Jump to content
Annons

Avsevärt sämre kvalité vid bouncing


maestro123

Recommended Posts

Har ett ganska stort problem.

När jag ska få ut ett projekt ur Ableton och lyssnar på den på itunes, VLC, soundcloud (testat massa olika) låter kvalitén på låten AVSEVÄRT mycket sämre. All mixing och mastring blir som bortblåst. Förstår verkligen inte varför.

Inställningar:

Renderad track: Master

Normalize: ON

render as loop: off

File type: .wav

Convert to mono: off

sample rate 192000 (max)

bit depth 32

dither opition triangular (går ej att byta/trycka på)

create analysis file: on

Skulle vara riktigt tacksam ifall någon hade något begåvat att komma med för att hjälpa mig lösa detta problem 🙂

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du testat att exportera den i det något vanligare och mer lätthanterliga 44,1 kHz/24-bitar? Högre samplingsfrekvens och högre bitdjup innebär inte per automatik att ljudet blir bättre, något som många verkar tro. Själv skulle jag heller inte ha normalize påslaget, mastrar man så borde man inte behöva normalize.

Om inte det hjälper så är det kanske helt enkelt bara så att du inte riktigt är van vid att musiken ofta låter på ett helt annat sätt utanför ens DAW än vad den gör när man spelar upp den i sin DAW. All musik låter bra i DAW:en, men den som inte är van blir förvånad över hur mycket annorlunda det låter när man lyssnar någon annanstans. Ofta är volymen lägre och basen är alldeles för hög. Det är en av alla saker man måste lära sig hantera som musikproducent, och det är inget man gör bara utan vidare.

När jag mastrar mina låtar får jag exempelvis alltid sänka 10 dB på masterregeln i Reaper. Det går inte att lyssna på den volym som krävs för att få RMS:en (den genomsnittliga ljudnivån) rätt, man blir döv! Men när jag lyssnar på musiken i andra program låter den precis som den ska. Det fungerar lika med alla DAW, det är helt enkelt något man måste lära sig att hantera.

Lycka till med musikskapandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

finns en annan tråd om detta fenomen ! men kort sagt så är det så att dessa sidor kompremerar one more time för att spar utrymme inget konstigt .. Skicka filen som Wav så låter det bättre ,eller så kör högsta bit rate på mp3 320 .

mvh / Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

finns en annan tråd om detta fenomen ! men kort sagt så är det så att dessa sidor kompremerar one more time för att spar utrymme inget konstigt .. Skicka filen som Wav så låter det bättre ,eller så kör högsta bit rate på mp3 320 .

mvh / Hemmpe

Det är ju wave! 😮 192 kHz/32-bitar till och med (mer än vad Abbey Road använde till Beatles remasters...) Och det är ju inte bara på SoundCloud det låter illa. Skulle vara intressant att veta om problemet kvarstår vid 44,1/24.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju wave! 😮 192 kHz/32-bitar till och med (mer än vad Abbey Road använde till Beatles remasters...) Och det är ju inte bara på SoundCloud det låter illa. Skulle vara intressant att veta om problemet kvarstår vid 44,1/24.

Tack att du tog tiden att svara! 32 är tyvärr max. Jag hade mastrat låten i mixen, dvs lagt compressor, EQ etc. på mastern redan och bouncat ut den. Har suttit hela natten och remixat den och tagit bort från mastern, då jag tänkte att mixen på kanalerna kanske "interferar" med mastern.

Nu när jag bouncar ut den låter det inte lika värdelöst som förut, men fortfarande ganska mycket sämre. Och nu har jag inget på mastern. Otroligt tröttsamt.

Finns det möjligtvis något annat vis man kan bounca ut det på? Att spela in I datorn, eller dylikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack att du tog tiden att svara! 32 är tyvärr max. Jag hade mastrat låten i mixen, dvs lagt compressor, EQ etc. på mastern redan och bouncat ut den. Har suttit hela natten och remixat den och tagit bort från mastern, då jag tänkte att mixen på kanalerna kanske "interferar" med mastern.

Nu när jag bouncar ut den låter det inte lika värdelöst som förut, men fortfarande ganska mycket sämre. Och nu har jag inget på mastern. Otroligt tröttsamt.

Finns det möjligtvis något annat vis man kan bounca ut det på? Att spela in I datorn, eller dylikt?

Alltså, jag menade att du skulle sänka bitdjupet 😉 32-bitar är overkill. Kan möjligtvis finnas en vits med det om man spelar in klassisk musik för DVD-audio/SACD, men knappast annars. 24-bitar är standard och betydligt mer lätthanterligt.

Jag skulle aldrig rekommendera att man mixar och mastrar i samma projekt. Jag, och troligtvis de flesta andra, skulle nog rekommendera att man mixar först och sen mastrar i ett annat projekt. Det är två helt olika moment som behöver hanteras på olika sätt. Men det är nog inte där ditt problem ligger så tänk inte för mycket på det.

Nej, det finns tyvärr (mig veterligen) inget annat sätt att bounca ut det på, såvida du inte spelar upp ljudet och spelar in det på något annat medium (annan dator, annat digitalt medium eller analog bandspelare). Men det blir mer komplicerat än vad det är värt. Det där är ett problem som går att lösa ändå, det lovar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en annan grej, kan det tänkas att du har "gasat på" mixen lite för hårt? Eftersom den interna upplösningen troligtvis är 64-bitar kan det bli problem om man har pressat mixen för hårt (dvs. att alla kanalerna är högt uppdragna, eller hur man nu ska uttrycka det). Testa att lämna lite headroom över till masteringen och kolla om det blir någon skillnad då. (Med andra ord: se till att mixen inte peakar på 0 dB innan du mastrar.)

(Hoppas att det där inte blev rörigt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

44,1khz/16Bit funkar också finfint. Antar att soundcloud ändå reducerar till det.

EDIT: Soundcloud använder sig av 128kbps MP3 på onlinelyssningen. Downloadsen blir däremot i det formatet man har laddat upp dom i.

Eftersom typ ingen laddar ner därifrån (?) så är det väl bättre att koncentrera sig på att göra en så bra 128kbps MP3 som möjligt redan från början (mp3 är 44,1khz/16bit).

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upplevt samma sak, men jag tror det kan bidra att man mixar lågt, så man inte hör nyanserna tillräckligt, sedan så kanske man gasar på ordentligt när man lyssnar tillbaka på den bouncade versionen. Jag hör dock inte lika stor skillnad om jag har en kompressor på masterkanalen. Jag har upplevt innan att rösten är extremt framträdande i bouncen innan, men inte längre, så det är ett mystiskt fenomen..

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det konverteras till MP3 för lyssningen, så kan det vara idé att kolla på detta och se till att inte köra för nära 0dB vid masteringen: https://www.studio.se/index.php/topic/94744-mastering/page__view__findpost__p__1380400

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...