Jump to content
Annons

Exportera MIDI i SONAR X1


JohnRick

Recommended Posts

Kortfattat:

Jag ska exportera ett MIDI-spår i SONAR X1. Tanken är att jag enbart ska spara ner en snutt mitt i spåret, medan resterande

ska vara tystnad. Hela MIDI-spåret alltså, men bara signaler någonstans i mitten.

Jag får det fan ta mig inte att funka. Jag har raderat MIDI-kommandona både före och efter, provat att mute-a, klippt och klippt bort,

markerat enbart den sektionen etc etc. Hur jag än gör blir den färdiga midifilen likadan - totalframförandet, precis som om jag hade

exporterat hela MIDI-filen utan ändringar. Hur jävla svårt ska det vara? Jag drar f.ö ner det i MIDI 0, men har även kört MIDI 1.

Ingen skillnad givetvis.

Hjälp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Perew (oregistrerad)

Jag kör Cubase men arbetsättet torde väl vara detsamma -> sätt vänster och höger flagga för det område du vill exportera muta alla spår utom midispåret och välj exportera midi.

Redigerat av Perew
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - du missförstår nog.

Jag väljer givetvis enbart det MIDI-spår jag ska exportera (faktum är att man måste ta save as i SONAR - export är för audio).

Sedan är alltså tanken att jag ska spara ner hela midispåret från 00.00 till 4.42 men jag vill ha tystnad överallt utom mellan 2.50 och 3.10. Jag trodde att det skulle fungera att radera alla events utom detta partiet, eller muta spår, eller allt annat, men det går alltså inte. Hela framförandet följer med som om inget har hänt, trots att jag raderat och raderat igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

Jag tror att det ibland i ivern och hastigheten är vanligt att man råkar sätta höger flagga till vänster och tvärtom och då blir det "out of range" så att säga.

Redigerat av Perew
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det ibland i ivern och hastigheten är vanligt att man råkar sätta höger flagga till vänster och tvärtom och då blir det "out of range" så att säga.

Jag tror inte vi pratar om samma saker här. Jag ska inte markera något område alls. Hela filen ska exporteras. Men jag vill ha tystnad på sidorna om partiet jag exporterar. Det tycks inte fungera. Jag kan givetvis exportera endast det partiet jag är intresserad av, men då förlorar man poängen med att line'a upp det i sin DAW på 00.00. Och exporterar jag just hela filen så får jag med all MIDI-info, vilket jag alltså INTE vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enklare att bara klippa och klistra den del av filen du vill ha till ett annat projekt i Sonar där de delar du inte vill ha med är exkluderade? om du nu inte vill ha den som en wav-fil förstås?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan gjort det ni båda föreslår: klistrat in fil till annat projekt, samt klippt ut och lagt på nytt spår. Även avmarkerat non-destructive editing i en meny (provat båda alternativ givetvis). Klippt upp och mutat har jag som sagt gjort utan framgång.

SONAR tycks fallera på denna punkt. Allt kommer med trots att jag inte vill - mycket märkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det låter konstigt. Gissar att det beror på att Sonar ju har kvar allt data, så att man kan dra ut det igen, efter att man klippt bort något. Tror att det finns något kommando för att det inte ska bli så... *ska kolla*

Har du testat att högerklicka på klippet och välja "Apply trimming"?

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det låter konstigt. Gissar att det beror på att Sonar ju har kvar allt data, så att man kan dra ut det igen, efter att man klippt bort något. Tror att det finns något kommando för att det inte ska bli så... *ska kolla* Har du testat att högerklicka på klippet och välja "Apply trimming"?

Det kommandot "borde vara" non-destructive MIDI editing under preferences. har avbockat den boxen, men hjälpte ej. Ska dock se över "apply trimming" som du nämner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopiera hela spåret sen drar du ihop nya spåret från bägge håll tills det du vill ha kvar är kvar (om jag har uppfattat det hela rätt)

Du har dessvärre inte uppfattat det rätt, men tack ändå. Jag har provat samtliga alternativ och diskuterat det på gearslutz med ett gäng SONAR-fantaster utan att en jävel vet hur det ska lösas. Se annars inlägg #3 i denna tråd. Jag vill exportera hela midispåret på 4.42, men ha tystnad överallt utom mellan 2.50-3.10 ca. Radering medelst ihopdragning hjälper inte. Inte att klippa upp det i clips och radera dessa. Inte att kopiera hela spåret till nytt projekt eller track. Inte att radera i staff, PRV. event view etc.

All information fortsätter att vara kvar trots att jag vill ha bort den. Självklart kan jag exportera bara den bit jag vill ha, men då får jag ju inte ut hela midiklippet med tystnad på båda sidor om det partiet, och då föll hela poängen.

Hur som helst - jag gav upp angående lösning på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inget att göra med att du behöver "Bounce to clips"? Kanske blandar ihop det nu...

Jag antar att du redan varit på Cakewalks forum och kollat runt? De brukar kunna lösa det mesta tycker jag;)

Scott Garrigus finns ju med där. Guru på Sonar:)

Kanske kan komma vidare i denna tråden

http://forum.cakewalk.com/tm.aspx?m=2308146&high=export+midi

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...