Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har lyckats ta mig igenom nÀstan en hel skivproduktion med en Macbook Pro 2.66 GHz i7 och 4 gb ram.

Man har lÀrt sig att bounca ner saker nÀr det gÄr, stÀnga av effekter osv.

Nu Àr det upp till 80 spÄr pÄ vissa lÄtar och det ska mixas. Effekter och annat mÄste pÄ men datorn fÄr flipp och hackar och krÄnglar.

Finns det nÄgot jag kan köpa till för att hjÀlpa den stackaren (macen) att orka igenom Ànda till slutet?

Det Àr vÀl processorn som fÄr spel? DÄ hjÀlper inte att köpa till mer ram eller hur funkar det?

Det Àr inte fullstÀndigt frÀmmande att investera i en ny dator heller, men denna Àr redan relativ ny, samt att som jag jobbar behöver jag bÀrbara lösningar.

Tacksam för rÄd!

Annons
Postat

Vart kör du audiospÄren ifrÄn? Hoppas du har en extern hÄrddisk och kör alla projekt frÄn den.

Vad kör du med för daw? Logic? Isf kan du ju alltid lÄna en till mac och köra node mellan dom.

Postat

Varför Àr det bÀttre att köra spÄren frÄn en extern? Det Àr ju inte svÄrt att ordna i sÄ fall. Vilken disk vore bÀst i sÄ fall? Har massor som jag anvÀnder för backup..

Jag kör bÄde Logic och Cubase men ska nog mixa bara i Logic. Vill du berÀtta mer om hur man anvÀnder tvÄ macar ihop och vad man tjÀnar pÄ det? Det var nytt för mig..

Postat

FÄr du nÄgra felmedelande? Jag fÄr ibland "Disk is too slow or system overload (-10010)"

NÀr jag spelar för mÄnga spÄr pÄ min interna hÄrdisk pÄ min MBP Mid 2010.

Extern HÄrdiskar att rekomendera Àr firewire (eller thunderbolt) disk med mist 7200 varv.

Jag har testat USB disk men det har inte funkat sÄ bra för mig, har rÄkat ut för "disk too slow" dÀr ocksÄ.

Se till att stÀnga av energispar funktionen (Put the hardrisc(s) to sleep when possible) annars tar det en stund för hÄrddisken att varva upp om man inte har anvÀnt den pÄ en stund. Vilket gör att logic hackar till nÀr man ska spela upp ljud.

Postat

Tack för tipsen!! Jag ser bara att processorn slÄr i taket. Ska ta och prova att köra filerna pÄ extern disk dÄ..

Postat

Vart kör du audiospÄren ifrÄn? Hoppas du har en extern hÄrddisk och kör alla projekt frÄn den.

Vad kör du med för daw? Logic? Isf kan du ju alltid lÄna en till mac och köra node mellan dom.

jo... angÄende hÄrddisken. Har nÄgra olika och undrar..

gÄr det bra om strömförsörjningen Àr genom firewire eller tar det pÄ kraften pÄ nÄgot sÀtt?

och gör det nÄgot om den Àr krypterad (truecrypt)? DÄ lÄser man ju i sÄ fall upp krypteringen innan man kör igÄng sÄ som jag förstÄr rÀtt hÄller den inte pÄ och krypterar under tiden.. eller?

Tack pĂ„ förhand 🙂

Postat

jo... angÄende hÄrddisken. Har nÄgra olika och undrar..

gÄr det bra om strömförsörjningen Àr genom firewire eller tar det pÄ kraften pÄ nÄgot sÀtt?

och gör det nÄgot om den Àr krypterad (truecrypt)? DÄ lÄser man ju i sÄ fall upp krypteringen innan man kör igÄng sÄ som jag förstÄr rÀtt hÄller den inte pÄ och krypterar under tiden.. eller?

Tack pĂ„ förhand 🙂

Oj?! Det har jag ingen koll pĂ„ det dĂ€r med krypteringen?! đŸ€Ș

Och att det gÄr ström genom firewire kÀnner jag inte till. Har du ingen strömadapter?

Postat

Tack pĂ„ förhand 🙂

Du fÄr sÀmre prestanda med en krypterad disk, truecrypt har vad jag vet lite issues pÄ den biten.

Postat (redigerat)

Testa att kör pluginnsen utanför burken med en

http://www.uaudio.co...uad-omni-6.html

Jag har sjÀlv ingen aning om det funkar bÀttre.

sjÀlv har jag stoppat i en SSD hÄrddisk

http://www.komplett....aspx?sku=634168

den ska skyffla 500MB/s men min early 2011 thunderbolt macbook pro den hackar till i 15 sekunder ibland troligtvis nÄgot problem med kylningen till grafik kortet pÄ dessa datorer.

Och jag funderar pÄ att köpa en sÄdan hÀr

http://www.komplett....aspx?sku=645881

som avlastar min "Mybook"? western digital som blir överbelastad.

Det första som hÀnde nÀr jag skulle börja spela in pÄ min western disken (2007) var att det kom upp hack i alla 10 spÄr som jag spelade in dvs det försvann 1 sekund mitt i lÄtarna nÀr jag spelade in (tror att dÀr ligger ett stort problem i att hitta bra diskar som klarar av att skyffla ordentligt med ljud)

Jag upplever att datorn fryser oftare nÀr jag "kör Freeze " pÄ spÄren dÄ datorn bouncar ner spÄren pÄ disk.

Men jag antar att du kör

latency pÄ 1024 i mixlÀge

64 bit logic

har proppat fullt med ram.

dra ur eventuella externa skÀrmar dÀr kan du sÀnka temperaturen en hel del

Ett annat för den hÀndiga det Àr att byta ut kylpastan pÄ CPU och GPU inne i datorn .

jag sÀnkte min temperatur med 10 grader idle.

Om ni inte har nĂ„gon som helst vana att skruva datorer sĂ„ Glöm det! 🙂

OBS!!!! jag tar inget ansvar om ni tar sönder era prylar

http://www.ifixit.co...eat-Sink/5896/1

// Anders Ekengren http://www.ljudredigering.se

Redigerat av kakelugn
Postat
Testa att kör pluginnsen utanför burken med en http://www.uaudio.co...uad-omni-6.html Jag har sjĂ€lv ingen aning om det funkar bĂ€ttre. sjĂ€lv har jag stoppat i en SSD hĂ„rddisk http://www.komplett....aspx?sku=634168 den ska skyffla 500MB/s men min early 2011 thunderbolt macbook pro den hackar till i 15 sekunder ibland troligtvis nĂ„got problem med kylningen till grafik kortet pĂ„ dessa datorer. Och jag funderar pĂ„ att köpa en sĂ„dan hĂ€r http://www.komplett....aspx?sku=645881 som avlastar min "Mybook"? western digital som blir överbelastad. Det första som hĂ€nde nĂ€r jag skulle börja spela in pĂ„ min western disken (2007) var att det kom upp hack i alla 10 spĂ„r som jag spelade in dvs det försvann 1 sekund mitt i lĂ„tarna nĂ€r jag spelade in (tror att dĂ€r ligger ett stort problem i att hitta bra diskar som klarar av att skyffla ordentligt med ljud) Jag upplever att datorn fryser oftare nĂ€r jag "kör Freeze " pĂ„ spĂ„ren dĂ„ datorn bouncar ner spĂ„ren pĂ„ disk. Men jag antar att du kör latency pĂ„ 1024 i mixlĂ€ge 64 bit logic har proppat fullt med ram. dra ur eventuella externa skĂ€rmar dĂ€r kan du sĂ€nka temperaturen en hel del Ett annat för den hĂ€ndiga det Ă€r att byta ut kylpastan pĂ„ CPU och GPU inne i datorn . jag sĂ€nkte min temperatur med 10 grader idle. Om ni inte har nĂ„gon som helst vana att skruva datorer sĂ„ Glöm det! 🙂OBS!!!! jag tar inget ansvar om ni tar sönder era prylar http://www.ifixit.co...eat-Sink/5896/1 // Anders Ekengren http://www.ljudredigering.se

10 grader?!! Coolt 😄 (vitsigt), vad hade du för idle-temp innan och efter?

Postat

ligger jag pÄ 60 grader med logic pÄ slaget samt en 24 tums extern skÀrm via thunderbolt.

testar

och nu ligger jag pÄ 50 grader utan logic utan extern 24 tum skÀrm

med mycket lÀgre varvtal pÄ flÀktarna.

slutsatsen Àr att logic drar massa krÀm samt extern skÀrm dra ocksÄ det.

Postat
ligger jag pÄ 60 grader med logic pÄ slaget samt en 24 tums extern skÀrm via thunderbolt. testar och nu ligger jag pÄ 50 grader utan logic utan extern 24 tum skÀrm med mycket lÀgre varvtal pÄ flÀktarna. slutsatsen Àr att logic drar massa krÀm samt extern skÀrm dra ocksÄ det.

Jaha ok, min ligger pÄ 32-34 idle, Macbook pro 2011 15" dubbla ssd.

Postat

Hehe, min mac pro ligger konstant pÄ 40°C alla 4 diskarna och bÀgge cpu. Och dom gÄr inte ens upp i temp nÀr Logic Àr igÄng och kör för fullt!

SÀger ju rÀtt mkt om ventilationen pÄ en sÄn burk. Inte heller gÄr flÀktarna upp i varv!

Annat var det med min Powermac G5. Den kunde jag grÀdda sockerkaka pÄ. Med Logic sÄ lÄg den runt 75°C och peakade pÄ 95°C dÄ nÀr logikkortet höll pÄ att ge sig!

Och flĂ€ktarna dĂ„nade som vĂ€rsta electrolux. â˜ș

Postat

Jaha ok, min ligger pÄ 32-34 idle, Macbook pro 2011 15" dubbla ssd.

glömde tillĂ€ga att jag flyttade över min 7200 rpms interna till cd slotten dĂ€rav lite högre vĂ€rme utveckling 🙂

2 ssd fan va FETT 🙂 !!

Postat

glömde tillĂ€ga att jag flyttade över min 7200 rpms interna till cd slotten dĂ€rav lite högre vĂ€rme utveckling 🙂

2 ssd fan va FETT 🙂 !!

Ja, jag bestĂ€llde med en ssd frĂ„n början sen bestĂ€llde jag en sĂ„n dĂ€r optibay och slĂ€nge i en till. 🙂

Hehe, min mac pro ligger konstant pÄ 40°C alla 4 diskarna och bÀgge cpu. Och dom gÄr inte ens upp i temp nÀr Logic Àr igÄng och kör för fullt!

SÀger ju rÀtt mkt om ventilationen pÄ en sÄn burk. Inte heller gÄr flÀktarna upp i varv!

Annat var det med min Powermac G5. Den kunde jag grÀdda sockerkaka pÄ. Med Logic sÄ lÄg den runt 75°C och peakade pÄ 95°C dÄ nÀr logikkortet höll pÄ att ge sig!

Och flĂ€ktarna dĂ„nade som vĂ€rsta electrolux. â˜ș

Ja en mac pro jaa! den kostar ju saatani! 😄

Postat

jĂ€klar 😼 min trĂ„d har blivit kidnappad:)

I alla fall, tillbaka till externa disken. Jag menade t.ex. den hÀr http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10177

Strömförsörjning sköts via firewire sÄ man behöver inte elkontakt, smidigt, men jag undrar om det gör nÄgot i detta sammanhang?

Annars fÄr jag vÀl köpa Ànnu en ny.... funderar pÄ t.ex. de hÀr (som ocksÄ Àr krypterade..):

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=420

http://www.mstore.se/m4n?seid=etailer-product&cat1id=111&prodid=336896&famid=0&cat2id=102&viewMode=1&manid=75&catgr=0

Förbaskat synd att höra om att skĂ€rmen ocksĂ„ kan dra krĂ€m, jag som just tĂ€nkte avancera till en stor extern inför mixningen... 🙁

Postat (redigerat)

Hej,

Har lyckats ta mig igenom nÀstan en hel skivproduktion med en Macbook Pro 2.66 GHz i7 och 4 gb ram.

Man har lÀrt sig att bounca ner saker nÀr det gÄr, stÀnga av effekter osv.

Nu Àr det upp till 80 spÄr pÄ vissa lÄtar och det ska mixas. Effekter och annat mÄste pÄ men datorn fÄr flipp och hackar och krÄnglar.

Finns det nÄgot jag kan köpa till för att hjÀlpa den stackaren (macen) att orka igenom Ànda till slutet?

Det Àr vÀl processorn som fÄr spel? DÄ hjÀlper inte att köpa till mer ram eller hur funkar det?

Det Àr inte fullstÀndigt frÀmmande att investera i en ny dator heller, men denna Àr redan relativ ny, samt att som jag jobbar behöver jag bÀrbara lösningar.

Tacksam för rÄd!

MBP med I7 2,66 Ghz Ă€r vĂ€l ungefĂ€r sĂ„ fett bĂ€rbart man kan köra nuförtiden? 😕

Om du kör 80 spÄr med mycket pluggar och instrument redan under produktion kan jag iofs tÀnka mig att den nÀrmar sig max prestanda. Men förhoppningsvis gÄr det att frigöra en hel del resurser inför mix.

StrÀva efter att ta sÄ mÄnga beslut som möjligt inför mix. PÄ sÄ sÀtt fÄr du ned mÀngden alternativa tagningar, alternativa spÄr etc. MÄlet Àr att ha ett sÄ rent projekt som möjligt, med sÄ fÄ redigeringar, crossfades och externa pluggar som möjligt inför mix.

• Spara en ny version av projektet som du döper till mix och frys eller bounce to track alla mjukvarinstrument. Det kan frigöra en hel del processorkraft.
  • Detsamma med spĂ„r med förstĂ€rkarsimulatorer eller andra resurskrĂ€vande modelleringar.
  • Bounca ocksĂ„ ut alla spĂ„r med Melodyne och liknande pitchkorrigeringar.
  • Bounca Ă€ven ut alla spĂ„r som anvĂ€nder flexverktyg och liknande.
  • Under mix, lĂ€gg parallella pluggar som reverb, delay och modulerande effekter bussar/effektkanaler. Det hĂ„ller ned antalet pluggar.
  • Skicka liknande kanaler till bussar/grupper och lĂ€gg pluggar dĂ€r istĂ€llet för pĂ„ dom separata spĂ„ren. Ett flerspĂ„rigt kör-arr drar snabbt ivĂ€g och blir 6 spĂ„r eller mer. Genom att lĂ€gga kompressor och eq pĂ„ bussen istĂ€llet för pĂ„ de separata spĂ„ren anvĂ€nder man bara en sjĂ€ttedel av resurerna, eller mindre.
  • VĂ€nta med att lĂ€gga pluggar pĂ„ mastern. Även om de Ă€r fĂ„ till antalet kan de vara rĂ€tt resurskrĂ€vande.
  • Öka bufferstorleken. Det Ă€r sĂ€llan man mĂ€rker av en lite högre fördröjning under mix.

Redigerat av joachime
Postat

Det framgick inte, men du kör vÀl i 44,1/24? Det finns ingen anledning att göra mer avancerade projekt Àn sÄ. Problemen med mixen Àr inte vÀrd den minimala vinst man gör i ljudkvalité.

Annars Àr ett gott rÄd att göra submixar pÄ sÄ mycket som möjligt i separata projekt, och sedan göra ett nytt projekt dÀr du mixar submixarna mot varandra, vilket innebÀr betydligt fÀrre spÄr (det var ungefÀr sÄ man fick göra pÄ den gamla jobbiga tiden med ADAT, men det funkar, och det Àr ju huvudsaken).

Postat

Tack alla för alla bra tips och förslag!

Funderar fortfarande pÄ detta med extern hÄrddisk. Kanske en dum frÄga men jag kör ju mitt ljudkort via firewire och det finns bara ett uttag... kan man seriekoppla det med hÄrddisken och tar det dÄ inte pÄ kraften...?

Jag funderar pÄ att skaffa mig my passport studio frÄn western digital, men kan vÀlja nÄgon annan med. Eftersom jag hela tiden flyttar pÄ mig Àr det dock viktigt att det ska vara en bÀrbar och nÄgorlunda smidig lösning...

Postat (redigerat)

Tack alla för alla bra tips och förslag!

Funderar fortfarande pÄ detta med extern hÄrddisk. Kanske en dum frÄga men jag kör ju mitt ljudkort via firewire och det finns bara ett uttag... kan man seriekoppla det med hÄrddisken och tar det dÄ inte pÄ kraften...?

Jag funderar pÄ att skaffa mig my passport studio frÄn western digital, men kan vÀlja nÄgon annan med. Eftersom jag hela tiden flyttar pÄ mig Àr det dock viktigt att det ska vara en bÀrbar och nÄgorlunda smidig lösning...

Bumpar den frÄgan eftersom jag undrar samma sak men har motsatt situation. Sitter med FW-hÄrddisk och funderar pÄ ett FW-ljudkort.

Redigerat av tamb
Postat

Firewire Àr parallellt, inte seriellt.

Hur det funkar med en viss typ av ljudkort Àr svÄrt att svara pÄ.

Har kört disk och ljudkort via firewire vid ett flertal tillfÀllen utan problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.