början låter det som att du inte riktigt kan låten, vet inte om det sackar eller så men ljudet i början är inte heller så där cd skive rent.

Hur spelar du in din musik? Spelar du in allt på en gång alltså hela gitarren rakt upp och ner eller delar du upp inspelningarna. Vad är det för trummor och hur har du spelat in basen?

Om du har kvar spåren så skulle du ju kunna skicka dom till mig så kan jag se om ja kan skruva ihop nåt. Kör du windows 7 eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte din lät helt okej faktiskt, lite "klen" i musiken overall, men sen har ju inte Green Day så hårt sound egentligen. Jag hade använt mindre reverb på rösten. Lite kompressor så du får lite hårdare attack. Men vad vet jag?

btw, de är emot forumets regler att lägga upp covers. bara så du vet till nästa gång så du inte får några varningar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ! tack för att du underättade mig om det! redigerar inlägget och tar bort det på direkten!

Millen1981:

Jag kör Windows 7:)

spelar in allt var för sig och trummor och bas använder jag Session drummer 3 och SI-bass(inbyggda i Sonar som VST instrument)

att det "sackar" i början är mestadels på grund av att jag hade det svårt just där att komma in, lite för att jag missat att där skulle vara ett extra ord före allt(Well I ain't got much time..osv.)

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ! tack för att du underättade mig om det! redigerar inlägget och tar bort det på direkten!

Millen1981:

Jag kör Windows 7:)

spelar in allt var för sig och trummor och bas använder jag Session drummer 3 och SI-bass(inbyggda i Sonar som VST instrument)

att det "sackar" i början är mestadels på grund av att jag hade det svårt just där att komma in, lite för att jag missat att där skulle vara ett extra ord före allt(Well I ain't got much time..osv.)

Har du gjort något med trummorna? Eller är dem straight out of the box?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan ju bli svårt att hitta en vettig studio som låter dig spela in Pluton Svea...

Jag menar ju i utbildningssyfte, borde finnas något ställe man kan gå och få lektioner i det, problemet är väl att det kostar en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många OK svar redan.

Vill bara understryka att bra produktioner kommer från en duktig mixare som fått tillgång till bra inspelat material på vilket duktiga musiker spelat.

Mastring är bara förberedelser och färdigställande för olika marknader/lyssningsmedier. Vilket i och för sig förutsätter att man är duktig på att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker hela tiden bli bättre på att mixa och lärde mig lite nya saker när jag kollade på fabfilters demovideos på deras sida^^ frågan är ju om jag klarar av att utföra det i praktiken, men borde ju finnas lite guider till just detta lite här och var^^ jag har helt enkelt bara trott att det inte går att få bättre ljud med min utrustning men har antagligen haft fel. Efter att ha läst Yllets länkar och fixat boken som är gratis där och läst den så förstår jag att det finns mycket att lära sig om allt detta, vilket jag varit införstådd med innan men trodde inte att det gick med de tillgångar jag hade:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har nu mixat om låten helt och mastrat den. Måste säga att jag är imponerad av skillnaden jag kunde få fram bara genom att göra detta. Väldigt tacksam för ert stöd & er hjäp! 🙂

TACK!

Redigerat av Sandies90
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...