Jump to content
Annons

Inspelning/uppmickning av ståbas


BluesBoy

Recommended Posts

Skall spela in ett gäng i slutet av september, där basisten kör på ståbas.....

Har aldrig spelat in ståbas någon gång så det blir ju en kul utmaning, men för att inte vara helt borta....vad är enklast/bäst när det gäller spela in/micka upp en ståbas?

Vet inte med säkerhet, men jag tror han har en kontaktmikrofon på basen.

Något speciellt att tänka på?

De vill köra live och förmodligen slippa hörlurar, så jag antar att jag måste köra ut ljudet och micka upp....

Tacksam för förslag/synpunkter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aha.. Har du tur så har den redan en Piezomick som fångar "slappet".. Annars så kan jag tipsa om en bandmick ca 10 - 20 cm från F hålet.. det blir fett och gött! 🙂 ( i värsta fall duger en Sm57 också)

Link to comment
Dela på andra sajter

Njo en NT2 borde väl duga men den har ju mycket bredare upptagningsområde så ska det spelas live är det ju risk att den tar upp både kleti & pleti. En Sm57 är ju rätt riktad ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan kanske sätta fast en CM3 under greppbrädan, tejp o skumgummi. Då följer den med när basisten o basen rör sig, annars är det ett problem med ett så ljudsvagt instrument.

Blanda det med inbyggda micken blir det bra. Är den inbyggda micken riktigt bra kan du köra enbart på den.

Jag använde min D112 till ståbas, det gick skitbra. Nån dec rakt ut från stallet rekomenderar AKG själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...