Alexander Paul Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 Jag har börjat göra lite egen musik (mjukrock/pop med sÄng, gitarr, bas, trummor) som jag förhoppningsvis kan bli fÀrdig med i sommar. Försöker nu lÀra mig mixning/mastering och har införskaffat Maximus (http://www.image-line.com/documents/maximus.html) för det ÀndamÄlet. Det jag undrar Àr vad exakt gör saturation och Àr det nÄgot som i dagslÀget anvÀnds för den musikstil jag vill göra musik i?
Jetblack Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 Det Àr simulerad bandmÀttnad. Det anvÀnds nog inom de flesta genrer (utom troligtvis klassisk musik). Man ska vara försiktig med att överanvÀnda det, men rÀtt anvÀnt lÄter det riktigt snyggt. Jag brukar anvÀnda det nÀr jag mastrar, men man kan Àven anvÀnda det pÄ enstaka element i en mix (framför allt trummor brukar lÄta snyggt med saturation).
Alexander Paul Postat 12 maj 2012 TrĂ„dstartare Postat 12 maj 2012 NĂ„n som skulle kunna förklara bandmĂ€ttnad ocksĂ„? đ
Signia Postat 12 maj 2012 Postat 12 maj 2012 (redigerat) Det digitala sĂ€ttet att hantera ljud Ă€r â tekniskt sett â ganska överlĂ€gset det föregĂ„ende analoga. Men en bi-effekt var att ljudkvaliten som man lagrar ljuden i förblir nĂ€stan kristallklara frĂ„n början till slut. Det var en ovĂ€ntad bieffekt av sĂ„ bra ljudinspelning - för bra, enligt vissa. Ăven digital video har samma problem med det numera. Instrumenten lĂ„ter sĂ„ realistiska, sĂ„ real-life, sĂ„ ⊠mesiga, sĂ„ âkommunala musikskolanâ. Vi vet ju vad som hĂ€nder nĂ€r man försöka fĂ„ riktiga realistiska trummor att lĂ„ta som Def Leppards. Riktiga trummorna lĂ„ter .. klĂ„nkigt och fĂ„nigt i det avseendet. Jobbar man med pop/rock/dance sĂ„ vill man ha nĂ€stan max ösfaktor och fett istĂ€llet för realism. Saturation (mĂ€ttning) Ă€r ett sĂ€tt att efterlikna den effekt som uppstod dĂ„ man förr i tiden skickade ljudet in och ut och in och ut genom olika komponenter och processorer, genom kablar, mixrar osv. Det kan Ă€ven hĂ€nvisa till effekten som rullbandspelare hade pĂ„ inspelat ljud. Allt detta fĂ€rgade av sig pĂ„ ljudet, gjorde ljudet mindre tydligt, men slipade pĂ„ samma gĂ„ng automatiskt bort de oönskade hĂ„rda detaljerna i ljudet. Det komprimerade ocksĂ„ ljudet nĂ„got. Men framförallt sĂ„ orsakade det att övertoner och brus m.m. lade sig som ett bolster runt originalljudet, vilket gör att originalljudet lĂ„ter nĂ„got tjockare och fetare och lite mer âösigtâ. Du har sĂ€kert lyssnat riktigt högt pĂ„ musik i lurar nĂ„n gĂ„ng, och upplevt en psykologisk effekt av att musik â för nĂ„gra korta sekunder â Ă€r allt som existerar överhuvudtaget. Den effekten kan man delvis uppnĂ„ Ă€ven mixmĂ€ssigt, genom att göra ljudet tjockare och komprimerade det hĂ„rdare. Man ge ett exempel genom att överdriva: TĂ€nk dig en distad elgitarr som drar ett ackord. Visst, det kan lĂ„ta sjyst. Men om du lĂ„ter gitarren trigga ett brunt brus (www.youtube.com/watch?v=B0EvdP40BfU) som lĂ€gger sig in lite bakom gitarrackordet â eller rentav smĂ€lter ihop med gitarrackordet - dĂ„ kommer gitarren att lĂ„ta mycket âgrymmareâ, tjockare och större. I ett musikaliskt sammanhang kommer gitarren att upplevas som om den lĂ€t rejĂ€lt högt nĂ€r den spelades in, ösigare liksom. Det lĂ„ter mindre realistiskt, mindre mesigt, mera högt och ösigt. Ăven kompression ökar den hĂ€r effekten; man upplever att ljudet Ă€r högt nĂ€r det mĂ€ttas. Ju mer ljudet mĂ€ttas av (slĂ„r i taket, duckar, mattas ut av ösigheten) desto högre verkar det ju vara (oavsett det Ă€r högt eller inte). Men kompression lĂ€gger inte till lika mycket fĂ€rg och skit som "saturation" gör. Saturation, mĂ€ttnad, Ă€r ett sĂ€tt att introducera sĂ„n fĂ€rg, sĂ„n âskitighetâ till ljud som man upplever Ă€r för rena, mesiga eller för kantiga och stela. Det finns mĂ€ngder med olika typer av mĂ€ttnad. Vissa typer försöker efterlikna gammal analog mĂ€ttnad av olika slag. Andra genererar helt nya syntetiska typer av mĂ€ttnader. Man kan Ă€ven anvĂ€nda mĂ€ttnad till att modulera ljud med. Det sistnĂ€mnda Ă€r vanligast inom dance och elektronica. Redigerat 12 maj 2012 av Signia 3
Pos Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 Det kan Àven tillÀggas att bandmÀttnad i sig Àr nÀr man spelar in pÄ rullbandare och distar över signalen pÄ tejpen, om jag förstÄtt det rÀtt. Det Àr det bandmÀttarpluggar simulerar, och det gör ofta ljudet fetare och ger mer djup - det ger helt enkelt en analog touch. Jag anvÀnder bl.a. Masseys TapeHead vÀldigt mycket för det ÀndamÄlet.
SadamJR Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 Sedan finns det ett otal inspelning frÄn förr i vÀrlden som lÄter illa för att man i sin strÀvan att nÄ denna "bandmÀttnad" överstyrde alldeles för mycket.
Pos Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 Sedan finns det ett otal inspelning frÄn förr i vÀrlden som lÄter illa för att man i sin strÀvan att nÄ denna "bandmÀttnad" överstyrde alldeles för mycket. Och ofta har det vÀl mycket att göra med kvalitén pÄ bandaren man anvÀnder. Desto bÀttre bandare, desto mer kan man styra över utan att ljudet blir dÄligt sÄ som jag fattat det.
SadamJR Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 Och ofta har det vÀl mycket att göra med kvalitén pÄ bandaren man anvÀnder. Desto bÀttre bandare, desto mer kan man styra över utan att ljudet blir dÄligt sÄ som jag fattat det. Jo, men det kan bli fel ÀndÄ. PÄ nÄgra lÄtar pÄ Carole Kings klassiska album Tapestry lÄter sÄngen förskrÀckligt eftersom man gÄtt alldeles för lÄngt med nivÄerna. Tror nog att de hade de bÀsta prylarna dÀr.
Pos Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 Jo, men det kan bli fel ÀndÄ. PÄ nÄgra lÄtar pÄ Carole Kings klassiska album Tapestry lÄter sÄngen förskrÀckligt eftersom man gÄtt alldeles för lÄngt med nivÄerna. Tror nog att de hade de bÀsta prylarna dÀr. Jo visst, det Àr vÀl frÄn situation till situation (som allt inom musikproduktion), men generellt sÄ klarar vÀl bÀttre bandare mer mÀttnad.
wellness music Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 Kanonbra sammanfattning SIGNIA! Det var bÀttre förr. Ju förr desto bÀttre!
drloop (oregistrerad) Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 BÀttre och bÀttre, ju förr det var verkar ju folk tycka Àr bÀttre. SÄ dÄ Àr det nog sÄ.
SadamJR Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 Man vet att man har blivit gammal nÀr prylar man köpte nÀr de kom betraktas som vintage.
drloop (oregistrerad) Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 Vintage nu för tiden Àr ju prylar som finns utanför datorn...
Guitar Nilsson Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 Jag sjÀlv Àr vÀldigt vintage. Snart fÄr jag vÀrsta traven aku-punkltur-behandlings-verktyg. 1299 kr i frakt. Jag menade egentligen att Signias beskrivning av saturation var lysande, verkligen. Lite sugen pÄ att sakffa en Revox igen. Om man enbart anvÀnder dem i mastringen fÄr de ju knappt gÄ nÄt, och behöver vÀl inte servas hela tiden?
BluesBoy Postat 13 maj 2012 Postat 13 maj 2012 Snart fĂ„r jag vĂ€rsta traven aku-punkltur-behandlings-verktyg. 1299 kr i frakt. Var i kedjan skall du lĂ€gga dem? đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.