Jump to content
Annons

Malmö-(hårdrocks)band under 80-talet


Valle

Recommended Posts

Jag efterlyser lite småfakta om de hårdrocksband som figurerade på Malmös olika scener under 80-talet. Är det någon som minns något band, vad de hette, deras medlemmar, vad som hände ”sedan”? Det behöver inte nödvändigtvis handla om ”kända” band. Lokalt ”namnkunniga” band (som bandet jag spelade i t.ex. 😉) går precis lika bra.

All input är av värde. Jag frågar med anledning av en bok som kommer att se dagens ljus inom kort, och jag kommer givetvis se till så att alla ”uppgiftslämnare” får sig en hälsning 😉

Vill passa på att göra en alldeles speciell efterlysning. Eller två, faktiskt:

1. Det fanns ett band som hette
Metallion
. Jag är ganska säker på att gitarristen hette Nick och att trummisen hette Ronny. Någon som vet gruppens öde?

 

2. Den här blir lite knäckigare (och jag har VERKLIGEN sökt med ljus och lykta, förgäves). Ett av banden som jag efterlyser hade en väldig impact på mig som ung rockstarwannabe och brukade ofta spela på ”LOBO-festivalerna” 1984-85. Bandet, vars namn jag dessvärre inte minns, hade en skitcool låt vars refräng gick något i stil med:

 

"Take me - Take me to the top!"
(Och så repeterades det några gånger, som i en typisk anthem-dänga).

 

Jag minns det som att det var basisten som var leadsångaren, och han brukade (hur extraordinärt det än låter) ha en rosa "snickardress" på sig på scen.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det de här du menar? http://www.facebook....179053782111989

Argh... Inte alls! Det Metallion jag syftar på figurerade på 80-talet och bestod av killar i 20+-åldern. Jag tror inte ens föräldrarna till personerna du länkar till var födda då... 😄😉

Jonas och hans Silver Mountain har jag redan varit i kontakt med.

Ett supertack till dig ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

High Level, Mad Invasion, EYES?

Nu börjar det "bränna" lite... 🙂

High Level var definitivt att av de mer namnkunniga. Faktum är att jag ända till nyligen trodde att det var High Level som jag ovan menade spelade låten "Take me to the top". Men när jag väl kom i kontakt med en av grundarna (Jerry) så kunde han inte erinra sig om en sådan låt.

Så mysteriet kvarstår!

Eyes kommer jag ihåg. Men Mad Invasion minns jag inte sådär i all hast...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe... Good ol' "Svanis". Träffade honom i höstas på KB när KISS-tributebandet "Dressed To Thrill" körde sin grej. Vi nostalgisnackade lite skit (vi spelade ihop en kort period under 80-talet). Och han ser fan i mig precis likadan ut idag som han gjorde för över tjugo år sedan!!! 😄 Med sitt höftlånga, spikraka, blonda hår...

Men ditt tips är bra. För om jag inte är fel på det så har han typ spelat med två miljoner band... så han har säkert någon matnyttig info att bidra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag tänkte det... och som kuriosa kan jag ju berätta att han o jag spelade lite tillsammans i slutet på 80 också men vad vi ville göra skiljde sig åt som Hawaii och sibirien så det blev inget med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...