Jump to content
Annons

Studio One v2 ett Logicalternativ?


kahrstrom

Recommended Posts

Hej!

Befinner mig i bryderier. Spelar in egna alster med blygsamma ambitioner sent på kvällarna då alla barnen sover sött och andra måsten inte är alltför akuta.

Har fram till nu använt mig av Garageband och sedan några år Logic pro 8.

Problemet är att jag känner det lite som att stå i valet mellan snabbmat och gourmetrestaurang när jag egentligen skulle vilja ha lite bra husmanskost... Garageband är utmärkt på många sätt men känns också ganska begränsat. Logic å andra sidan kommer jag liksom inte riktigt in i. Min tid för musiken är betydligt mer begränsad än jag skulle önska och jag vill helst använda den till att spela och spela in, inte att bläddra i manualer eller göra en massa tutorials.... Jag vet att det ibland inte finns några genvägar men om de finns så vill jag gärna hitta dem. 🙂

Läste nu ett par hyllande tester av Studio One v2 pro, där priset med crossgrade från Logic blir klart överkomligt och där även Melodyne följer med och är ytterst välintegrerat. Har kollat in demon lite grann och gränssnittet ser bra ut med det mesta lättåtkomligt och förståeligt.

Kan tillägga att jag spelar in det mesta med "riktiga" instrument men använder mjukvarupluggar för det mesta av effekter inkl gitarrförstärkaremuleringar.

Är det någon som gjort bytet från Logic till Studio One? Bra eller dåliga erfarenheter? Eller ska jag helt enkelt uppgradera till Logic 9?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kent (oregistrerad)

Yo yo yo!

Precis(!!?) denna fråga ställs på presonus forum, kanske till och med du som startade den tråden. Om inte så kanske jag kom med ett bra kompletterande tips. 🙂

http://forums.preson...list/23630.page

Själv har jag precis börjat lära känna programmet genom tutorials och jag måste säga att jag är fullständigt nyförälskad men jag har inte använt Logic så jag har tyvärr inget att tillföra tråden, förutom kanske länden.

Vill också bara säga att jag tidigare hållit mig bort från templates, effectchain presets och dylikt då det inte har känts inspirerande men nu känns det helt plötsligt grymt kul och effektivt med Studio One.

Redigerat av Kent
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken! Det var inte jag, bara en annan sökande själ...

Lutar just nu åt att gräset kanske faktiskt är grönare på andra sidan 🙂

Skulle vara kul att bekanta sig lite med Melodyne också, något jag hittills inte gjort. (Inte för att jag någonsin brukar ha några sura toner i mina inspelningar men man vet ju aldrig..😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Studio One V2 Pro är riktigt trevligt att jobba i och kör den på min Mac Air även om jag kör Cubase 6.5 på huvudriggen och C6.5 är det program jag använder mest vid produktion.

jag har inte satt mig in i produktionssättet på V2 men jag gillar mycket av tänket framförallt i arrangefönstret där man drar in ett instrument eller effekt där man vill ha den, men även hur parterna presenteras vilket gör det enkelt att flytta runt dessa "byggblock"..

jag tror också att jag skulle kunna jobba mer i programmet som komplement till C6 men ännu inte gett det så mycket tid då jag fasar för att inte mitt gigantiska pluggbibliotek migrerar så enkelt..

Jag har provat i princip alla DAW's som finns och kommit fram till att Cubase och Presonus är de två program som jag kommer gå i graven med, Cubase för att jag började med det för hundra år sen då det inte fanns något annat på marknaden och Presonus för att det växer som program varje gång man jobbar i det..

And there you have it 🙂

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har jobbat med Logic sedan v6 och nyss tagit det stora steget till Studio One.

Fördelarna för mig är:

-alla Logics viktiga funktioner te.x flextime osv..

-snabb och modern audiomotor. Inte Logics sunkiga "hybridengine" från 90talet.

-enkelt arbetsätt och smidigt upplägg.

-browser i stil med Abletons (som dom för övrigt har sneglat mycket på, vilket är bra)

-samma preset-hantering som Ableton Live (vilket jag i huvudsak använder)

-inbyggt melodyne. låt mig ta det igen. inbyggt melodyne.

-enkel men effektiv midi-editor. Inte som Logics GALNA editor där saker aldrig är 100% rätt.

-bra medföljande effekter. Logic har ju bra reverb, eq och kompressor men också 5000 gamla plugins bara av kompabilitetsskäl.

-aktiva utvecklare som inte lägger 90% av sin tid på garagband för iOS.

-enkel automation. Inte lika bra som Abletons men nästan.

-få, enkla men effektiva musverktyg. Inte 20 st olika.

Logic är fortfarande snäppet vassare på att utnyttja datorns kraft och har fler medföljande instrument. Till Studio One får du iofs 18gb smör och bröd-ljud men det är inget man behöver om man redan har NI Kontakt/Komplete.

Något som stör mig på Studio One är den grafiska utformningen med inserts och sendar i mixern om man inte vill "fälla ut" kanalen till höger. Det blir snabbt ont om plats, men som tur är kan man skala ner mixen och bara visa det väsentliga. Den blåa färgprofilen på spåren och regionerna är ju ingen höjdare heller men det går att lösa med ett par inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...