Jump to content
Annons

Studio one 2 (DAW)


Ghebrehiwet

Recommended Posts

Har testat demot och måste säga att det är nog det mest intuitiva DAW jag någonsin testat. Inspelningsprogrammet hämmar inte det kreativa flödet. Tänkte införskaffa mig deras Producer version. Finns det någon som använt Studio one under en längre period och som är lika nöjd som då som nu? Övrig relevant feedback välkomnas även.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Är lite sugen på Studio One själv, då jag har tröttnat på Reapers alla problem.

Har gått igenom en drös med olika Daw men ingen som tilltalar mig förns nu, efter har kollat lite på Studio One. Laddade ner deras demo men glömde prova den då, så nu har provtiden gått ut. Men finns grattis version dock med massa begränsningar tex ingen VST suport.

Jag gillar enkelheten med S one GUI. Annars går jag över till Logic annars, men inte riktigt fastnat för det än.

Får se.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 4 månader senare...

Studio One v2 är ett mycket imponera de DAW.

Jag har Cubase 7 och Studio One. Cubase blir tyvärr bara mer kluttrigt för varje version som släpps och steinberg lägger bara till utan att rensa upp. Studio One är nytt och fräscht, och PreSonus har vakt att fokusera på De saker som är relevanta samtidigt som de vill förenkla arbets flödet!

I Cubase 7 känner jag nästan i bland att steinberg vill bestämma vilka pluggar jag skall använda IOM deras channel strip och längre vägar till tredje parts pluggar.

Studio one låter mig välja, sen är det mycket smart... Upptäckte så sent som idag att jag kan markera flera pluggar i browsern och dra ut alla pluggar samtidigt till set spår jag vill ha dem på... Bara det är ju så smidigt.

Sen tycker jag studio one's audio quantize funkar bättre.

Men en för oss små mycket viktig del är oxå att PreSonus fortsätter förbättra studio one och lägger till nyckel funktioner gratis.

Vissa andra skulle ta betalt för en så stor uppdaterad som PreSonus gav oss i 2.5.

Där har ni lite av mina tankar !

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte hoppa in och meddela att jag övergått helt och hållet till Studio One. Började jobba i Cubase 5 i 1-2 år. Sen körde jag Logic pro 9 i ett år, och nu har jag kört Studio One 2.5 i 3 månader. I love it! Allt funkar mycket mycket bra! Snyggt GUI också. Älskar deras drag-n-drop-funktioner. Massa småfinesser. Kan inte rabbla upp allt.

Inget hatinlägg 🙂 Bara lite demo på vad som finns att hämta från SO2.5

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite sugen på Studio One själv, då jag har tröttnat på Reapers alla problem.

Jag kommer inte lämna Reaper för någon DAW i världen. Studio One lite likt Cubase och Logic på utseende och funktion.

🙂

i övrigt förundras man hur folk lägger pengar på först det ena sen det andra sen det tredje daw:t

amazing

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

i övrigt förundras man hur folk lägger pengar på först det ena sen det andra sen det tredje daw:t

amazing

Jag har inte köpt tre daw, dock har jag två st Reaper och Logic (Reserv daw) eller frågan kanske inte var riktad till mig.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är du nog ganska ovanlig idag. Gör du inga demos eller liknande hemma?

beror på vad du jämför med

jag är nog lika ovanlig idag som jag alltid varit jämfört med gemene man - jag jobbar med musikinspelning å prod

jag är ovanlig här - jag jobbar med musikinspelning å prod

hemma jobbar jag inte - då är jag ledig å gör annat (det är inte så ovanligt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog en hel del anledningar Att man bytet eller har fler.

1. Vill helt enkelt prova något nytt.

2. Tröttnat på förstörande buggar.

3. Tröttnat på st varje år behöva punga ut 5-6000:- för en ny version när den gamla inte på något vis är bugg fri nog att stanna kvar i.

4. Musiker omkring eller som man jobbar mycket med byter och man följer med i bytet eller skaffar för att kunna vara med å jobba vidare!!

Jag tycker Studio One är dock unikt i många aspekter, ta bara en sådan sak som Att man kan smidigt i browsern markera fler effekter precis som man normalt markerar fler filer i datorn å sen bara dra den till spåret / kanalen och alla pluggar läggs till!

Sen har Studio One Ytterst få buggar (jag har stött på typ en eller två men inga allvarliga).

En annan anledningen som gör att PreSonus och Studio One har lyckats vinna så många användare som det har är att helheten med Studio One känns som Att man fokuserat på musiken och kreativitet och skippat onödigheter.

Sen är det viktigt att poängtera att jag inte slår ner på andra DAW, då alla har sin tjusning Och man gör inte "bättre" musik i Studio One!!

Det är bara att vägen från skiss till slutgiltigt produktion blir kortare pga förenklade och smidiga lösningar i programmet !!

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

beror på vad du jämför med

jag är nog lika ovanlig idag som jag alltid varit jämfört med gemene man - jag jobbar med musikinspelning å prod

jag är ovanlig här - jag jobbar med musikinspelning å prod

hemma jobbar jag inte - då är jag ledig å gör annat (det är inte så ovanligt)

Jaru demo det kan man ju säga men jag trort när jag sert

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har laddat ner demon och där medföljer Sampleplayern Precense med ett utplock av ljuden som följer med om man köper programmet. Jag är inte alls imponerd av ljudkvaliteten. Inga andra syntar medföljer demon vad jag kan se. Kan inte se på Presonus hemsida vilka övriga syntar som medföljer programmet så jag antar att det är samma som kom med ursprungliga Studio One. I så fall är det magert, och det skulle inte funka som den allt i ett-lösning jag vill ha, utan jag blir tvungen att inhandla en rejäl synt. Däremot är det här drag and drop-stuket smidigt. Särskilt för loopar. Står i valet och kvalet mellan Cubase Artist och Studio One Professional. Lutar åt Cubase, men måste kolla upp hur loophanteringen funkar. Det ska ha blivit bättre än på 4:an som är den senaste variant jag har haft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har laddat ner demon och där medföljer Sampleplayern Precense med ett utplock av ljuden som följer med om man köper programmet. Jag är inte alls imponerd av ljudkvaliteten. Inga andra syntar medföljer demon vad jag kan se. Kan inte se på Presonus hemsida vilka övriga syntar som medföljer programmet så jag antar att det är samma som kom med ursprungliga Studio One. I så fall är det magert, och det skulle inte funka som den allt i ett-lösning jag vill ha, utan jag blir tvungen att inhandla en rejäl synt. Däremot är det här drag and drop-stuket smidigt. Särskilt för loopar. Står i valet och kvalet mellan Cubase Artist och Studio One Professional. Lutar åt Cubase, men måste kolla upp hur loophanteringen funkar. Det ska ha blivit bättre än på 4:an som är den senaste variant jag har haft.

Är det viktigt att det följer med många syntar med i Dawet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det viktigt att det följer med många syntar med i Dawet?

Jag vill ha en allt i ett-lösning som jag sa och där tyx Cubase ligga långt före. Dessutom kostar det om man ska inhandla en synt och en trumplugg. Det senare medföljer oxå Cubase. Har dessutom haft mycket problem med prylar som inte passar ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har laddat ner demon och där medföljer Sampleplayern Precense med ett utplock av ljuden som följer med om man köper programmet. Jag är inte alls imponerd av ljudkvaliteten. Inga andra syntar medföljer demon vad jag kan se. Kan inte se på Presonus hemsida vilka övriga syntar som medföljer programmet så jag antar att det är samma som kom med ursprungliga Studio One. I så fall är det magert, och det skulle inte funka som den allt i ett-lösning jag vill ha, utan jag blir tvungen att inhandla en rejäl synt. Däremot är det här drag and drop-stuket smidigt. Särskilt för loopar. Står i valet och kvalet mellan Cubase Artist och Studio One Professional. Lutar åt Cubase, men måste kolla upp hur loophanteringen funkar. Det ska ha blivit bättre än på 4:an som är den senaste variant jag har haft.

Jag har sätt och hört mer folk som haft problem med Cubase, än med Studio One när jag surfat runt. Likheterna är snarlika. Men jag gillar workflowet bättre i Studio One faktiskt. Både Ola Englund och Keith Merrow har lämnat sina tidigare DAWs för Studio One också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...