Jump to content
Annons

Vilken Mac 2012?


jogla73

Recommended Posts

Hej! Har en Macbook Pro 2009 13" (version 5.5) 2,53 Ghz Intel Core 2 Duo, 8 GB minne och vill uppgradera!

Vad ska man välja? Ljudkort som jag kör på är Focusrite Liquid Saffire 56, DAW = Logic 9....

Kommande inspelningar är tänkt att göras mer eller mindre "live" och då med 2 gitarrer, bas, piano, slasksång och trummisen får banka på Roland e-drums med Superior 2, annars så pular jag på själv i min lilla lekstuga på 12 kvadrat men känner i allafall att det är dags att byta upp sej något.

Hur är skillnaden på dual core vs quad core, i5 vs i7, ssd vs 5400 hd vs 7200 hd? Vill gärna ha en 13" Macbook Pro men iMac eller Mac mini kanske är mer prisvärt och bättre för mina behov? Eller beggad 2011 vs nya 2012? Har ingen jättebudget men 11000-15000 kr hade jag tänkt mej att kunna lägga.

Tacksam för svar och synpunkter / Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Spontant känner jag att du inte behöver en ny dator alls. Den lilla lasten du tänker lägga på datorn kräver inget prestandamonster direkt.

En tanke...

Jag tror oxå att denna borde funka ett tag till men den börjar vara fylld med mycket innehåll och datorn används till allt möjligt, både surfning, bokföring mm och jag känner spontant att en dator enbart för musik och ev lite webdesign skulle vara på sin plats så behåller jag den gamla som allt i allo dator. Jag uppgraderade till OS X Lion och upplevde att den blev lite segare och det är säkert så med tanke på att Lion säkert är lite mer krävande... Men om jag byter, vad skulle ni rekomendera?

Redigerat av jogla73
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatera till Mountain Lion. Jag upplever det mkt rappare än Lion. Snow Leopard har hittills vart det som rockat bäst med Logic. Uppdaterade till Lion och tappade kapacitet. Och nu med Mountain Lion så känns det som att man fick lite av kapaciteten tillbaka!

Om du ska köpa nytt så vänta tills semestertiderna är över. Tror iMac kommer rätt snart och även Mac Mini. Med Ivy Bride, USB3! Dom har inte vart uppdaterade på evigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatera till Mountain Lion. Jag upplever det mkt rappare än Lion. Snow Leopard har hittills vart det som rockat bäst med Logic. Uppdaterade till Lion och tappade kapacitet. Och nu med Mountain Lion så känns det som att man fick lite av kapaciteten tillbaka!

Om du ska köpa nytt så vänta tills semestertiderna är över. Tror iMac kommer rätt snart och även Mac Mini. Med Ivy Bride, USB3! Dom har inte vart uppdaterade på evigheter.

Man kanske ska testa att uppdatera till Mountain Lion då.... För precis det du skriver om tapp i kapacitet i logic har jag oxå upplevt med Lion

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske ska testa att uppdatera till Mountain Lion då.... För precis det du skriver om tapp i kapacitet i logic har jag oxå upplevt med Lion

Det ENDA issues jag hört är att det är nåt med Native Instruments. Men alla mina pluggar rullar på. Waves9, Spectrasonics, Universal Audio (fick dock installera drivrutinerna igen till korten), Steven Slate, IK Multimedia, Nomad Factory...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekommendera siten geekbench där man kan jämföra prestandan för CPU + RAM för de flesta Mac-datorer: http://browser.prima.../mac-benchmarks

i7 är bättre än i5 OM det är så att mjukvaran stöder "hyperthreading".

Quad (4 kärnor) är bättre än Dual (2 kärnor).

Ju snabbare klockfrekvens CPUn har, ju bättre.

SSD är utmärkt som systemdisk men kostar betydligt mycket mer än en traditionell 7200 rpm hårddisk. Nya Mac-datorer har "Thunderbolt" vilket möjliggör överföringshastigheter långt över vad man normalt sett behöver till en hårddisk. Tyvärr finns det ganska sparsamt med thunderbolt diskar och priset är fortfarande högt, mest för att SSD-hårddiskar är de enda som hänger i thunderbolt-prestandan under normala förhållanden.

Väntar du till hösten, som KillwithSkill redan föreslagit, kommer en uppdaterad version av iMac mest sannolikt att se dagens ljus.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...