Jump to content
Annons

Problem med latency med PT Le 8 och Mbox 2


Freedah

Recommended Posts

Hej hej!

Jag hoppas att det finns någon därute som kan hjälpa mig! Jag har kört med PT Le 8 och Mbox 2 tillsammans med en Command 8 nu i några år. Jag har dock upplevt en del problem med latency från och till, vilket börjar bli riktigt störande, då det ställer till det när jag ska skicka sångfiler till andra.

Det brukar gå bra i början, men efter någon stunds inspelning börjar problemen. Oftast får jag "muta" sångspåret jag spelar in på för att ens kunna sjunga. (störande att höra fördröjningen i hörlurarna när man sjunger. En grej till jag har märkt är att så fort jag har någon lite tyngre plugin på spåret (typ AT Evo), så måste jag "nudga" spåret 1/32 tillbaka för att det ska synka med musiken. Sen när jag bouncar ner filen, blir den oftast osynkad med andra program som Cubase och Logic (Jag har då varit säker på att sessionen har rätt BPM). Det blir aningen pinsamt att förklara för de jag jobbar med att de måste synka in spåren själva, eftersom det blir en massa onödigt pillande för dem. Kan detta problemet ha med mitt ljudkort att göra? (Mbox 2:an) eller vad kan det bero på?

Jag har 12 Gb RAM, så det kan inte ha med det att göra...Min man har byggt om min dator till en "monsterdator" 🙂

Nu överväger jag att byta ljudkort och uppgradera till PT 10. Det känns dock inte värt det om problemen kommer finnas kvar!

Jag vore oehört tacksam för alla tips och råd angående detta!

Ha en fantastisk helg! 🙂

Frida

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Det du skulle behöva är "delay compensation" som finns i PT10. Det betyder alltså att PT kompenserar för den delay som tyngre plugins kan ställa till. Rekommenderar att du fixarPT10 om du nu ändå hade tänkt det 🙂.

En annan sak, som du kanske redan känner till, är buffer size. Ju högre buffer size desto mer latency i medhörningen. Lite buffer size blir alltså = mindre latency. Dock krävs det mycket mer av datorn ju lägre buffer size du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...