Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Först och frÀmst sÄ vill jag bara sÀga att jag la trÄden i allmÀnt för jag visste inte vart jag skulle placera den. Mod fÄr gÀrna flytta pÄ den.

Jag har en frÄga ang den hÀr lÄten

Som ni hör sÄ skiljer sig tempot i riffet i början, refrÀngen och verserna. Verserna har ett lÄngsammare tempo och refrÀngen ett snabbare. Jag fattar att de bara Àr att klicka in ett annat tempo i sitt DAW dÀr refrÀngen börjar. Men det jag undrar Àr hur fan spelade dem in det med klicket? Det mÄste ju vara skitsvÄrt att komma in exakt rÀtt nÀr du inte vet exakt hur snabbt det gÄr i refrÀnen förÀn du Àr dÀr. Tror ni att dem spelar in alla refrÀnger för sig och sedan pusslar ihop dem? Hur hade ni gjort?

Vilket Àr det bÀsta sÀttet att spela in nÄgot sÄnt hÀr, medans man fÄr det att lÄta tight? Jag kan tÀnka att det inte Àr sÄ svÄrt nÀr man spelar de live med ett helt band, men just med klick i studion, och att fÄ det tight mÄste vara skitsvÄrt.

Redigerat av Terror
Annons
Postat

orkar inte reda ut exakt hur det Àr i lÄten(kan vara trioler i det snabba dÀr det spelar rakt komp i triol tempo, 4/4 i det lÄngsamare tempot)

ett sett Àr att variera taktart i samma tempo, exempelvis mellan 4/4 till Ätondels tioler.

exempelvis att man spelar simpelt typ AC/DC komp(bara HH pÄ fjÀrdedelar) pÄ hÀnder och kör dubbla kaggar till det.

att kaggarna spelar typ 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 123456123456 men kompet pÄ hÀnder Àr lika helatiden.Det lÄter som olika tempo fast det Àr samma.

nÀr det gÀllet metronom klick sÄ brukar man(eller iaf jag) köra högre notnummer t.ex. Ätondelsklick i en lÄt som inehÄller bÄde 4/4 och 7/8-takt, atsÄ ett notnummer som funkar till bÄda.

Postat

Klippa ihop musik Àr ju relativt enkelt idag. I Studio var det en artikel för ett tag sen som handlade om Metallica och "...and justice for all". DÀr berÀttade killen som var tekniker pÄ skivan att det lÀngst parti trummor som spelats in sammanhÀngande dÀr var ca 30 sekunder. Det kortast bara nÄgra takter. Och det var ju redan pÄ Ättiotalet nÄgon gÄng.

persuader (oregistrerad)
Postat

....spela in korta lopar och sedan klippa o klistra?

Postat

NĂ€r jag lyssnar pĂ„ lĂ„ten och tĂ€nker pulsen i 8-delstrioler blir den pulsen vanliga 8-delar i versen. Ganska smart gjort av dem 🙂

Die Hard (oregistrerad)
Postat

....spela in korta lopar och sedan klippa o klistra?

Helt övetygad att det gÀller hÀr.

Postat

Helt övetygad att det gÀller hÀr.

Jo de Àr det jag misstÀnker ocksÄ. Jag hade nog aldrig klarat att spela in det dÀr tight till klick.

För de Ă€r ju sĂ„ weird, för nĂ€r man rĂ€knar med i versen (1, 2 o 3 o 4) sĂ„ blir det ju inte alls i takt nĂ€r man vĂ€l nĂ„r refrĂ€ngen. Äh, never mind. Bra Ă€r lĂ„ten iaf! 🙂 Tycker för övrigt att CKY Ă€r ett underskattat band.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ja klippa och klistra, anvĂ€nda Melodyne för att fĂ„ det sĂ„ snortight att ingen kan lira det live Ă€r ju inte helt ovanligt i dagens metal.Roligt med de metalfans som inte vet ett skit om hur det gĂ„r till nĂ€r man spelar in och mixar spyr galla över sĂ„nt som fusk och skit och oĂ€kta. â˜ș För att inte tala om all triggning av trummor.

Postat

Jag brukar alltid spela in tempo Àndringar separat och sedan bara klippa ihop lÄten. LÀtt och smidigt.

Samma hÀr. SÀga vad man vill om det, men det Àr nog mer eller mindre branschstandard inom metal idag.

Postat

Men egentligen, Ă€rligt nu gubbar.. who gives a shit hur man nĂ„r sitt resultat? SĂ„ lĂ€nge slutprodukten Ă€r kickass? Vi vet inte exakt hur en Lambo Ă€r byggd, men de Ă€r fortfarande en grym bil, Ă€ven om den byggs av robotar istĂ€llet för mĂ€nniskor. Vem vet, Mona Lisa kanske blev mĂ„lad med hjĂ€lp av mallar.. men vem bryr sig? Den Ă€r fortfarande vĂ€rldens mest kĂ€nda tavla. You get my point? Jag bryr mig inte ett skit om hur en skiva Ă€r inspelad, sĂ„ lĂ€nge de lĂ„ter bra sĂ„ Ă€r jag nöjd. FörstĂ„r inte hur folk har orken att sitta och sĂ€ga att saker Ă€r falska och "inte true" för att man tagit hjĂ€lp av en dator. Det Ă€r vĂ€l bra att tekniken har nĂ„tt ett sĂ„nt bra stadie som det Ă€r i nu? 🙂

Nu ska jag vara tyst innan mitt inlÀgg blir till en roman.

• Gilla 2
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jag bryr mig inte ett skit om hur en skiva Ă€r inspelad, sĂ„ lĂ€nge de lĂ„ter bra sĂ„ Ă€r jag nöjd. FörstĂ„r inte hur folk har orken att sitta och sĂ€ga att saker Ă€r falska och "inte true" för att man tagit hjĂ€lp av en dator. Det Ă€r vĂ€l bra att tekniken har nĂ„tt ett sĂ„nt bra stadie som det Ă€r i nu? 🙂

SĂ€g det till Nilsson. 😆 NĂ€ men det har man gjort Ă€ven innan datorns ankomst i studios. Skillnaden Ă€r bara att det Ă€r sĂ„ mycket lĂ€ttare att klippa ihop idag. Slutresultatet Ă€r allt som rĂ€knas.

Postat

SĂ€g det till Nilsson. 😆 NĂ€ men det har man gjort Ă€ven innan datorns ankomst i studios. Skillnaden Ă€r bara att det Ă€r sĂ„ mycket lĂ€ttare att klippa ihop idag. Slutresultatet Ă€r allt som rĂ€knas.

exakt!

Postat (redigerat)

NĂ€r jag lyssnar pĂ„ lĂ„ten och tĂ€nker pulsen i 8-delstrioler blir den pulsen vanliga 8-delar i versen. Ganska smart gjort av dem 🙂

Jag hÄller med Wonko: om man rÀknar pÄ det sÀttet, sÄ verkar som tempot blir det samma.

Det lÄter som en tempoförÀndring, men kanske snarare Àr en taktartsförÀndring.

Jag tror inte att de har klippt och klistrat.

Redigerat av Sleap
Postat

Jag tror inte att de har klippt och klistrat.

Och vad vet du om det 😛 Jag tror de flesta klipper idag just för enkelhetens skull. Det Ă€r ju Ă€ndĂ„ inget man hör i slutĂ€ndan sĂ„ att sĂ€ga.

Och jag hĂ„ller med ovan, det Ă€r resultatet som rĂ€knas 🙂

Postat

Och vad vet du om det 😛 Jag tror de flesta klipper idag just för enkelhetens skull. Det Ă€r ju Ă€ndĂ„ inget man hör i slutĂ€ndan sĂ„ att sĂ€ga.

Och jag hĂ„ller med ovan, det Ă€r resultatet som rĂ€knas 🙂

De kanske har repat innan de spelade in;-)

• Gilla 1
Postat

Tumme upp!

Die Hard (oregistrerad)
Postat

De kanske har repat innan de spelade in;-)

Det Ă€r ju brukligt innan man spelar in för att sĂ€tta de partier man spelar in bit för bit. Spelar alltid sjĂ€lv in bit för bit och klipper och klistrar. Varför skulle det vara bĂ€ttre pĂ„ nĂ„got vis att man spelar in allt frĂ„n början till start? Tror heller inte att det Ă€r ovanligt att man Ă„teranvĂ€nder vissa delar ocksĂ„, t ex delar av eller hela versen pĂ„ nĂ€sta vers pĂ„ nĂ„t instrument. Ärligt talat vem hör skillnaden? Och vem bryr sig? LĂ„ter det bra, varför Ă€ndra?

Postat

Roligt med de metalfans som inte vet ett skit om hur det gÄr till nÀr man spelar in och mixar spyr galla över sÄnt som fusk och skit och oÀkta.

För att inte tala om hur mÄnga gÄnger man hört, av dessa metalfans om synth och edm-musik; "Musik görs inte med en dator". Hehe.

I alla fall sÄ vet jag inte hur det Àr inspelat och editerat i detta fall. Jag sysslar frÀmst med Pop och har egentligen inget emot att klippa och klistra lite men jag föredrar ju att dra allt i ett svep dÄ det blir mindre jobb nÀr man editerar. Samt för nÄgon kÀnsla av genomsyrade feeling i en hel tagning.

Har man mindre skickliga musiker Àr det kanske bÀttre att staka sig fram genom lÄten och sedan klippa ihop bra bitar frÄn varje spÄr.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Samt för nÄgon kÀnsla av genomsyrade feeling i en hel tagning.

Det dÀr bara psykologiskt.

Har man mindre skickliga musiker Àr det kanske bÀttre att staka sig fram genom lÄten och sedan klippa ihop bra bitar frÄn varje spÄr.

Har inget med den saken att göra.

Postat

Jag ör med Die Hard hÀr. Folk i regel och Àven band/musiekr med mindre studio vana vet inte hur mycket editering som krÀvs för att fÄ till en modern metal platta. Man fÄr editer allt in i döden. Visst finns det nÄgot enstaka undantag dÀr de verligen kan spela men jag har varit med nÀr det har spelats in STORA etablerade band och de bögediterar lika mycket som alla andra. Hör man det i slutet? Nej. Spelar det nÄgon större roll, Nej. Allt handlar om resultatet.

@ Naymari. Nej det hör man inte alls om det Àr en erfaren ljudtekniker som sitter bakom spakarna (lr datorn haha)

Postat

@ Naymari. Nej det hör man inte alls om det Àr en erfaren ljudtekniker som sitter bakom spakarna (lr datorn haha)

Vissa klipp Àr omöjliga att dölja. Fast jag antar att det inte Àr lika mÀrkbart i metal nÀr allt Àr nersmetat med gitarrer.

( Jag har ingenting emot att klippa och editera, jag gör det sjÀlv ibland)

Postat

Som sagt, nÀr man gör pop (som inte Àr jÀttesvÄrt att spela tajt) behöver, i alla fall inte jag, klippa nÀr bandet Àr tajt. Vet att tajthetskraven Àr högre nÀr det gÀller metal.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Fast jag antar att det inte Àr lika mÀrkbart i metal nÀr allt Àr nersmetat med gitarrer.

Du antar helt galet. Det har inget att göra med vilken musikgenre det Àr.

Postat

Det hÀr hör jag oxÄ. RÀtt snitsigt. Men inspelningsmÀssigt sÄ Àr det förmodligen klippoklister. Helt ok lÄt.

tjing

Postat

Du antar helt galet. Det har inget att göra med vilken musikgenre det Àr.

Har du ett klipp du inte kan dölja hur det Àn gÄr ensam sÄ Àr det ju mindre mÀrkbart om man har annat som ligger över?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.