Jump to content
Annons

Kortkommando gällande audio clipping


CSG

Recommended Posts

Hej!

Kan någon hjälpa mig? Andvänder Cubase 5 och spelar in en hel del med gitarr. Eftersom jag byter gitarrljud mest hela tiden har jag ett smärre problem med "audio clipping" i såväl in- som utkanalen. Jag behöver hela tiden klicka bort den röda färgklutten i transport baren med hjälp av musen, men skulle istället vilja använda ett kortkommande för detta. Går det att fixa?

Tacksam för svar - eller tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mmmm... jo.. men man vill ju hitta en volym att spela in på som ger ifrån sig minsta andel brus. Och för att hitta dit får man ju lov att ratta en del. Vill alltså ha en kortkommande för att slippa klicka med musen tills jag uppnått rätt nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm... jo.. men man vill ju hitta en volym att spela in på som ger ifrån sig minsta andel brus. Och för att hitta dit får man ju lov att ratta en del. Vill alltså ha en kortkommande för att slippa klicka med musen tills jag uppnått rätt nivåer.

Spela alltid in i 24-bit och sikta på att peakarna hamnar på typ -10dB eller där omkring. Med 24-bitsupplösning har du ändå så bra ljudkvalitet att det kvittar om du inte slickar 0dB hela tiden. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...