Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjena!

Ibland när man spelar in ett väldigt dynamiskt instrument kan det ju vara bra att lägga lite kompressor redan vid inspelning för att det inte ska klippa.

Min fråga är:

Behöver man en extern kompressor innan sigalen når ljudkortet, eller kan man köra en insert i DAWen?

Annons
Postat

Det råder lite delade meningar om det, själv brukar jag lägga på lite kompression i inspelningsskedet, speciellt på sång......

Mvh

Björn

drloop (oregistrerad)
Postat

Skall du förhindra dist i ad-omvandlaren så är en extern limiter/kompressor enda lösningen.

Postat

Ibland har man ju en digital kompressor inbyggt i ljudkortet. Kan det ge skillnad mot en i DAWen?

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej

Postat

Intressant! Jag diskuterade just den här frågan med en bandmedlen häromdagen. Jag har problem med extremt dynamisk sång vid inspelning och går i tankarna att investera i en extern kompressor, typ RNC. Men vad är då skillnaden om jag bara sänker styrkan på insignalen och lägger en mjukvarukompressor vid tracking? Brusnivåer eller?

Postat (redigerat)

.. vad är då skillnaden om jag bara sänker styrkan på insignalen och lägger en mjukvarukompressor vid tracking? Brusnivåer eller?

Så länge kablaget är balanserat, och man håller sig borta från magnetfält (TV, högtalare, transformatorer, lysrör osv) så ska inte brus vara nåt problem. Är strikt emot kompression vid inspelning själv. Sången anpassas till kompressionen istället för att kompressionen anpassas till sången.

Kompressor + in/ut matning i hårdvara kan färga ljudet. Kompressorer brukar inte vara så snabba att dom fångar dom vassa nivå-spikarna, jobbar på mer övergripande nivå. Om man ställer kompressorns attack till snabbare än 2ms så kan det få oönskad effekt på sångljudet. Limiter, eller "soft-limiter", vore bättre i så fall, där är risken mest färgning av ljudet.

Redigerat av Signia
drloop (oregistrerad)
Postat

"soft-limiter" ?

Postat (redigerat)

"soft-limiter" ?

Finns några som kör med begreppet. Har hört det främst från Apogee, deras AD16 har såna. Troligen är det limiter med en kort soft-knee kurva före absoluta nollan. Redigerat av Signia
drloop (oregistrerad)
Postat

Du menar så ja.

Postat

Öhh.. Nej! Händer ofta att jag spelar in med analog kompressor innan det går in i ljudkortet!

Postat

Har spelat in bas med kompressor, men det var i 16 bitar, så då är det kinkigare med nivåerna. I 24 bitar borde det väl inte behövas? Blir det något fel är det ju omöjligt att rätta till det utan att göra om hela inspelningen.

Postat

Behöver man en extern kompressor innan sigalen når ljudkortet

Nej, inte nödvändigtvis.

kan man köra en insert i DAWen?

Ja.

Postat

Jag kör alltid extern kompressor när jag sjunger. Det är lättare att hitta rätt mickavstånd och sound då. Men iofs så är väl de kompressorer jag har i min porta ganska sopiga, Men att sjunga och ha lyssning utan kompressor, urk.

Postat

Men att sjunga och ha lyssning utan kompressor, urk.

Där är en poäng med. Man kan komprimera signalen som skickas tillbaka till lyssningen, även om insignalen är okomprimerad.
Postat

Kompressor innan en fet metaltopp smakar mums däremot.

Kör Joemeeken på mickad stärkare med... Lägsta ration. Optokompressor finns väl inte inne i DAWsarna?

Postat

jag tycker det låter varmare, rikare fetare när jag lägger lite kompressor på insignalen

på ett sätt som jag inte lyckas få till med plugins efteråt iaf

helheten blir mindre ITB liksom

mina 5-cent

Postat (redigerat)

På direktljudet ut från el-gitarren, menar du?

Nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej, nej!!!!!!!!!!!!

På micken.

Alltså min åsikt....

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Intressant tråd det här 🙂

Själv brukar jag alltid köra mina ackgitarrer genom min VXP-pre. (Det är visserligen en voice channel men har visat sig fixa det mesta). Med den lägger jag lite kompressor för att tämja och samla ihop acken innan signalen går in i ljudkortet. Gör även så att acken inte låter så steril. Finns även en EQ på VXP:n som jag nyttjar lite då och då.

Vänligen,

CHAE

Postat (redigerat)

Jag menar ju gitarr>kompressor>topp>högtalare>mick>mixer>daw.

? En hårt distad gitarr är ju ganska komprimerad som den låter i högtalaren... Sätter man då kompressor mellan gitarr o stärk tar man bort mycket av anslaget oxå. Det gillar inte jag. Men att komprimera micken lite gillar jag, anslaget kommer med i alla fall. Så gör jag med liveljudet också: gitarr - distboxar - combostärkare - mick eller Redbox till PA - kompressor på insert i PAmixern. Helt skitbra ljud ut i PAt. Utan kompressorn kan det bli lite väl taggiga anslag med telecaster och massor av dist.

Dessutom; utan kompressorn försvinner gitarren för mycket ur PA-ljudet om jag rattar ner gitarrvolymen. Då blir det att man måste ha fulla skaft(dist hela tiden för att höras i ljudbilden. Tråkigt spel...

Här hörs det att gitarren låter lagom även när jag spelar med renare ljud. Utan kompressorn i PA-racken skulle den drunkna i basen o trummorna.

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.