Jump to content
Annons

Edit


Soxic

Recommended Posts

Jag tycker du skall testa med en "crisp" kondensatormikrofon typ the Amethyst etc, med den behöver du aldrig mecka eq etc, sen har du väl läst manualen till din pre73 hoppas jag, där står ju klart och tydligt hur man skall handskas med den för att få olika karaktär, ADDA faiblesser osv är enbart ytterst långsökt i detta sammanhang, rummet har självklart en inverkan men testa först och främst att byta mikrofon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

En sak är säker och det är att den färgar väldigt hårt vid minsta extra gain. Det är min uppfattning. Jag vet inte om jag alltid vill det.

Låter också konstigt i mina öron.

Min egen erfarenhet, förvisso från gamla Neve preamps, är att det skall till ganska hårda tag innan dom viker sig ljudmässigt.

Alla torrsimmar i tråden. Skicka upp ett ljudklipp så vi kan analysera.

Gärna ett med så lite färgning som möjligt från preampen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker lite lätt att den ångest över den egna rösten de flesta dras med kan vara en av orsakerna. Jag önskar jag hade mer topp i min röst och har i mild förtvivlan försökt ratta fram den, men det finns helt enkelt inte mycket diskant att boosta fram. Överdriven eq får preampar o mickar att låta konstigt även om det är bra grejer. Jag försöker gilla läget, och jag är helt säker på att det inte finns nåt att vinna för mig med att skaffa finare preampar, eller köpa nån dyrare mick än den TLM102 jag har. Redan den är snudd på overkill på min röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att toppen kan variera på sång kan bero på att micken du har är en hypercardoid, lite smalare upptagningsområde än normalt vilket kan göra att rörelser du gör när du sjunger eventuellt påverkar ljudet mer än det gör om du har en mick med cardoid karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

TS du nämnde inte överhuvudtaget att du hade en de-esser i kedjan fr början, klart som korvspad (hur klart det nu är...inte) att det skiter sig, behåll din Pre73 det är på inget sätt några dåliga grejor!!!

De-esser skall man akta sig för...satsa på rätt mikrofonval och sångteknik istället*

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter just nu och mixar en låt inspelad med dessa 2 preampar 🙂

Jag har både en pre 73 omoddad och isa one som jag brukar spela in med hemma och i replokalen. Isan är överlag krispigare och klarare och har en mjuk färgning. 73:an färgar mer och har mer botten men är ändå rätt krispig den med beroende hur man ställer in den. Med pre-73:an så har jag ibland trott att det saknas topp för att senare när jag mixar märkt att den ändå finns där om man drar ner något på basfrekvenserna. Tycker att ljudet blir väldigt annorlunda i "muddighet" beroende var jag spelat in. Efter val av mick så tycker jag rummet spelar större roll än vilken preamparna jag använt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som ni kallar "muddighet" är i själva verket olika karaktär som ju i dessa s.k. reissues etc ger en återspegling av hur det goa soundet var förr och det gäller att man är medveten om detta och eftersöker just detta i motsats till all kall "transparens" som är inhibierad i DAW's och dagens ljudkort etc, det handlar om rock'n roll v. digital tristess men givetvis har riktigt bra high-end naturliga pre's ett berättigande om man är purist och bara vill fånga det absolut aktuella men det är sällan frågan i pop och rock...Pre73 är ju trots allt en lågbudgetmojäng som lyckas bra med det den skall!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...