Jump to content
Annons

Vilken laptop lämpar sig för musikskapande?


stol

Recommended Posts

Hej!

Vill köpa en dator för att köra musikproduktion på. Det blir förmodligen programmet Sonar X1 jag kör (andra bandmedlemmar kör sonar!)

Planen är att köpa en "standard" laptop. Något man hittar på El-giganten, siba eller liknande för 5-6 tusen. Då får man en hyggligt snabb processor intel 5 och minne på 4-6 GB.

Vet inte 100% hur jag kommer att jobba med musiken. Men det blir både audiospår/midi/mjukvarusynthar. Allehanda effekter och andra pluggar kommer jag säkerligen att använda.

Är det något särskilt jag behöver tänka på? Ett externt ljudkort räknar jag med att använda, om inte annat för att få bättre lyssning. Tänker mig ett USB-ljudkort. Fokus kommer nog inte bli på inspelning med mickar och instrument, det får jag göra någon annanstans. Har ändå inte den utrustning hemma. Mer arbete med mixning av redan inspelad audio och arbete med redigering arrangering mm.

Vill förstås undvika problem med drivrutiner, för mycket latancy, segande dator och annat otyg, men är osäker hur på om/hur det kommer in i datorvalet.

Vänligen

Stol

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att hålla ett tag behöver du kraftig processor, jag skulle inte köpa sämre än en i7, mycket Ram (helst 8GB) och SSD-disk är riktigt bra om du kör mycket samplingar, ram och ssd kan du iofs. köpa i efterhand. Men satsa på en dator med kraftig processor och snabb minnesbuss

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För att hålla ett tag behöver du kraftig processor, jag skulle inte köpa sämre än en i7, mycket Ram (helst 8GB) och SSD-disk är riktigt bra om du kör mycket samplingar, ram och ssd kan du iofs. köpa i efterhand. Men satsa på en dator med kraftig processor och snabb minnesbuss

Tackar för tips 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, allting är relativt, du kan göra musik med en amiga från 82, jag förstod frågan som "vad är en lämplig bärbar studiodator?"

Och då antog jag att du syftade på att du ville ha den ett tag, och att den överlever några uppdateringar av din DAW också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, allting är relativt, du kan göra musik med en amiga från 82, jag förstod frågan som "vad är en lämplig bärbar studiodator?"

Och då antog jag att du syftade på att du ville ha den ett tag, och att den överlever några uppdateringar av din DAW också.

Garanterar att en standarddator fixar X2 som just har släppts, och förmodligen X3 oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Köpte en ny dator alldeles nyligen, förvisso stationär men jag valde i5 3570 quadcore 3.4Ghz och inte i7.

Min två år gamla laptop dualcore i3 2.1ghz spelar en av mina låtar lite på gränsen med peakar på 70-80% belastning med 512 samples buffer.

Med den nya dator så kommer jag inte över 14% vid 128 samples buffer.

Testlåten... möe gitarr och syntpluggar samt effekter.

http://soundcloud.co...-machine/crying

Så jo, du kan ta en billigare laptop eller så bygger du en stationär för ungefär samma pengar med en i5 3570. Jag kunde pressa ned ett bygge med 8gb minne och en 500gb disk till 4 800:- utan windows..

(fast jag valde en låda som var tyst, lite mer grafikkort och SSD disk... kostade 8200)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ja, jag kör Cubase 5 med Vst instrument och pluggar på en Laptop i3 CPU med 4GB RAM och Win 7 64bitars. Det funkar förvånansvärt bra.

Tänkte dock passa på att fråga om ni har nåt tips på ett billigt externt ljudkort.

Mitt inbyggda RealTek är inte direkt optimalt. Hehe

Tacksam för tips och kommentarer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...