Jump to content
Annons

PCI eller PCI-express kort som kan multitaska


mickestrang

Recommended Posts

Mitt gamla kort har lagt av och jag letar nytt PCI eller PCI-express kort som klara att spela upp olika saker med olika bitdjup, samplingsfrekvens samtidigt.

Exempel: Cubase 24 bitar, 48 Khz

Windows media Player 16 bitar, 44,1 kHz

Youtube

Spotify

Mitt gamla (skit)kort klarade detta.

Så finns det några som har en fungerande lösning och tips på kort. Jag vill inte veta vad ni tror skulle kunna funka utan jag frågar er som har en fungerande konfiguration i dagsläget.

Kortet i sig behöver inte vara anmärkningsvärt behöver bara line in, line out stereo. Inga värstingomvandlare. Ok latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Olika samplingsfrekvens blir svårt - för då måste kortet omvandla i realtid hela tiden, med kvalitetsförsämring som följd. Bitdjup är däremot inga problem att blanda.

För att få det så smidigt som möjligt, så kör med ljudkortet som är inbyggt på moderkortet för system- och lekljud - och så ett seriöst ljudkort för musikskapandet. Så har jag gjort i många år. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av de kort jag använt var Soundblaster Xi-fi extreme audio....och JA, jag vet att det är ett leksakskort, men den hanterar allt detta...med latency under 10 ms. Så jag tänkte att det borde finnas andra tillverkare som fixar detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det är några tillverkare av seriösa musiker-ljudkort som funkar på det sättet, eftersom det innebär kvalitetsförsämring av ljudet om det ska konverteras mellan olika samplingsfrekvenser i realtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag provade mitt M-Audio Delta 2496 pci och satte 48 khz på min DAW och provlyssnade på spotify samt mediaspelaren med en 44.1khz snutt. Funkade fint.

Kan köra alla grejer samtidigt som min DAW inklusive youtube... finemang serru.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag har ett Soundblaster Extreme XFI i min masteringsburk faktiskt! Funkar bra (har iof t.ex en Apogee D/A burk också för seriös lyssning). Men ett multitaskande ljudkort som i samma veva kan spela både 16 bitar och 24 bitar finns nog inte för det borde vara mer eller mindre omöjligt. Allt hänger egentligen på drivrutinen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...