Jump to content
Annons

Tappad kraft vid flera ljud


Gekko

Recommended Posts

Jag gör house/electro och har följande problem.

Jag tycker jag använder EQ för att möblera bland ljuden och skära bort låga basfrekvenser. Men trots detta upplever jag att kraften i låten försvinner när det är flera instrument samtidigt. Likaså är ett ensamt ljud påtagligt högre och maffigare.

Jag använder FL Studio (Ej ner laddat utan köpt)

Någon som har några förslag på vad det kan bero på och vad jag bör göra?

Tacksam för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan bero på den ansamlade volymen.

 

Ett ljud har ju som störst slagkraft när det hörs ensamt. Plötslig skillnad mellan svagt och högt ljud är ju vad som skapar upplevd slagkraft, t.ex. när ett högtalarelement (även trumhinnan i örat) rör sig snabbt från relativt viloläge (minus) till motsatt läge (plus). Om du har tystnad direkt före och efter t.ex. en saftig kick, så upplevs slagkraften som stor mest eftersom det är tystnad före - och efter.

 

Ju mer du sen höjer upp övriga spår, desto mindre skillnad kommer det bli mellan den starkare kicken och de svagare omgivande ljuden. Då upplever man det som att kicken tappar slagkraft. När kicken sen ligger i jämhög nivå med omgivande instrument, så har kicken betydligt mindre upplevd slagkraft än när den hörs ensam. Så ju jämnare, "tätare" en mix är, desto mindre slagkraftig upplevs den - förutom skillnader mellan sektioner i låten o.dyl.

 

Ett sätt att motverka det här, är - som du säger - att försöka isolera varje instruments (eller instrumentgrupps) frekvensmässiga kärna, med EQ o dyl, för att göra bakgrunden så tyst som möjligt för varje givet frekvensområde. Det ökar upplevda slagkraftern för de instrument som klingar i dom frekvenserna, men det blir ofta en byteshandel mellan spår. För om man skär bort frekvenser i vissa instrument så kan man förlora fylligheten, kärnan och slagkraften i dom för att premiera andra instrument.

 

Ett annat sätt är att undvika kompressorer eller limiters. Generellt så minskar ju kompression skillnaden mellan starka och svaga ljud och då minskar upplevda slagkraften med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...