Jump to content
Annons

Udda problem


unbornichen

Recommended Posts

Vad gör man när inspelningsvolymen på virveln går över 0 dB även när man har på ljudkortets absolut lägsta gain ?

Aardvark Direct Pro Q10

breakout box med inbyggda preamps för 8 kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad gör man när inspelningsvolymen på virveln går över 0 dB även när man har på ljudkortets absolut lägsta gain ?

Aardvark Direct Pro Q10

breakout box med inbyggda preamps för 8 kanaler.

Har du ingen pad-funktion på kortet, alternativt i mjukvaran? En sådan plockar dämpar insignalen ett antal dB

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte löda dit ett par motstånd/lysdioder (då lyser det så trevligt 😄 ) på sladden, som en motsatt preamp...

Nej, jag är ingen elektriker. 😲

Annars är det väl bara att flytta på micken, eller du får inte rätt ljud då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan skaffa dig en linedriver/micpreamp liknande Behringer Ultragain Pro MIC220. Med en sådan kan du justera gain samt öka eller minska output signalen.

En annan rolig lek är att sätta dit en hårdvarukompressor innan din micpreamp. Komprimera om du vill det och sänk eventuellt output signalen på kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upptäckt att vissa mixers - och antagligen ljudkort - har en klantig konstruktion, där Gain märkligt nog inte påverkar det första steget i preampen. Detta har till följd att man exempelvis kan få stora problem om man t ex spelar in elbas med en Neumann TLM103, som har en "hysteriskt hög ljudnivå", som en god vän uttryckte det... 😄