Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag håller på med så kallad Nu-metall (fast den tyngre skolan inte Linkin Park).

Nu ska jag spela in sång med dist. Sitter på ett Cubase sx 2 paket - har en preamp och en mick. Inte så mycket mer - förutom en massa plugins med dist samt kompressor. Men som sagt hur gör jag för att få ett riktigt fett skrik utan en massa clips och så vidare.

Förenklad frågeställning - hur spelar jag in det optimaliska neandertalarskriket?

Ändrad: Stavfel och särskrivning

Edited by MrDweeb
Annons
Posted

Du skriker som en neandertalare.. Visst kan man fixa med dist & grejer men det är fusk.. 😎 Skrik tills du bajar ner dig & lägg på lite dist om det behövs, ta en kort & diskret delay på också.

Posted

En gång i tiden så gjorde jag en hårdrockslåt. Jag som är en mjuk pop/soul-kille... Då skrek jag genom en distpedal till gitarrförstärkaren. Dvs jag satte en mic istället för gitarren. Och fy fan vilken röst denna mjuka pop/soul-kille fick!

Kom då sen på att det var fel genre för mig och återgick till min mjuka sköna pop/soul-röst igen....

/H

Guest Janne Gitarr!
Posted

Andvänd extern compressor vid inspelning såslipper du clips.

Posted

Tja på dig jag håller själv på met metal och growling som det heter men du ska igentligen inte behöva så mycket dist för att det ska låta bra om du är duktig på att growla du kan själv klart ha på dist också men det ska inte behövas så mycket, en kompressor ska du lägga på och tipps dricka vatten för rösten tar stryk. Det är viktigt att du inte får ont i halsen för då gör du fel du ska ta i ifrån magen. lycka till 🙂

Posted

Sångaren i mitt band brukar skruva av puffskyddet på sin sm58á. Då kommer man närmare membranet och det distar riktigt skönt.

lycka till!!

Posted
tipps dricka vatten för rösten tar stryk.

Hehehehe jupp har alltid en liters pet flaska med vatten med mig 🙂

Angående kompressor - några tips på hur jag ska ställa in det? Jag har ingen hårdvarukompressor utan kör med Cubase plug-ins. Jag är en fattig student så det lär dröja innan jag får råd med en bra "riktigt" kompressor.

Tack alla - underbart att få ta del av upplysningarna!

Posted
Men som sagt hur gör jag för att få ett riktigt fett skrik utan en massa clips och så vidare.

Eftersom du saknar extern kompressor så kommer här ett busenkelt tips: Ställ inspelningsnivån så att det inte klipper.

När du gjort en tagning du är nöjd med, laborera vidare med pluggar (kompressor, eq, dist etc) för att hitta ett sound som passar.