Jump to content
Annons

TLM 49 test, nu även med test på enbart ak gitarr.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har testat nya micken lite i helgen. Den verkar lika suverän som det skrivs om den. Det stämmer att den är ovanligt okänslig för bashöjande proximityeffekt, det går att vara mkt närmare än tex med TLM102. Den behöver knappast nån eq, och man kan ha mindre komprimering tycker jag. Ändrar man eq så ändras ljudet på ett snyggt sätt.

Och att det är så enkelt att få sångljudet att smälta in i resten av mixen tycker jag oxå stämmer. 102an låter bra i lurarna, men det är inte lika lätt alls att mixa in min röst med resten av mixen om den är inspelad med en 102.

Ljudet från min Epiphone jumbo akust är inte så vidare, men med den här micken låter den bra nog mkt bättre än genom TLM102.

Jag har gjort ny sång, ny akust, (en tagning M/S stereo med 49an plus NT2-A) och ny elbas genom Micro Bass ll boxen.

Övriga instrument (inspelade förut) är två elgitarrer, munspel, vissling, handklapp, tamburin och en marschbastrumma, en sån som man ska ha på magen egentligen, och spela taptomusik på.

Jag har bytt ut flera grejer i studion så det är mycket som känns ovant, kommentarer om både konstigheter och nåt ev bra vore fint. Jag har nog sjungit för nära ändå på nåt ställe som tex i början på breaket.

http://soundcloud.co...h-r-r-den-sk-na

Den här har jag jämfört lite med:

Bob Marley & The Wailers – Is This Love

Edit: Här är den i en tidigare version med TLM102

http://soundcloud.co...k-na-sommar-jbl

Test på enbart ak gitarr:

Två ak gitarrer inspelade samtidigt med en Neumann TLM 102 och en TLM 49. Ingen eq på nån mick, melodigitarren har lite svag kompression. Man hör bara en mikrofon i taget. Preamp är en Audient Mico.

Mickarna sitter lite till vänster från ljudhålet i typiska 12te bandet position, 102an sitter mest tv, tvärtom som på bilden, 102an sitter ev i en lite fördelaktigare position för just den här gitarren, en Epiphone Jumbo som inte låter så speeciellt bra i verkligheten.

Först en kompgitarr genom 102an två ackordsvändor, kort tystnad

samma gitarr o inspelning men med 49an

Kort tystnad

komp + melodigitarr, bägge 102an

kort tystnad

komp + melodi 49an

kort tystnad

102an igen

kort tystnad 49an som går tills låten är slut, smyger på lite reverb...

http://soundcloud.com/user7908154/test-neumann-tlm102-vs-neumann

Den ganska enorma korgen runt membranet är nog en del i att den är okänslig för proximity.

post-8284-0-93894000-1349627389_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det jag är mest glad för är ändå att jag fortfarande kan sjunga efter en stor operation av magmunnen, det här är första gången jag försöker på två veckor. Hade saker o ting varit lite annorlunda kanske stämbanden gått åt skogen och jag aldrig kunnat ens prata mer.

Tacksammast - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag är mest glad för är ändå att jag fortfarande kan sjunga efter en stor operation av magmunnen, det här är första gången jag försöker på två veckor. Hade saker o ting varit lite annorlunda kanske stämbanden gått åt skogen och jag aldrig kunnat ens prata mer.

Tacksammast - 55

Å fan som tur då gick det bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har otroligt svårt att säga om det låter bättre eller inte. Tycker båda versionerna låter bra.

Förra versionen har överdriven bas o bastrumma.

Jag gjorde ett enklare test med både den nya 49an och 102an uppsatta bredvid varann, jag gjorde en slarvig ak gitarr version av Knockin on heavens door, två gitarrer o en vers sång. Men då hade jag nyss öppnat kartongen till den nya och var så hisp-uppjagad att jag knappast fick ur det bästa ur nån av de två. Men på ak gitarr är det en avgjord skillnad, mindre på sång med min röst. Man kan ju fråga sig om det är värt pengarna i mellanskillnad. Jag tycker absolut det är det är det.

Ska kola om jag kan få ihop en mix av den oxå, och växla mellan mickarna...

Edit: Hoppas inte jag kolar av än på ett tag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ett enkelt test på enbart ak gitarr:

Två ak gitarrer inspelade samtidigt med en Neumann TLM 102 och en TLM 49. Ingen eq på nån mick, melodigitarren har lite svag kompression. Man hör bara en mikrofon i taget. Preamp är en Audient Mico.

Mickarna sitter lite till vänster från ljudhålet i typiska 12te bandet position, 102an sitter mest tv, tvärtom som på bilden, 102an sitter ev i en lite fördelaktigare position för just den här gitarren, en Epiphone Jumbo som inte låter så speeciellt bra i verkligheten.

Först en kompgitarr genom 102an två ackordsvändor, kort tystnad

samma gitarr o inspelning men med 49an

Kort tystnad

komp + melodigitarr, bägge 102an

kort tystnad

komp + melodi 49an

kort tystnad

102an igen

kort tystnad 49an som går tills låten är slut, smyger på lite reverb...

http://soundcloud.co...m102-vs-neumann

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är förmodligen "döv" av förkylning fortfarande, men tycker fortfarande inte att det är någon större skillnad.

Håller med hellfog om att det blev ett något skarpare ljud med 49:an, men om det är fördelaktigt eller inte kan jag inte svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

49an återger gitarren som den låter väldigt mycket bättre än 102an, gitarren har en ganska dålig botten, inte alls som man skulle kunna tänka sig att en jumbo borde låta. Vore fint att få spela in polarns Taylors, Gibson och Martinar...

Link to comment
Dela på andra sajter

HyvääSaxofonista (oregistrerad)

Helt klart att TLM49 är snäppet bättre. Man hör mycket mer detaljer än från TLM102.

Har själv en 102:a som funkar bra för mig men nu blir man ju sugen att byta upp sig....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde först trumpålägg på den här, först en rajd, sen virveln, åsså mixade jag ihop det med den gamla TLM102.inspelade sången, den var skaplig. Men när jag var klar med allt tänkte jag att nej fan, jag sjunger om den, och fick till både ljud och sång bättre. Väldigt lättsjungen mick.

Nu har jag för första gången sen jag började med det här fått till tre låtar som jag är nöjd med, de ska bli med på en vis-cd, det är de tre översta, micktestet borträknAat. Nu undrar jag lite lätt om ljudet skulle lyfta lite till om jag körde det fram o tillbaka på en Revox B77 i perfekt skick? Tycker det låter ganska analogt som det är nu redan. Eller? Jag har polare som lånar ut en B77 i toppskick...

Det finns en TLM49 till salu för 8500 i GBG. Och det finns även efterfrågan på fler TLM102 än de jag sålde. Kan du sälja den för 3000 eller 3500 blir det ju inte så ja blodigt. Jag hade tur som kunde sälja två...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...