Jump to content
Annons

Brus/Oljud på inspelning


nikko

Recommended Posts

För att göra en lång historia kort så har jag problem med brus på inspelningar.

Har länge trott att det var fläktljud från dator, vinden som susade utanför fönstret eller något annat som spökade då jag gjort inspelning i samma rum som dator stått.

Men jag har fått för mig nu att ljudet låter statiskt. Jag gjorde därför ett litet test är jag Placerade mikrofonen i ett (vad jag skulle kalla tyst rum, klockan 2 på natten, i en villa, i skogen.) Och därefter ökade inputen på ingången. Ljudfil finns nedan.

Gjorde därefter samma test med en line ingång på ljudkortet. Jag kopplade inte in någon gitarr, utan har alltså inget ikopplat i ingången. Även här börjar jag med gain på noll och ökar succesivt lite fram och tillbaka.

Ljudkortet är ett apogee duet.

Tycker ni att det låter skumt?

Det är främst på inspelningar med vanlig mikrofon som det blir lidande. Linad gitarr funkar eftersom man inte behöver ställa inputgain så högt.

Det är ett gammalt hus så det kan säkert vara nåt skumt med ledningar osv. Rummet jag har dator i har inga jordade kontakter, därför har jag dragit in en förlägningssladd från ett rum med jordad kontakt. Allt i rummet är kopplad genom denna. Det är alltså inte blandat på något livsfarligt sätt, och alla ojordade kontakter i rummet är förtäckta med tejp.

Jag har testat att tända och släcka lampor, men det ger ingen skillnad. Har även testat andra husknep som att vända på kontakter och liknande.

mic input stegring.mp3

Line kanal utan elg.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Svårt att veta. Brusar gör alla preamps för eller senare vid stark förstärkning,

Om du jämför hur mycket brus du får när du spelar in, dvs hur mycket hörs bruset på ett sångpålägg jämfört med själva sången. Det är intressant, men att "brusa" preamps är nog egentligen ointresant, förtum att det låt coolt om exemplet line kanal. 🙂

Jag gjorde en test förlängesedan med mina grejer.

En MXL1006 mick som jag förstärker med en Art TubeMP preamp och därefter in i mitt M-Audio Audiphile 2496 PCI ljudkort.

Inspelat i mitt arbetsrum, man hör nog mer läcket från mina lurar än brus. Klippet kanske kan hjälpa dig lite iallafall

http://db.tt/7PETDFBx

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att avgöra något genom att bara höra bruset.

Alla preamps brusar, som sagt - och de flesta brusar förhållandevis mer när man kommer upp över ca 75% av max gain, så med dynamiska mickar, som har svag output, är risken alltid större att man får mer brus än man vill ha. Med kondensatormickar är den risken väldigt liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...