Jump to content
Annons

Popmusiken blir alltmer slätstruken.


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Det är inte det jag är ute efter. Är bara nyfiken på house som ligger i framkant och är en smula originell.

Tech-housen är den som utvecklats allra mest på senare år, från något mörkt, ganska svårt till något som är både lättare att lyssna på, rytmiskt och jävligt bra. Extra bra blir det enligt mig när man blandar in akustiska trummor...

Phunk investigation är italienare som gör sjukt svängiga grejer varje gång:

Ett mer klassiskt (2010) exempel är Jay lumen:

Extremt välproducerade trummor och bas är numera synonymt med tech-house, där man inte riktigt kan ta på vad det är som svänger ibland:

Spanjorerna är kanske bäst i världen på de rytmiska bitarna

Dessa låtar är mer tidlösa enligt mig än Euro-housen som spelas på radio

Ska bara tillägga att jag började lyssna på House 2003, och då var det ungefär den typ av musik som Avicii och dom gör just nu som jag gillade men genren växte mer och mer för mig och jag hoppas att den gör det för fler...

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

För en massa år sen köpte jag några hundra gamla fina vinylplattor av en polare som insåg att utrymme var en inflationsvara. Bland dessa så var en bred majoritet gammal list-pop från 70- & 80-talet med en stor mängd samlingsplattor med av samma typ som Absolute Music...& jag säger bara wow...

Musiken har inte blivit sämre med åren, genom alla tider har det mesta som släppts varit rent häpnadsväckande dåligt, men det man minns är de bra bitarna. Om några år kommer fortfarande folk tala väl om Rammstein & Moby, medans mycket annat som är aktuellt just nu kommer vara bortglömt redan nästa sommar. Så har det alltid varit, och så kommer det förmodligen alltid vara.

Vissa av mina 80-talssamlingar är så cancerframkallande att de får tapeterna att krusas...

Link to comment
Dela på andra sajter

...absolute music hmmm, har väl inget som helst med bra musik att göra ännu mindre med 70-tal då dessa kassetter kom på 80-talet och just då musiken hade börjat balla ur...slätstrukenheten har på ett påtagligt sätt och i eskalerande skala kommit för att stanna sedan många många år, visst fanns det blaj och skit förr med men dessa typexempel var ändå så pass fåräknade i jämförelse med det som var bra och då snackar vi inte bara Beatles/Stones som de flesta unga tycks tro är någon referensram då man pratar 60/70-tal, fanns ju för fan 1000-tals grupper fr olika genres som hade ett helt eget, nytt och spännande sound, bara att gräva bakåt som jag brukar säga, youtube är kanon!!!

Allt var bättre förr ni vet ingenting era stackare 😛 vi lever i en totalt opersonlig, sönderstressad medieförstörd ultrakommers tid som skapar individer som är som några jävla insekter som bara swishar fr ena punkten till andra utan minsta eftertanke eller mål och sms:ar och inte har minsta folkvett eller förnuft, i stort sett, jag ser skiten varje dag det är bara att öppna ögonen och studera folks beteende...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

vi lever i en totalt opersonlig, sönderstressad medieförstörd ultrakommers tid som skapar individer som är som några jävla insekter som bara swishar fr ena punkten till andra utan minsta eftertanke eller mål och sms:ar och inte har minsta folkvett eller förnuft, i stort sett, jag ser skiten varje dag det är bara att öppna ögonen och studera folks beteende...

Låter som en så galet twistad och negativ världssyn - det värsta är att det är sant :/ (vet inte vad sms har med saken att göra dock)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en så galet twistad och negativ världssyn - det värsta är att det är sant :/ (vet inte vad sms har med saken att göra dock)

Är det galet och twistat negativt att vara objektivt realistisk och jämföra antropologiskt mellan olika tidevarv???

Whatever alla väljer vi hur vi ser på vår omvärld och oss själva ;-) jag är ingen pessimistik jävel utan skapar min egen oas med väl valda medel och människor, parasitpöbeln och patrasket borde avlivas i det stora hela men det kommer en tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver själv att det låter som samma klanger för somliga. Jag skulle säga att det låter som samma klanger för ganska många, mig själv inräknad. Ge gärna tips på house som skiljer sig något från normen.

När hårdrocken kom, ansåg väl många att det lät likadant i varje låt? "Det är bara massa skrik och oljud!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den moderna människan.

Vad betyder det mer exakt??? Är man modern om man är född efter 1990 eller är man modern om man väljer bort välljud och fina upplevelser till förmån för kasserade vågformer och nolldynamik??? Tala för dig själv va...såna som du gör det nästan som ett skällsord att man föredrar att lyssna på antingen vinyl eller CD, att man skulle vara mossig och anitk, så otroligt korkat synsätt så man gör på sig av skratt...det är synd om människan, speciellt den "moderna" hahahahaaaaaaa!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför du är så upprörd över kommersiell media?

http://www.aftonbladet.se/

Om du scrollar lite sakta ner genom sidan så förstår du snart att här finner du nästan allt av vikt och betydelse. 🙂

Varför skriver du att jag är upprörd, har jag väl liksom inte påstått...

Aftonbladet etc intresserar mig inte pga den höga dravelhalten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder det mer exakt??? Är man modern om man är född efter 1990 eller är man modern om man väljer bort välljud och fina upplevelser till förmån för kasserade vågformer och nolldynamik??? Tala för dig själv va...såna som du gör det nästan som ett skällsord att man föredrar att lyssna på antingen vinyl eller CD, att man skulle vara mossig och anitk, så otroligt korkat synsätt så man gör på sig av skratt...det är synd om människan, speciellt den "moderna" hahahahaaaaaaa!!!

Om det nu är så att de flesta, för så är det, har gått över till att lyssna på musik helt digitalt, det vill säga t.ex. strömmat via tjänster som Spotify, så är det väl helt enkelt mer modernt att göra så. Observera nu att jag inte lägger någon närmare värdering i det. Det är bara ett konstaterande att det är så vi lyssnar. Min poäng är då att om vi inte normaliserar ljudvolymen så måste vi manuellt justera den hela tiden, något som inte fungerar jättebra i det liv vi lever idag. Vi lyssnar på musik när vi joggar, när vi sitter på tunnelbanan, när vi lagar mat och medan vi jobbar. Ofta via mobiltelefonen.

Om du själv väljer att se dig som mossig för att du fortfarande lyssnar på det sättet som var vanligare förr, så är det ju upp till dig.

Det finns många gamla och nya artiklar på ämnet, t.ex. http://www.nytimes.com/2007/03/26/business/media/26music.html/partner/rssnyt?_r=2&oref=slogin

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det galet och twistat negativt att vara objektivt realistisk och jämföra antropologiskt mellan olika tidevarv???

Whatever alla väljer vi hur vi ser på vår omvärld och oss själva ;-) jag är ingen pessimistik jävel utan skapar min egen oas med väl valda medel och människor, parasitpöbeln och patrasket borde avlivas i det stora hela men det kommer en tid...

Förresten så stavas det "alfahanne".

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spisa plattor eller med andra ord att "bara" lyssna på musik är tyvärr en bortglömd konst.

Att "bara vara" överhuvudtaget är bortglömt idag. Vi har insett att livet är kort (även om vi lever längre än förr), och har fått för oss att då måste man göra så många saker som möjligt på den tiden. Det är, tror vi, ett mått på livskvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lär bli rätt mycket hörselskador som folk lyssnar idag. Högkomprimerat ljud på hög volym i lurar hela tiden. När man körde med freestyle eller cd-spelare tog i alla fall batterierna slut ibland.

Å andra sidan gick man ju på konsert utan öronproppar förr i tiden. Jag gissar att andelen musiker som drog på sig hörselskador var större på 80-talet än idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten så stavas det "alfahanne".

Haha jag har bara väntat på en kommentar som din ang. min avatartitel, nejdu jag stavar som jag vill så det så och rent språkligt så är det helt korrekt, sorry källar-grisen!

Visst är det så att flertalet av de yngre lyssnar digitalt som du säger pikzel men det avgör inte saken på något sätt och nej, jag känner mig inte mossig tvärtom, du får läsa lite bättre innantill det var enbart riktat mot ditt sätt att uttrycka dig på men det är ju ganska symptomatiskt att er generation (med lyckligtvis få undantag) inte vill eller kan förstå enkel hyfs och ägnar er åt envägskommunikation uppslukade av det nonsens ni är uppfödda på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är inte så att om vi inte "normaliserar" så måste vi manuellt justera, det är så fel att skriva så!

"Loudness wars" har "skapat" en skillnad mellan dynamiska låtar och icke dynamiska låtar. De flesta större producenter/tekniker är överens om att det bästa ljudet producerades några år innan "Loudness wars" började runt 1994 - 1995. Anledningen är att man inte dödat dynamiken då, men det var ändå godtagbart bra volym på de flesta spår.

Dessutom, som du skriver "normalisera", så antar jag att du menar i stil med "Loudness wars", och man ska vara VÄL MEDVETEN om att den musik som nu, väldigt ofta, mastras mot till och med högre audio signal än 0dbfs, inte kan hanteras av de flesta "hemma"-spelare, dvs. filter och d/a-omvandlare tillför, med anledning av "Loudness wars" distortion av den enkla anledningen att INGEN går omkring och lyssnar på prylar som sitter i en studio/masteringsstudio. Det du lyssnar på på tunnelbanan i "apparatväg", som t.ex. telefoner, mp3-spelare etc. är bara "skit" i jämförelse med utrustningen i en normal studio.

[EDIT: Tillägg]

http://www.tcelectro...aper_aes109.pdf

/Mikey

Nej, det var inte det jag menade. Jag menade att all musik ska låta lika starkt, men inte att vi måste pressa upp den gränsen hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha jag har bara väntat på en kommentar som din ang. min avatartitel, nejdu jag stavar som jag vill så det så och rent språkligt så är det helt korrekt, sorry källar-grisen!

Visst är det så att flertalet av de yngre lyssnar digitalt som du säger pikzel men det avgör inte saken på något sätt och nej, jag känner mig inte mossig tvärtom, du får läsa lite bättre innantill det var enbart riktat mot ditt sätt att uttrycka dig på men det är ju ganska symptomatiskt att er generation (med lyckligtvis få undantag) inte vill eller kan förstå enkel hyfs och ägnar er åt envägskommunikation uppslukade av det nonsens ni är uppfödda på!

Vilken är min generation? I Sverige har väl Spotify över två miljoner aktiva användare, så det är ju inte bara ungdomar som lyssnar på det sättet. Världen rör sig, och det gäller att hänga med, annars blir man en bitter gammal gubbe.

Ditt svamlande om att de nyare generationerna ägnar sig åt envägskommunikation är så hopplöst tramsigt och totalt oförankrat i verkligheten att jag inte ens kommer att svara på det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan gick man ju på konsert utan öronproppar förr i tiden. Jag gissar att andelen musiker som drog på sig hörselskador var större på 80-talet än idag.

Grejen är att idag lyssnar man hela tiden. Det var det väldigt få som gjorde förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att idag lyssnar man hela tiden. Det var det väldigt få som gjorde förr.

Ja, så är det ju. Men förhoppningsvis är man lite mer medveten om problemet idag än förr, men det lär väl visa sig i framtiden. Att skylla detta på loudnesswar är nog lite långsökt, dock.

Då är det, för känslans och musikens skull, bättre att sänka de "loudness war"-produktionerna som idag kryper fram, mot mer dynamiska nivåer. Precis som du ovan påstår så kan man behålla dynamik och ändå ha bra volym på låtarna. DOCK är det så att dagens "normalisering" är precis det, ett "loudness war" som utföres vid två tillfällen, först vid mastering, sedan på radiostationen (om vi talar om radio), och det låter sämre för varje gång det utföres. Radio/TV måste hålla sig under vissa nivåer, så att skapa "loudness wars" produktioner tvingar enbart radio/TV till att "trycka ner" ljudsignalen mer, och vips så har vi dubbla "loudness wars".

Det är mer som talar för att det är sämre att utöva "loudness wars", än att hålla sig strax "under" detta krig, så att säga...

Jag gillar ju dynamik, men de flesta är inte så insatta eller intresserade. Folk vill ju ha fetare och fetare musik, men jag hör väldigt få utanför musikerkretsen som ropar efter större dynamiskt omfång.

Man lyssnar inte på musik särskilt högupplöst idag (det finns hur många som helst som lyssnar på musik via youtube), och det är väl OK! Om man gillar det så är det väl bara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så är det ju. Men förhoppningsvis är man lite mer medveten om problemet idag än förr, men det lär väl visa sig i framtiden. Att skylla detta på loudnesswar är nog lite långsökt, dock.

Är väl mera inne på att mp3-filerna som folk pumpar in i öronen i lurar oavbrutet kommer att ställa till mycket skada, men som sagt framtiden får utvisa. Debatten om loudness däremot har pågått i evigheter. Hur mycket loudness kan det ha varit från början?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...