Jump to content
Annons

Nu förstår jag inte alls panoreringen?


rockdemon

Recommended Posts

jag har alltid bara kört det som jag själv skulle kalla klassisk panorering, har jag haft en gitarr och ett piano eller dyl så har jag lutat ena instrumentet åt ena hållet och det andra åt andra hållet, ofta en 40% ungefär. Men nu när jag spelar in lite dream theater covers för att utveckla mig själv och mina förmågor så får jag inte till det. Har lyssnat mkt på originalet och det är kompgitatr i bägge kanalerna men även syntharna är i bägge kanalerna... Ändå så är dom inte på samma plats som varann. Låten finns på youtube men jag vet inte hur kvalitén är där. sitter på jobbet nu o här har vi bara en monohögtalare till datorerna.

Finns det nån som orkar lyssna som förstår hur panoreringen funkar?

http://www.youtube.com/watch?v=-dSztjpJNNk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte säker, men det kan ligga ett svagt chorus på klavet i kombination med att de har fördröjt ena kanalen, förmodligen den vänstra, med några millisekunder (10-20). Gitarren låter dubbad, om än riktigt tight. För att få ut dubbade och panorerade gitarrer från centrumbilden kan man EQ:a dubningarna olika.

Exempel:

V dub: Q0.71, 500Hz, +2dB /// Q0.71, 4kHz, -2dB

H dub: Q0.71, 500Hz, -2dB /// Q0.71, 4kHz, +2dB

Synthljud kan man också få ur mittenbilden på liknande sätt. Exempelvis genom att skapa två monosynthar och ställa in parametrarna en smula olika, knappt hörbart, samt panorera ut dem. De små och många variationerna ger bredd i ljudet.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ja jag provade att göra två olika synthljud och köra en vänster och en höger men det blev bara förvirrande, Så att ha samma men förskjuta ena en aning kanske gör susen, ska jag testa direkt!

Normalt när jag kör samma gitarrspår på bägge kanalerna förskjuter jag ena och kör en annan förstärkarsimulator, men det kanske funkar bättre eller lika bra med olka eq.

De gångerna som gitarren ska ut mer, ska man sänka synthen då eller höja gitarren? och vice versa?

I vanliga rockinspelningarna jag gjort tar jag bara och höjer lead en aning, det blir ju som ingen komp bakom på den kanalen när gitarren spelar lead, men här är det ju så mkt matta...

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...