Jump to content
Annons

Kan man öka tempo utan att pitchen åker upp? Eller "backa" pitchen sen?


Superfly

Recommended Posts

Jag har bankat in en låt på trummor .

Sen la vi på bas, gittar m.m... och vi inser (nu) att låten går för sakta 🤪

1 - Kan jag markera mina audio spår och öka tempot?

2- Och , om det går att öka tempot, så tror jag att pitchen också ökar,,,Eller hur? Kan jag sen fixa till det, altså ta ner "tillbaka" pitchen?

Jag vet att det finns något som heter transpose och att man där kan ändra pitchen, men grejar den köra det på 20 audio spår?

Tex, trummorna, blir de totalt förvrängda, om jag lyckas öka tempot och sen transponera ner de?

Eller finns det annat fungerande sett man kan använda sig av?

Det skulle rädda många långa kvällar 😐 .

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror på vilken Cubaseversion du har. Tror att fr.o.m Cubase 5 så började automatisk timestretch funka bra och med den kan du ändra tempo utan att pitchen åker upp.. du kan ju givetvis även göra detta offline och importera materialet igen.. men som sagt, i de nyare versionern av Cubase funkar det i realtid men beroende på hur tydliga transienterna är kan du kanske få trixa lite med transientdetektionen för att Cubase inte ska hoppa över några taktslag så låten börjar åka berg-o-dalbana. Är det inte en hel mix utan enskilda ljud ska det funka ypperligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

istället för att "timestreatcha" alla spår så gör du klar låten och mixar ner den till ett spår som du sedan timestreachar till önskat tempo.

och pitchen ändras inte vid timestreach.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoj.

Och tack för det underbara tippset. Låten kom VERKLIGEN till sin rätt nu när bi ökde med 15 bpm.

Men det var inte lätt.... Eller rättare sagt, det är inte klart...

Så här:

Då det är ett projekt, inspelat med vanliga trummor, tog vi inten hänsyn alls till bpm, utn det startade på default -120. Om detta ens har betydelse...

Sen spelade vi in lite bas, lite solo gittar, lite efekter, lite trumpet m.m..

Altså är de flesta ( nästan allt utom trummor då) spår hackade i små små partier.

Och när jag körde under AUDIO-> Time strech... blev det kalbalik.

Sen klistrade jag ihopp alla dessa spår,,,( per kanal altså). Och gjorde det. Fortfarande kaos- dcok betydligt mindre, Alla #tomrum# vi har på sama spår blev vettigare. Men inte bra ännu.

Jag förstår inte varför den krånglar till det , nu när alla "lösa" spår är ihoppklistrade till ett och samma???

Det som gick bäst ( strålande) var exportera projekte till en Wave fil, importera den sen i ett nytt projekt och timestrecha.

Men, jag skulle helst vilja att projektet timestrechar - då jag känenr inte att låten är klar. Och som det är nu, med den justrade temp låten, kan jag varken mixa eller ändra mera. Bara lägga till nya spår.

Skulle helst att projektet gick strecja utan att det försjkuts hit och dit.

Någon som har någon ide vad som gör att det blir så? Och/eller hur undvika?

Jag trodde VERKLIGEN att det skulle bli toppen när jag klistrade ihopp alla lösa bitar. ( bättre blev det - men fortfarande osynkat??)

Link to comment
Dela på andra sajter

Se de ihopklippta bitarna som ditt arrangemang / utgångsmaterial och låt dessa vara isärklippta.. bounce'a sedan ned spåret till ett helt nytt, sammansatt spår och utgå ifrån det om du ska timestretcha kanal per kanal - i mix-. Då kan du justera i originalet, bounce'a ned och om det blir fel, göra vidare justeringar och bounce'a ned på nytt tills du har en helt perfekt tagning... Skapa ett forldertrack och lägg "pusselbit" spåret/spåren i och mute'a den sedan så har du en backup där.

Om du inte spelar mot metronom och spelar tight kan jag tänka mig att Cubase får spunk och tror att ni helt plötsligt skall köra ett annat tempo och flyttar taktindelningen efter det. men nu spekulerar jag bara, jag har inte hårdkollat hur det fungerar i ytterlägena.

Vilken version av Cubase gäller det? I 5:an och 6:an ser du direkt i editorn hur materialet flyttas och om delar faller utanför kvantiserings-ramen ( Quantize grid )

kolla hur detaljerat du satt detektionen och hur många transienter den hittar.. för detaljerad transientdetektion kan bli samma sak.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...