Jump to content
Annons

Ljudfilskaos

Medlem
  • Antal inlägg

    15
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  1. Jag tänkte under morgondagen kanske ladda upp ytterligare två prover på vad min lågbudgetutrustning klarar, miljöljud från entréhallen naturhistoriska muséet Washington DC och miljöljud från en fotbollsmatch (Gothia Cup). Om edra omdömen är för hårda får jag återgå till min huvudsakliga sysselsättning, nämligen att att odla rödbetor på Avenyn 😄🤪😳
  2. Det mulliga ljudet kan bero på att jag klantat mig. När jag tänker efter så kanske det inte var en hit att ha på en "dead cat" på mikrofonen inomhus...lol...man lär så länge man lever 😄
  3. Så vad är ditt råd? Lämna nivåerna orörda, tvätta bort bruset, klippa bort "dunsar" och annat elände och sen är den klar?
  4. Okej, nu har jag laddat upp en fil till forumet efter konstens alla regler (tror jag). Lyssan gärna och kom med tips och/eller synpunkter. http://forum.studio....tter-flygplats/ Tag i beaktning att filen är helt oredigerad och oprocessad. När jag lyssnar på filen tycker jag att det låter ganska okej, mina referenshörlurar är AKG K240 Studio.
  5. Eftersom det är miljöljud så är den aldrig i närheten att ens tangera nollan, så jag ställer mig tveksam till att dra ner volymen över huvudtaget, snarare skulle jag vilja lyfta den en aning. Men å andra sidan så är väl ett miljöljud menat att bara "anas" i bakgrunden, varför det kanske inte heller är en så bra idé. Jag förhåller mig passiv till dess att vi diskuterat färdigt 😳😄
  6. Jag skulle kunna lägga upp en helt oredigerad wav-fil här på sajten om möjligheten finns och så skulle vi kunna ha den som diskussionsunderlag. Kanske har jag en övertro på min och mikrofonens förmåga att spela in bra ljud. Är det några begränsningar på filstorlek eller längd på uppladdat material?
  7. Hej Van Caine:-) Jag lutar mig bara tillbaka på vad tillverkaren, i det här fallet Canon skriver på sin hemsida om kameran (se nedan): LJUD System Dolby Digital 2 kan (AC-3 2 kan) Manuell kontroll av inspelningsnivå JA Det var det jag baserade på Dolby Digital på, rätt eller fel, jag vet inte. FYI, vid alla inspelningstillfällen har mikrofonen varit stativmonterad eftersom jag själv blir sjukt irriterad på "skrapljud" från händer på en handhållen.
  8. Tack för ditt svar Joachime, du är en klippa:-) Nu skall jag bara försöka omsätta teori i praktik:-)
  9. BTW, skall den teknik du förespråkar tillämpas på alla sorters miljöljud? Till dags datum har jag, förutom terminal 5, stadmiljö Washington DC, Naturhistoriska muséet I Washington (entréhallen), park i city med lekpark, byggarbetsplats i city, fotbollsmatch (gothia Cup) 🙂
  10. WOW, väl talat, får köra det här genom Google Translate, ber att få återkomma när jag förstått innebörden...LOL 😄
  11. Okej, det verkar finnas förespråkare för två olika lösningar på mitt problem. "Chruncher" har argumenterat väl för sin sak genom att ange att surroundkillarna gärna jobbar med "oförstört" material. Vad är anledningen till att filtrera bort det lågfrekventa? Är det för att ge ett klarare ljud? Jag tar inte ställning för något alternativ ännu men känner att vissa saker måste klargöras innan jag börjar bearbeta materialet. @ BluesBoy: Typo från min sida, sorry. @ Cruncher: När jag droppar mina filer i Premiere eller After Effects så står det 16-bitar, så det är väl det jag skall försöka hålla projeketet igenom. Skall inte försöka nedkonvertera över huvudtaget. @Linus: Tack för tipset (LPCM). Ja, det är bara inspelat på en kanal. @Joachime: Tack för dina råd:-) Utveckla gärna varför det lågfrekventa skall bort?
  12. Tack för era svar:-) Då håller jag mig till Wave-formatet rakt igenom, skippar komprimering och försöker filtrera bort lågfrekvent ljud. Det är väl inte så att ni har en länk till någon schysst tutorial på hur man filtrerar, gärna Soundbooth 🙂
  13. Hej! Jag är egentligen en videofotograf & videografiker som halkat in på erat forum för att få hjälp med en fråga. För en tid sedan flög jag till USA, på resan dit hade jag nästan 6 timmar transfertid på London-Heathrow. Eftersom jag hade min HD-kamera i väskan och en, i mitt tycke, ganska bra "shot-gun" (Sony ECM-672) så passade jag på att spela in miljöljud från terminal 5. Jag spelade in närmare 1 timma råmaterial. Nu när jag varit hemma ett tag så har jag fått ihop ett antal timmar med ljud från varierande miljöer och dessa skulle jag nu vilja exporta, redigera, eventuellt processa lite för att slutligen rendera ut dom till ett bra filformat och sälja dom på några av de sajter som säljer ljudeffekter. Så, i vilket format skall jag redigera dom i och vad är bäst som "slutformat"? Jag kan nämna att jag vanligtvis arbetar i Adobe Premiere Pro och After Effects, eftersom Adobe Soundbooth ingår i min Adobe Master Collection så blir det väl det programmet jag kommer att arbeta i, även om jag förstår att ni ljudkillar föredra Pro-Tools och andra program kanske. Miljöljuden är Inspelat i 48 000 Hz Dolby Digital, detta skall väl egentligen inte ha någon betydelse för frågeställningen som sådan men jag bifogar informationen för säkerhets skull. De här ljudformaten kan jag exportera till från Premiere Pro: AIFF 48Hz 16-bit Windows Waveform 48kHz 16-bit MP3 128 eller 256 kbps och till sist ett alternativ som heter "Audio High Quality" (verkar var någon from av mp3-komprimering eller liknande). En grov gissning från min sida är väl att ett av de två första alternativen kan bli aktuellt. Det finns en massa underalternativ till de olika formaten, men att räkna upp alla här blir bara omständigt. Sedan har jag ytterligre en fråga. Jag skulle kanske vilja använda lite kompression (eller vad ni nu kallar det) för att ge ljudet lite mer "punch". Om någon skulle kunna förklara hur jag gör det enklast så vore det guld. Skriv gärna så en idiot förstår, för på ljudredigering är jag just en sådan. 😳 Har jag utelämnat något så är det inte med flit utan kom gärna med motfrågor. 🙂
×
×
  • Skapa ny...