Jump to content
Annons

Tjabbah!


ApeTrooper

Recommended Posts

Tjenna!!

Jag är väl relativt ny här inne så jag tänkte att jag gör en liten presentation 🙂

Jag är en basist på 20+ som just har satt igång och försöker utforska allt det här som har med inspelning att göra, vilket INTE är direkt super lätt. Speciellt inte när man i princip aldrig hållit på med inspelning tidigare.

De verktyg jag använder är Logic PRO 9, 21" iMac och ett Focusrite Saffire 6 USB ljudkort (funderar på att byta upp mig till ett Apogee Duet 2 så småningom)

Basen är en Yamaha RBX375. Har en Hartke HA2500 med Hartke VX410 cabinet samt en Boss ME-50B multieffektpedal som hjälper mig att få ut diverse ljud.

Spelar mestadels rock/metal men försöker att inte sätta några gränser i mitt skapande utan låta allt flöda och det blir som blir 😎

Jag kommer säkert dyga upp i diverse trådar med massa, kanske onödiga, frågor. Men ta't lugnt, jag håller på att lära mig och försöker så gott jag kan ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen hit! Hoppas du ska trivas, var inte orolig för att du aldrig hållit på med inspelning förut man måste ju börja nån gång;) Och här på forumet finns det hur mycket kunskap som helst, hittar du inte svaret på dina frågor i någon befintlig tråd så är det bara att ställa den det finns alltid någon som sitter inne med svar på din fråga.

Men som sagt välkommen in i stugvärmen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen. Ställ bara inga frågor om ljudkort.

Why?

Därför att här finns några riktiga dödgrävare som hatar nybörjarfrågor när det gäller ljudkort av någon anledning.

@ApeTrooper: Jag är inte en utav dem iaf 😄 Tycker att du ska fortsätta på din inslagna Focusritebana 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj å välkommen!

Håller med om att Focusrite e bra skit!

🙂

Tackar!! ☺️

Jahaja, jag som gått i tankar om att skaffa mig ett Apogee Duet 2 när jag får råd, men då kanske jag ska satsa på nått annat Focusrite när det är dags att uppgradera? Just nu har jag ju ett Saffire 6 USB

Spännande då jag aldrig hört talas om Focusrite när jag köpte det. Är det nånting nytt eller har jag bara missat det? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Spännande då jag aldrig hört talas om Focusrite när jag köpte det. Är det nånting nytt eller har jag bara missat det? 😳

"Nytt" är det väl knappast. Du köper givetvis vad du vill, det är ju dina pengar. Det är mest så att jag liksom "fastnat" för Focusrites kort. Det är mycket ljudkort för pengarna, liksom. Tysta preamps och många I/O-möjligheter.

Dock, råder det delade meningar angående MixControl. Personligen älskar jag den men många menar att den är onödigt krånglig.

En kort fråga för att jag är nyfiken; varför känner du att du behöver uppgradera?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte men jag tror ändå att Apogee har mycket bättre kvalité. Men Focusrite Saffire Pro har sjyssta preamps iallafall. Funkar hur bra som helst. Prisvärt äre!

Men håller med om att MixControl kan va lite krångligt att förstå sig på i början. Beror på vad man vill göra iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Nytt" är det väl knappast. Du köper givetvis vad du vill, det är ju dina pengar. Det är mest så att jag liksom "fastnat" för Focusrites kort. Det är mycket ljudkort för pengarna, liksom. Tysta preamps och många I/O-möjligheter.

Dock, råder det delade meningar angående MixControl. Personligen älskar jag den men många menar att den är onödigt krånglig.

En kort fråga för att jag är nyfiken; varför känner du att du behöver uppgradera?

Vänligen,

CHAE

Nu var det mycket som jag inte riktigt förstår... 🙁

Som MixControl, I/O, Pre-Amps (förstår kanske TYP). En nackdel som jag tycker med Focusrite, iallafall det jag köpte, var att det inte fanns någon manual eller liknande. Kännde mig väldigt vilse och funderade ett bra tag på vad alla rattar och knappar betydde och gjorde.

Kanske inte känner behov av att just uppgradera lika mycket som att planen från början var att köpa Apogee men köpte Saffire 6 som en början liksom.

Jag är rätt nöjd med mitt Focusrite iallafall, tycker det funkar bra 🙂

Just det där med manualer jag saknar mest

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det mycket som jag inte riktigt förstår... 🙁

Som MixControl, I/O, Pre-Amps (förstår kanske TYP). En nackdel som jag tycker med Focusrite, iallafall det jag köpte, var att det inte fanns någon manual eller liknande. Kännde mig väldigt vilse och funderade ett bra tag på vad alla rattar och knappar betydde och gjorde.

Kanske inte känner behov av att just uppgradera lika mycket som att planen från början var att köpa Apogee men köpte Saffire 6 som en början liksom.

Jag är rätt nöjd med mitt Focusrite iallafall, tycker det funkar bra 🙂

Just det där med manualer jag saknar mest

Sorry om jag vart otydlig där, ApeTrooper 😊

MixControl är alltså då routingmjukvaran som tillhör interfacet. Fungerar även som kontrollenhet om man skulle vilja att skicka enskilda mixar till separata lyssningar (exempelvis till trummis, sångare, gitarrist etc).

I/O = fysiska in- och utgångar, det vill säga vart man kopplar allting (monitorer, hörlurar, instrument/mikar, externa outboards typ kompressorer, reverb etc om man nu känner ett stort behov av att hooka upp sådant).

Pre-amp är då någonting som förstärker en ljudkälla, till exempel en mikrofon.

För att fördjupa dig i kunskaperna rekommenderar jag att plugga den här sajten.

Angående manualen so look no further; finns den här 🙂 Brukar även komma med på en CD-skiva ihop med interfacet fast du kanske köpte ditt Saffire beggat och aldrig fick en sådan?

Jepp, håller med både Neosus och Electricwizard; jag har haft mitt Pro40 >5 år och det har aldrig strulat. Aldrig. Så jag vill även lägga till "stabilt" och "pålitligt" på listan över varför jag favoriserar Focusrite. Köpte det för att helt enkelt få fler in- och utgångar då jag ett tag höll på med mycket livegig (mestadels band och körer) och sådant där som krävde många I/O.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte otydlig kära CHAE =)

Mest jag som inte är så djuriskt insatt och förstår hela världen xD

Men det där med mixcontrol verkar intressant och ska nog kollas upp närmare =D

Ska även kolla in de där länkarna senare. Köpte mitt Saffire färskt men jag kanske bara var ouppmärksam på innehållet =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...