Jump to content
Annons

Spela in samtidigt med Line In och med Mikrofon. Hur?


Superfly

Recommended Posts

Jag är trummis så för mina trummor kör jag med PreSonus Firewire kort, koplat till Cubase 5.

presonus-firestudio-project.jpg

Vi har även ett USB kort ( a la 5-600:-) man kan plugga in gittarer, men ljudet blev MKT bättre via presonusen.

Samtidigt vill vi spela in "äkta ljudet", från förstärkaren ( något slags 100w rörförstärkare - fråga mig inte mera, jag ät trummis).

JAg har par mickar til mina trummor, som vi kan ställa framför stärkaren. Bl.a. Shure SM57 ( kanske inte s lämplig?!?!) en Shure PG 52 som är för min bastrumma

[/img] 107819.jpg.

Har även par kondnsaor mikrofoner, samt pukmikrofoner ( också budget PG serien)

En ide var att sätta upp faktiskt bägge mickarna? Sen får man mickla, välja det ljudet man gillar bäst, kanske blanda de ... och , ja , man får se vad som blir bäst.

Men det jag vill komma till, är att vi SAMTIDIGT vill spela in via Firewire direkt in i datorn.

Och samtidigt köra via förstärkare, ta upp det med mick/mickar, ini Firewire kortet -> in i Cubase ( separata spår sjävklart).

M.a.o. signalen ut från basgittaren, vill jag ska gå TVÅ olika vägar...

En in till Firewirekort, te.x spår 21 i Cubase.

Den andra till basförstärkaren ( som sedan mickas upp med 1 , 2, kasnske tom 3 mickar) och in på andra kanaler i Firewiren, och andra Cubase spår.

Hur splitrar man upp signalen från basgittaren då?

Behövs någon liten låda? I så fall, vad, vilken?

Eller tar jag och slaktar 3 kablar, och tvinnar ihopp tåtarna bara... Blir "utsignalen" då för svag?

Hur gör man?

PS: Vi har inte något vi anser vara s.k. DI box .( har läst att det är bra grej - förstår dock inte skilnaden på den kontra vanligt firewire ljudkort). Hur som helst- vi har den inte.

Sama sak vill vi göra med gittaren sen.

Gittaristen ska spela , via förstärkaren som mickas, med hans favoritinställningar på stärkaren, och det ska in på ch 1.

Och samtidigt vill vi ha också ha sama gittar linad in (utan efekter) på ch2 , så vi kan latja sen med den rena signalen och plugins sen, OM det visar sig att hans grundinställningar inte var så värst på stärkaren.

Desutom har vi märkt att bara linad in ( gittar) kan vara svår ge "värme" och naturlig akustik så som när man kör med förstärkaren. Det blir en anning för sterielt, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du är inne på rätt spår. 🙂

För att kunna spela in både line:at och uppmickad stärkare, så behövs en DI-box, som helst ska vara aktiv för bästa ljudkvalitet.

Gitarr eller bas kopplas in i DI-boxen. DI-boxen har två utgångar; en XLR som går till en mikrofoningång på ljudkortet och en Tele som du kopplar till stärkaren, som mickas upp.

Ett exempel på bra DI-box, är den svenska Line Audio Design ADIB - men det finns förstås många andra som också funkar bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

TACK för svaret. 🙂

Jag trode förut att DI box var bara till för bassar. Men altså funkar det lika bra på det mesta. Toppen.

Men, bör det inte finnas inbyggt något liknande i mitt ljudkort, i så fall?

firepoddiag.jpg

Kan jag inte, som på bilden, ta och jacka in basen på ch1. På hörlurarugången, går ljudet från Ch1 ut. ( monitorutgången)

Detta ljud ut kopplar jag till basstärkare, mickar upp den, och drar tillbaka till ch 2?

Om jag sen "mutar" ch 2 - så dess ljud ( från mickrofonen) inte " snurrar runt" .. ?

I cubase spelar jag in då Ch1 och Ch2.

På ch1 hamnar LINAT ljud, på ch2 hamnar basljudet som spelades upp av stärkaren.

Bör vara , nästan sama sak?!?!

Jag har dessa två även bak på ljudkoret

Screen-shot-2011-06-28-at-10.55.28-AM.png

Send kanske funkar likadant, att dra från Ch1 ( bas) till stärkare, som tas in igen på Ch2?

Här är annars länken till modellen jag har - själv fattar jag inte mycket - tog mig en vecka kunna adressera alla ingångar till Cubase för att spela in mina trummor.

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=43

Annars, om det inte håller ( vidare kavlitet också, för den delen- har du flera tipps på vilken DI box ska jag leta efter? Heter de bara DI box eller finns det andra termer också? Söker jag på DI Box på blocket, hittar jag INTE mycket 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kallas ofta "linebox" också - men se till att kolla efter aktiva modeller (spänningsmatas med fantommatning - eller i vissa fall med separat nätdel eller batteri) och inte passiv.

Om du har en högohmig instrumentingång på ljudkortet, så kan du koppla in gitarr eller bas direkt där. Det blir samma sak som genom en DI-box. Det borde nog funka att köra med en utgång till stärkaren som du skriver (använd i så fall en lineutgång som du routar insignalen direkt till i ljudkortets egen mixer - INTE hörlursutgången, eftersom det blir helt felanpassat därifrån), så att du kan slippa ha en extern DI-box, men du får nog helt enkelt testa och se hur det blir. Det är starkare signal ut och andra impedanser, så det kan bli skillnad i soundet, beroende på hur prylarna funkar ihop.

Insert funkar inte att använda, eftersom det är tänkt att koppla in en extern effekt som skickar tillbaks signal till return - så det blir tyst om du bara kopplar in något på send...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men såg på 4soundssida, att det fins en drös med DI-boxar för runt 2-300 :-

Här föjer några...

http://www.4sound.se/search_res.aspx?searchbox=di%20box&sort=price&manuFilter=&minPrice=0&maxPrice=0

Är de något att ha?

Vilken hade ni köpt?

Kanske bätte pröjsa 2-300 är mickla dra fram tillbaka från ljudkortet ?

P.S. Ja- det finns två kombinerade line/mic ingångar på ljudkortet.

Så aktiv ska jag satsa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho!!!

Nu har jag kollat på förstärkarna, och jag tror att lösningen finns där.

Mitt ljudkort har två LINE IN, som är till för att jacka in gittar och/eller bas direkt in. Däremd behövs altså inte DI box pga högohmiga signalen.

Basförstärkaren har på baksidan en LINE OUT. Det är den jag kommer dra vidare till mitt ljudkort, ch 1. Och sen sätter jag även en mick framförstärkaren, som jag drar till en annan ingång på ljudkortet , och spelar in parallerlet på ch2.

Likaså på gittarförstärkaren, finns en utgång som dock heter PRE-AMP OUT.

Jag tolkar det som en vanlig LINE OUT???? Eller?

OM det är sama som Line Out , så gör jag samma med denna signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...