Jump to content
Annons

Hur skall jag exportera en ljudfil från video för att behålla kvalitén så långt som möjligt?


Ljudfilskaos

Recommended Posts

Hej!

Jag är egentligen en videofotograf & videografiker som halkat in på erat forum för att få hjälp med en fråga.

För en tid sedan flög jag till USA, på resan dit hade jag nästan 6 timmar transfertid på London-Heathrow.

Eftersom jag hade min HD-kamera i väskan och en, i mitt tycke, ganska bra "shot-gun" (Sony ECM-672) så passade jag på att spela in miljöljud från terminal 5. Jag spelade in närmare 1 timma råmaterial.

Nu när jag varit hemma ett tag så har jag fått ihop ett antal timmar med ljud från varierande miljöer och dessa skulle jag nu vilja exporta, redigera, eventuellt processa lite för att slutligen rendera ut dom till ett bra filformat och sälja dom på några av de sajter som säljer ljudeffekter.

Så, i vilket format skall jag redigera dom i och vad är bäst som "slutformat"?

Jag kan nämna att jag vanligtvis arbetar i Adobe Premiere Pro och After Effects, eftersom Adobe Soundbooth ingår i min Adobe Master Collection så blir det väl det programmet jag kommer att arbeta i, även om jag förstår att ni ljudkillar föredra Pro-Tools och andra program kanske.

Miljöljuden är Inspelat i 48 000 Hz Dolby Digital, detta skall väl egentligen inte ha någon betydelse för frågeställningen som sådan men jag bifogar informationen för säkerhets skull.

De här ljudformaten kan jag exportera till från Premiere Pro:

AIFF 48Hz 16-bit

Windows Waveform 48kHz 16-bit

MP3 128 eller 256 kbps

och till sist ett alternativ som heter "Audio High Quality" (verkar var någon from av mp3-komprimering eller liknande).

En grov gissning från min sida är väl att ett av de två första alternativen kan bli aktuellt.

Det finns en massa underalternativ till de olika formaten, men att räkna upp alla här blir bara omständigt.

Sedan har jag ytterligre en fråga. Jag skulle kanske vilja använda lite kompression (eller vad ni nu kallar det) för att ge ljudet lite mer "punch". Om någon skulle kunna förklara hur jag gör det enklast så vore det guld. Skriv gärna så en idiot förstår, för på ljudredigering är jag just en sådan. 😳

Har jag utelämnat något så är det inte med flit utan kom gärna med motfrågor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En grov gissning från min sida är väl att ett av de två första alternativen kan bli aktuellt.

Det skulle jag också föreslå. Vilken av dem spelar nog mindre roll.

Edit: Jag antar att det skall stå kHz på AIFF-alternativet? 😉

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar:-)

Då håller jag mig till Wave-formatet rakt igenom, skippar komprimering och försöker filtrera bort lågfrekvent ljud.

Det är väl inte så att ni har en länk till någon schysst tutorial på hur man filtrerar, gärna Soundbooth 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dina ljud har 24 bitars information så ska du behålla den!!!

Konvertera inte ner till 16 bitar så till vida inte siten som säljer, kräver det.

Jag hade inte filtrerat bort den låga basen.

Betänk att ljudet kanske ska komma att användas i en surroundsituation där ljudläggare med glädje jobbar med ljud ner till 32 Hz att placera i subkanalen!!!

Piiiz!

/Cruncha'

EDIT:

Glömde att tillägga.

Kör ut i okomrimerat format. AIFF och WAV är det du ska jobba med.

Alternativt kan siten som säljer vilja ha en "lyssningsfil" i mp3 och det kan du ju lätt lösa.

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Miljöljuden är Inspelat i 48 000 Hz Dolby Digital
Mono antar jag i.o.m. externa miken.

AC3 avkodas till 16-bitars ljud så det är helt okej att spara som AIFF eller WAV 16 bit, välj alternativet LPCM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det verkar finnas förespråkare för två olika lösningar på mitt problem.

"Chruncher" har argumenterat väl för sin sak genom att ange att surroundkillarna gärna jobbar med "oförstört" material.

Vad är anledningen till att filtrera bort det lågfrekventa? Är det för att ge ett klarare ljud?

Jag tar inte ställning för något alternativ ännu men känner att vissa saker måste klargöras innan jag börjar bearbeta materialet.

@ BluesBoy: Typo från min sida, sorry.

@ Cruncher: När jag droppar mina filer i Premiere eller After Effects så står det 16-bitar, så det är väl det jag skall försöka hålla projeketet igenom. Skall inte försöka nedkonvertera över huvudtaget.

@Linus: Tack för tipset (LPCM). Ja, det är bara inspelat på en kanal.

@Joachime: Tack för dina råd:-) Utveckla gärna varför det lågfrekventa skall bort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att miljöljud från terminal 5 på Arlanda inte innehåller något viktigt i det lägre registret. Däremot brukar man ofrivilligt plocka upp en del mekaniska vibrationer som ger sig till känna framförallt i det lägre registret. Därför kan det vara bra att skära med ett mjukt högpassfilter vid ungefär 100 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att miljöljud från terminal 5 på Arlanda inte innehåller något viktigt i det lägre registret. Däremot brukar man ofrivilligt plocka upp en del mekaniska vibrationer som ger sig till känna framförallt i det lägre registret. Därför kan det vara bra att skära med ett mjukt högpassfilter vid ungefär 100 Hz.

BTW, skall den teknik du förespråkar tillämpas på alla sorters miljöljud? Till dags datum har jag, förutom terminal 5, stadmiljö Washington DC, Naturhistoriska muséet I Washington (entréhallen), park i city med lekpark, byggarbetsplats i city, fotbollsmatch (gothia Cup) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En bedömningfråga. Lyssna igenom inspelningarna efter icke önskvärda ljud. I många fall hittar man de främst i det lägre registret och är det då ingen annan information i det registret kan man lika gärna skära bort det med ett filter.

Men ibland kan det vara önskavärt att behålla botten. Till exempel om man tar upp motorljud, där mycket av ljudets karaktär ligger i det lägre registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bedömningfråga. Lyssna igenom inspelningarna efter icke önskvärda ljud. I många fall hittar man de främst i det lägre registret och är det då ingen annan information i det registret kan man lika gärna skära bort det med ett filter.

Men ibland kan det vara önskavärt att behålla botten. Till exempel om man tar upp motorljud, där mycket av ljudets karaktär ligger i det lägre registret.

Tack för ditt svar Joachime, du är en klippa:-) Nu skall jag bara försöka omsätta teori i praktik:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar uteslutande med ljud inom film, TV, och reklam, och jag avråder hårt från att göra något alls med filerna om du har för avsikt att sälja dom men inte har erfarenhet av och extremt pålitlig utrustning att behandla dem med. Väldigt få av oss gör nåt sånt iom att minsta misstag kan förstöra filen, & hörsel är beroende på dagsform. Speciellt högtalarna är kritiska förresten.

Själv mastrar jag aldrig någonsin mina filer. Däremot redigerar jag dom genom att klippa bort missljud, och har jag boomat eller kört handhållet kan jag lägga ett högpassfilter på runt 40Hz för att få bort kropps-mullret (kan passera 20dB i ren men snudd på ohörbar bas. Sjukt irriterande), men aldrig om det är via stativ.

Är du verkligen säker på att det är formaterat i Dolby?? Min iPhone spelar in i AAC, men i övrigt har alla kameror jag använt spelat in i PCM. Vad är det för nån du har? *nyf*

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Van Caine:-)

Jag lutar mig bara tillbaka på vad tillverkaren, i det här fallet Canon skriver på sin hemsida om kameran (se nedan): LJUD System Dolby Digital 2 kan (AC-3 2 kan) Manuell kontroll av inspelningsnivå JA

Det var det jag baserade på Dolby Digital på, rätt eller fel, jag vet inte.

FYI, vid alla inspelningstillfällen har mikrofonen varit stativmonterad eftersom jag själv blir sjukt irriterad på "skrapljud" från händer på en handhållen.

Redigerat av Ljudfilskaos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade inte att du hade fel, jag var bara överraskad :-)

Iom att det finns volymkontroll gissar jag att det inte kan vara en 5D eller liknande DSLR-kamera?

Det låter kalas! Då bör du ha en ganska ren botten skulle jag tro, och det lämpar sig fint för ambiancer! Även om den inte är dominant så innehåller ambiance väldigt mycket lågfrekvent material som inte precis dånar, men som ger en bra och viktig botten på ljudet. I min första studio hade jag väldigt dålig medhörning, så jag tänkte att under 100Hz finns det ju inget intressant i stads-brus. Slutade med att jag fick en hel batch på runt 2Gb förstörd :-(

Tänk på att man kan alltid ta bort material man inte vill ha vid ljudläggning och mix, men man kan inte lägga till frekvenser som inte finns utan att lägga till fler lager, och många som köper ambiancer vill bara ha en som funkar direkt.

Nu har jag ingen aning om hur du jobbar, men jag kan rekommendera Rycote's shockmounts för att råda bot på handljud effektivast möjligt! Finns att sätta på kamera åsså, och är det utan jämförelse bästa jag någonsin testat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt och riktigt ang. bitdjupet.

Kovertera inte om formatet.

Byt ut kapslingen runt filen med hjälp av Premiere direkt!!!!!!

Bara exportera den i Wav med 16 bitar, 48KHz så blir det super nice!

Sämk volymen en aning.

Nån dB eller två så behöver du inte oroa dig för distortion!!!

/Piiiz!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du rekommenderar alltså att sänka ljudet på ett redan inspelat material för att undvika dist? Hade det funnits dist så hade den redan suttit där.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Du rekommenderar alltså att sänka ljudet på ett redan inspelat material för att undvika dist? Hade det funnits dist så hade den redan suttit där.

Naaaa....

Snarare så at jag emellanåt upplevt en del mysko förändringar av absolut nolla vid konverteringar.

Inget som är doktorandgrad på i studien eller på något sätt förankrat i matematisk verklighet som så många här på forumet åkallar för att visa hur duktiga dom är.

Ej riktat till dig då van Caine. mer en reflektion om att man idag får passa sig för att utrycka exaktheter.

Det jag menar är att Premiere är ett program avsett för att redigera video i.

Ljudbearbetning bör utföras i programvara som är avsedd för det.

Ergo...., inte fasen losar du på att vara på säkra sidan och sänka nivån med några tiondels decibel eller mer.

Jag menar...., det är ett ett miljöljud...!?

Det kommer ligga i bakgrunden vilket betyder att det inte kommer mixas så högt i mix ändå.

Got my point of view?

Kör så det ryker!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna lägga upp en helt oredigerad wav-fil här på sajten om möjligheten finns och så skulle vi kunna ha den som diskussionsunderlag. Kanske har jag en övertro på min och mikrofonens förmåga att spela in bra ljud. Är det några begränsningar på filstorlek eller längd på uppladdat material?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Naaaa....

Snarare så at jag emellanåt upplevt en del mysko förändringar av absolut nolla vid konverteringar.

Inget som är doktorandgrad på i studien eller på något sätt förankrat i matematisk verklighet som så många här på forumet åkallar för att visa hur duktiga dom är.

Ej riktat till dig då van Caine. mer en reflektion om att man idag får passa sig för att utrycka exaktheter.

Det jag menar är att Premiere är ett program avsett för att redigera video i.

Ljudbearbetning bör utföras i programvara som är avsedd för det.

Ergo...., inte fasen losar du på att vara på säkra sidan och sänka nivån med några tiondels decibel eller mer.

Jag menar...., det är ett ett miljöljud...!?

Det kommer ligga i bakgrunden vilket betyder att det inte kommer mixas så högt i mix ändå.

Got my point of view?

Kör så det ryker!!!

/Cruncharn'

Eftersom det är miljöljud så är den aldrig i närheten att ens tangera nollan, så jag ställer mig tveksam till att dra ner volymen över huvudtaget, snarare skulle jag vilja lyfta den en aning. Men å andra sidan så är väl ett miljöljud menat att bara "anas" i bakgrunden, varför det kanske inte heller är en så bra idé. Jag förhåller mig passiv till dess att vi diskuterat färdigt 😳😄

Redigerat av Ljudfilskaos
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, nu har jag laddat upp en fil till forumet efter konstens alla regler (tror jag).

Lyssan gärna och kom med tips och/eller synpunkter.

http://forum.studio....tter-flygplats/

Tag i beaktning att filen är helt oredigerad och oprocessad.

När jag lyssnar på filen tycker jag att det låter ganska okej, mina referenshörlurar är AKG K240 Studio.

Redigerat av Ljudfilskaos
Link to comment
Dela på andra sajter

@Cruncher: Aha, då förstår jag hur du tänker! Jo, jag håller verklige med i allt det du skrev! Jag gillar verkligen Premiere till video, det är mitt weapon of choise när jag klipper, men till audio är det inget vidare. När jag får OMF:er från Premiere brukar jag få byta ut ljudfilerna nåt mina egna oprocessade....

@Ljudfiasko: Skulle vara kul att höra!

Jag skulle säga som så, så länge du är nöjd själv så har du ingen orsak att ursäkta dig! Att bearbeta filerna kan vara riskabelt, men i rått skick har man många möjligheter att göra kul saker med dem :-)

Jag blir glad av att folk faktiskt tar sig tid till sånt här! Oavsett om jag som person skulle finna filerna användbara eller inte så finns det garanterat väldigt många andra som gör det! Som exempel kan jag säga att jag normalt sett jobbar med utrustning där bara mickarna sällan kostar under 25 lapp, men faktum är att ett av de ljud som fortfarande gör mig lyckligast är ärligt talat ett knippe klock-grodor en polare spelade in i Turkiet, med sin helt vanliga nalle-kamera (det här var 2005...), som han sen MMS:ade till mig!! Ensamt låter det inget vidare, men i mixen låter det helt fantastiskt bra :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter schysst! Ganska mycket brus, men av en typ som är ganska lätt att tvätta bort, i övrigt lär det funka bra som matta utan att störa dialogen :-)

Så vad är ditt råd? Lämna nivåerna orörda, tvätta bort bruset, klippa bort "dunsar" och annat elände och sen är den klar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp! I övrigt gillar jag det!

Ljudet har en väldigt rund karaktär med en mullig botten, så det är väldigt bra som bas i bakgrunder som kanske kan kompletteras med mer diskantiga ljud vid behov, men även för sig självt när man vill ha mycket fokus på rösterna som ligger över. Visst är det kraftigt påverkat av komprimeringen och omvandlarna, men det gör att ljudet har väldigt lätt att lägga sig i mixen utan att störa ut dialog och ljudeffekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp! I övrigt gillar jag det!

Ljudet har en väldigt rund karaktär med en mullig botten, så det är väldigt bra som bas i bakgrunder som kanske kan kompletteras med mer diskantiga ljud vid behov, men även för sig självt när man vill ha mycket fokus på rösterna som ligger över. Visst är det kraftigt påverkat av komprimeringen och omvandlarna, men det gör att ljudet har väldigt lätt att lägga sig i mixen utan att störa ut dialog och ljudeffekter.

Det mulliga ljudet kan bero på att jag klantat mig. När jag tänker efter så kanske det inte var en hit att ha på en "dead cat" på mikrofonen inomhus...lol...man lär så länge man lever 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haha, indeed :-)

Jag tänkte under morgondagen kanske ladda upp ytterligare två prover på vad min lågbudgetutrustning klarar, miljöljud från entréhallen naturhistoriska muséet Washington DC och miljöljud från en fotbollsmatch (Gothia Cup). Om edra omdömen är för hårda får jag återgå till min huvudsakliga sysselsättning, nämligen att att odla rödbetor på Avenyn 😄🤪😳

Redigerat av Ljudfilskaos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...