Jump to content
Annons

Tips på mixerbord?


MisanthroPunk

Recommended Posts

Jag tänkte investera i ett nytt mixerbord. det behöver minst 8 kanaler, gärna några preamps, fantommatning, några auxtappar och duglig hörlursförstärkare.

några tips? 😛

och nämn inte behringer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
och nämn inte behringer.

För du har testat alla Behringers mixrar och märkt att de inte klarar dina högt ställda kvalitetskrav?

Jag tycker inte man ska säga så, även om det är helt korrekt. Alla vill ju ha märkesgrejer inte sant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Tror på DBD's förslag. Har Soundcraft själv, men bara fyra kanaler, men kan vittna om att det låter bra. Brusar banne mig ingenting...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag på jakt efter en mixer/preamplösning till mitt Delta 1010LT, så jag vill ha ett bord med 8 preamps, då med direkt ut/inserts (är det skillnad på direkt ut och inserts rent ljud/brus/signalmässigt?).

Har hittills endast hittat Mackie 1642 VLZ Pro. Verkar vara enda alternativet. Det är lite smådyrt (~9000). Vill gärna ha tips 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du en mixer?

Om du har ett ljudkort med många analoga I/O, så kanske det är bättre med en flerkanalig preamp - och att skippa mixern...? Ett exempel på en ren och högklassig 8-kanalig preamp, är Line Audio Design OMP, för 5500:- (listpris).

Det beror förstås på hur du jobbar med ditt system, men det kan vara värt att fundera på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag på jakt efter en mixer/preamplösning till mitt Delta 1010LT, så jag vill ha ett bord med 8 preamps, då med direkt ut/inserts (är det skillnad på direkt ut och inserts rent ljud/brus/signalmässigt?).

Insert tappar signalen före regel (ibland, som i Mackies fall, före EQ). Direkt ut låter oftast regeln styra nivån ut (finns också lösningar med separat nivåkontroll för direkt ut). Generellt sett kan man säga att nackdelen med en direktutgång är att den passerar mer aktiv eletronik än en insert. Fördelen är att du har större kontrollmöjligheter över signalen.

När du ändå kollar in Mackie, passa på att kolla in den här.

Edit: Jaha, omåkt av Claes igen. 😲 Line Audio Design OMP verkar vara ett prisvärt alternativ.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev sugen på Soundcraft Spirit M8 -- är det skräp? =)

Claes, joachime: jo, jag har funderat på preamps... men, att ha en schyst mixer skulle inte ha varit helt fel.

OMP ser spännande ut... balanserade XLR-ut -- 1010LT har ju två bal. xlr-in, resten är ju obal. rca... vad händer med signalen på dem -- inga problem eller?

FocusRite Octopre LE verkar ha lite fler funktioner och ligga rätt bra till i pris.

Har någon erfarenhet av dessa två preamps?

Redigerat av krater
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att man lider av extrem platsbrist så kan man nog lika gärna som den där rackpreampen från Mackie köpa deras Onyx 1620-mixer + firewire-interfacet. 8 likadana preamps (vad jag vet) plus ett kompetent mixerbord på köpet. Blir nog 1-2000 kronor till om jag inte missminner mig, men det hade det kanske varit värt? Fast det kanske är i dyraste laget ändå...

Behringer's digitalmixer kanske? Enligt Claes så är det en alldeles utomordentlig produkt. Faktiskt.

Sen kommer ju Alesis med mixerbord i år, som har USB-anslutning. Får väl anta att det är USB2, eftersom i a f ett av mixerborden skulle ha minst åtta kanaler att skicka samtidigt. Ingen aning om vad det blir för pris, men Alesis brukar ju inte lägga sig jättehögt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, Onyx 1620 blir nästan för dyr... och det skulle kännas "rent" att ha en preamp. Därtill så är jag inte så sugen på FireWire-interface (jag vet att det är valfritt) då dessa har rätt sunkigt stöd i GNU/Linux & ALSA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag blev sugen på Soundcraft Spirit M8 -- är det skräp?

Preamparna i detta bord är enligt mening mycket bra. Jag tycker att de låter bättre än exempelvis Mackies preampar. Dock har jag inte hört Mackies senaste från Onyxbordet. De flesta känner inte till att mikrofonförstärkarna i M-serien är desamma som i Soundcrafts Ghost-serie. Samma preampar tror jag används också i Radars instegsmodell och då handlar det om riktigt dyra saker. Jag tycker att M-seriens preampar låter varmt för att använda ett slitet uttryck.

Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
och nämn inte behringer.

För du har testat alla Behringers mixrar och märkt att de inte klarar dina högt ställda kvalitetskrav?

Nej, men all behringerutrustning jag hittintils har använt har gett mig all anledning att utgå från övriga produkter också består av utsorteringskomponenter som inte håller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
dansmamma (oregistrerad)

Jag rekomenderar varmt Soundcraft M8, köpte en sådan själv efter en längre tids sökande. Hade en behringer innan som började "spraka i spakarna". 4 aux, 90 mm reglar, bekräftat bra preamps och snyggt som fan, behöver man något mer? Kör det tillsammans med ett Delta 1010LT och om jag har tur så får jag mina near05 monitorer idag! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag vet bara ett skit bord som Du inte ska ha : OFO 😕

Jag har ett 24 bord i vebon. sedan 10 år. kattera har pissat på bordet.

Till & med dom tycker det är kass.

Nåt englands bygge tror jag 🙂

Redigerat av fogden2000
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...