Jump to content
Annons

Skapa Sidechain effect utan att höra triggande kicken?


Memphis

Recommended Posts

Jag vill alltså att en synth ska ducka i jämna tex 4-delar för effektens skull men vill inte höra någon kick. Någon som vet hur man gör?

I Reason kan man helt enkelt skapa en triggande kick som man mutar men gör man det i Reaper så försvinner även sidechain-effekten.

Mvh

Josef

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bergstrom93 (oregistrerad)

Du kan dubbla kickspåret och skicka ena kicken till en buss som du tar bort outputen på. Det skulle jag tro är det vanligaste sättet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du en kompressorplugg som kan hantera fyrkanaligt ljud? Annars får du vända dig till ReaComp.

Du gör ett spår med fyrkanalsstereo i Reaper, där du skickar synten till kanal 1-2 och triggen till kanal 3-4. Sedan väljer du ch3 och ch4 som inputs på detector.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Använder du en kompressorplugg som kan hantera fyrkanaligt ljud? Annars får du vända dig till ReaComp.

Du gör ett spår med fyrkanalsstereo i Reaper, där du skickar synten till kanal 1-2 och triggen till kanal 3-4. Sedan väljer du ch3 och ch4 som inputs på detector.

Hej och tack för dit inlägg Linus.

Använder ReaComp. Jag fick det dock inte att fungera, förstod nog inte riktigt. Så man har ingenting på 4kanals-spåret?

Säg att jag har:

Spår 1: Kick

Spår 2: Synth

Så Reacomp på Synthen då? Skapar en ny kanal, spår 3, sätter Track Channels till 4. Sen skickar Kick till 1-2 och Synth till 3-4. Men sen kan jag ju inte välja enskilda kanaler i detector input? 😕

Ursäkta min tröghet, tycker sånt här är klurigt.

Mvh

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad e pre-fader? 😕

Pre-fader är att senden (eller vad det nu kan vara) skickas innan det når din kanal. så du har inte kvar dina pluggar på den skickade signalen, men du kan göra vad du vill med spåret utan att senden påverkas.

Dåligt förklarat. men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pre-fader är att senden (eller vad det nu kan vara) skickas innan det når din kanal. så du har inte kvar dina pluggar på den skickade signalen, men du kan göra vad du vill med spåret utan att senden påverkas.

Dåligt förklarat. men ändå.

Tack Nay. Är lite för trött just nu känner jag, återkommer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...