Jump to content
Annons

Textskrivning till låt (engelska)


jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag har länge funderat på detta, och suttit själv och försökt skriva texter, men det blir alltid SAMMA vokabulär och samma meningar och fraser använda.

Jag undrar hur jag kan utöka mitt ENGELSKA vokabulär och skriva mer poetiskt/så att det passar in i en låt, utan att låta för simpelt och utan att avslöja hela storyn genom att t.ex skriva "She was my love", det finns ju så otroligt många sätt och vägar att beskriva något i en annan typ av form!

Jag vill helt enkelt bli bättre på att skriva låttexter, låttexter som låter proffesionellt och inte blaj..

Här en text jag inspireras av t.ex. (förövrigt sjukt bra låt av Gareth Emery och Christina Novelli, som kallas Concrete Angel, trance låt):

Let me breathe you in

And breathe the words in your mouth

Inside your shivering

The silence shouts so loud

I just want to

I just want to stay around

When my heart beats I promise I won’t let you down

If I’m somewhere else

It doesn’t mean that I don’t see

That you don’t trust yourself

That’s why you don’t trust me

It makes me crazy

When your crazy you don’t speak

You think you know me

But what you know is just skin deep

If you keep building these walls

Brick by brick tower so tall

Soon I won’t see you at all

‘Til the concrete angel falls

I know who you are from the start

But now I don’t know who you are

Soon there will be nothing at all

‘Til the concrete angel falls

Många av er kommer säkerligen inte tycka att denna text är något speciellt. Men det är den nivån jag är på. Jag vill kunna skriva något liknande. Det är liksom inte för enkel engelska, men inte för svår, men det är väldigt.. klurigt, på något sätt! att tänka och skriva en liknande text.

Det bara MÅSTE finnas någon app, sida, spel, bok, vad som helst för att öva på detta. Hur hade ni gjort och har ni några tips på hur man kan bli bättre på detta? Vill verkligen ta tag i detta då jag brinner oerhört mycket för att skriva musik och sedan prodda det!!

Supertacksam för svar!

mvh

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har länge funderat på detta, och suttit själv och försökt skriva texter, men det blir alltid SAMMA vokabulär och samma meningar och fraser använda.

Jag undrar hur jag kan utöka mitt ENGELSKA vokabulär och skriva mer poetiskt/så att det passar in i en låt, utan att låta för simpelt och utan att avslöja hela storyn genom att t.ex skriva "She was my love", det finns ju så otroligt många sätt och vägar att beskriva något i en annan typ av form!

Jag vill helt enkelt bli bättre på att skriva låttexter, låttexter som låter proffesionellt och inte blaj..

Det finns inga genvägar.

Du är lika duktig på att skriva som du är duktig på att läsa, och tvärtom.

Ergo: Ju mer man läser/skriver, desto duktigare blir man på att författa.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

På med engelsk textremsa när du kollar film/tv, oavsett originalspråk. Där hittar jag ofta snygga fraser/meningar som funkar fint att sätt in i diverse sammanhang. Att köra valfri svensk text (helst, låt, dikt eller annat poetiskt verk) genom valfri översättare genererar både garv och en och annan idé. Prata engelska för dig själv. Översätt meningar som betyder något för dig. Tja...så gör jag.

Lycka till!

Rim och Synonymlexikon btw.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK tackar för tipsen, inte för att jag inte visste allt detta redan..

Vad jag EGENTLIGEN syftar på, är hur dem har valt att lägga orden så att det blir mer "poetiskt".

Jag menar..

"Let me breathe you in

And breathe the words in your mouth

Inside your shivering

The silence shouts so loud"

Det är ju inte speciellt svåra ord i denna? faktum är att det är DÖDS simpelt. Finns inte ett ord i denna mening jag inte förstår mig på.

Men hur dem har valt att placera orden, är DET jag inte förstår mig på. T.ex. "Let me breathe you in", jag hade aldrig kunnat komma på en sådan rad. Låt mig andas in dig? Jag menar, hur kommer man på att man just ska skriva något sådant? hoppas ni förstår vad jag menar.. även fast jag kan orden, så är det svårt att formulera mig på det sättet som låtskrivare oftast gör, så att det blir mer spännande och bättre att sjunga..

Link to comment
Dela på andra sajter

klicka på länkarna till höger så får du läsa om dem en och en. jag kan garantera att du kommer att känna igen många grejer i dina favorittexter. "The silence shouts so loud" kan man exempelvis hitta allitterationer i. Kolla på wiki så kommer du förstå väldigt snabbt, det är inte så svårt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

OK tackar för tipsen, inte för att jag inte visste allt detta redan..

Då kanske du helt enkelt inte har någon talang. Om det inte kommer naturligt kan du bara hoppas på att bli bättre genom att läsa och skriva mer. Vad är du ute efter egentligen?

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

tja, det han undrade var hur man formulerar ord på olika sätt för att det blir snyggt.

klickar han på länken jag gav honom så får han en 30-35 tekniker med varsin sida dedikerade till dem, som förklarar hur de funkar, hur man använder dem, ger exempel på när de används osv. efter han läst detta kan han troligtvis använda dem och börja skapa nya grejer utifrån dessa tekniker.

lyssnar han till ditt förslag får han läsa in absurdum för att lista ut att samma tekniker finns. visst kanske ett fåtal av dem sätter sig i hans undermedvetna, och han lyckas använda dem ändå titt som tätt, men det tar ju längre tid, och det ger ju honom mindre konkret kunskap han faktiskt kan använda.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar han till ditt förslag får han läsa in absurdum för att lista ut att samma tekniker finns. visst kanske ett fåtal av dem sätter sig i hans undermedvetna, och han lyckas använda dem ändå titt som tätt, men det tar ju längre tid, och det ger ju honom mindre konkret kunskap han faktiskt kan använda.

Vi får väl hoppas att han inte använder alliteration. Det är det bästa sättet att visa att man inte har ett dugg att säga. Min poäng är att jag inte tror att det finns nån quick fix för att bli en bra textförfattare, om man inte har det naturligt. Då är det hårt arbete som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart det krävs hårt arbete, det tror jag få normalintelligenta personer inte förstår. Men TS kan studera sina favorittexter och se vilka stilfigurer som används, för att bara nämna ett tillvägagångssätt, så att han kan lära sig uttrycka sig själv på ett dylikt sätt. Det är fortfarande långt mycket bättre än att planlöst läsa massa skit i hopp om att någon dag bli bättre.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fortfarande långt mycket bättre än att planlöst läsa massa skit i hopp om att någon dag bli bättre.

Annars hade jag nog tänkt att man skulle läsa bra texter av goda författare. för att sedan reflektera över dem, och efterhand lära sig något av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar han till ditt förslag får han läsa in absurdum för att lista ut att samma tekniker finns.

erfarenhet inom det här området är väl främst att jag skrivit mycket privat och studerat på universitetet, men ni jag-kan-själv typer som inte kan recitera någon konkret kunskap ser väl knappast det som en merit.

Så jag tar saken ur luften bara, menar du – jag har egentligen ingen kunskap att dela med mig av?

Och du tolkade på fullaste allvar mitt (första) inlägg ovan som att jag uppmanade TS att "bara läsa random grejer"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver och kommunicerat mycket genom jobbet på engelska. Det är sällan jag skriver alls på svenska. Det är väl bara typ här. Så i mitt fall faller det sig naturlig att skriva på engelska. Jag spontantänker ofta på engelska utan att det skulle behövas för nåt speciellt.

Innan jag jobbade så skrev jag låttexter på svenska.

Man kanske ska hålla sig till det språk som det faller sig naturligt att kommunicera på. För låttexter är ju kommunikation. Annars handlar det nog att skriva mycket för att lära sig formulera sig på språket i fråga. Ibland blir det några kilometer text för att få ordning på en låt.

Jag börjar ofta med en sjungbar skräptext som jag låter mala i huvudet. Då brukar jag komma på bra textfraser som förhoppningsvis inte ter sig alltför patetiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte förvänta dig att TS ska läsa in tips du inte ger. Du kunde inte komma med något mer konkret än att man måste ge det tid för att bli bättre. Jag tror de flesta lärde sig det på sexårs, att man måste läsa och skriva för att bli bättre på det. Så, för all del, om du kan något; dela med dig. För det är inte något du gjort hittills.

Så jag tar saken ur luften bara, menar du – jag har egentligen ingen kunskap att dela med mig av?

Och du tolkade på fullaste allvar mitt (första) inlägg ovan som att jag uppmanade TS att "bara läsa random grejer"?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men TS kan studera sina favorittexter och se vilka stilfigurer som används, för att bara nämna ett tillvägagångssätt, så att han kan lära sig uttrycka sig själv på ett dylikt sätt. Det är fortfarande långt mycket bättre än att planlöst läsa massa skit i hopp om att någon dag bli bättre.

Hur vet du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem av oss?

valle främst, missade ditt sista inlägg där. men du kan gärna utveckla. att "läsa bra texter och reflektera över dem" säger väl inte jättemycket för en nybörjare kan jag tänka mig.

Hur vet du det?

OK, då har jag det klart för mig.

eftersom du inte verkar vilja tillföra något mer som kan vara relevant för TS kommer jag inte fortsätta utveckla för att du ska hänga med i svängarna, utan snarare låta de som faktiskt vill lära sig och inte bara gnabba välja själva mellan våra tips och idéer.

alltså antingen att använda sig av den vetenskap och information som redan finns (se mina tidigare inlägg), eller att bara läsa/skriva mycket (inga ytterliga instruktioner).

jag hoppas du förstår att jag inte har något intresse av att ta denna diskussion med dig om den inte kommer leda till mer än förklaringar av det jag redan har sagt.

Redigerat av Zakyath
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

valle främst, missade ditt sista inlägg där. men du kan gärna utveckla. att "läsa bra texter och reflektera över dem" säger väl inte jättemycket för en nybörjare kan jag tänka mig.

Du menar alltså att det är bättre för en nybörjare att lära sig meningen av begrepp som hypofor och pleonasm, än att faktiskt träna praktiskt genom att läsa och skriva text. Du kan vara den mest utpräglade teoretiker jag någonsin har stött på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså att det är bättre för en nybörjare att lära sig meningen av begrepp som hypofor och pleonasm, än att faktiskt träna praktiskt genom att läsa och skriva text. Du kan vara den mest utpräglade teoretiker jag någonsin har stött på.

Det har jag inte sagt.

+9 Zakyath 🙂

generöst 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hoppas du förstår att jag inte har något intresse av att ta denna diskussion med dig om den inte kommer leda till mer än förklaringar av det jag redan har sagt.

Jag förstår det. Absolut.

Men det kan knappast diskvalificera min undran hur du med sådan säkerhet som du gör kan hävda att "TS kan studera sina favorittexter och se vilka stilfigurer som används, för att bara nämna ett tillvägagångssätt, så att han kan lära sig uttrycka sig själv på ett dylikt sätt. Det är fortfarande långt mycket bättre än att planlöst läsa massa skit i hopp om att någon dag bli bättre". För du avfärdar ju trots allt mitt tips som "att läsa an massa skit".

Ur perspektivet att utvecklas till en bättre författare, så tycker jag att det är ytterst intressant att få veta på vilka grunder du resonerar som du gör.

Varför är det långt mycket bättre att studera sina favorittexter och se vilka stilfigurer som används, än att planlöst läsa "massa skit" i hopp om att någon dag bli bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...