Jump to content
Annons

Maxvolym på en "platt" basig låt?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag håller på att finlira eq-kurvan på "Kärleken kommer, kärkeken går", och funderar på lämplig volym. Den är väldigt platt, med orgel och orgelfotbasar som morrar konstant, inga slagverk alls. För att den ska passa in med andra mer studsande låtar på ett album, borde jag lämna ett litet headroom högst upp då? De studsigare låtarna kanske upplevs som svagare i volym då, trots att de emellanåt tangerar gränsen för peakdist? Svårt att veta hur mycket under max jag borde ligga...

Fan vad roligt det är att hålla på, I almost brake down and cry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skitsvårt om man inte har lätt att hoppa mellan alla låtarna och provlyssna.

Det tycker jag med. Svårt är det. Ett tips! Lite mödosamt men har fungerat för mig, är att lägga upp alla låtar i din DAW. då kan du muta den efter hand. Eller lägga upp dem som en spellista i T.ex iTunes, Mediaplayer och bläddra lite snabbt mellan låtarna.

Har någon ett bättre förslag är de välkommet att få reda på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en avvägning som måste göras "by ear". Det man ska ha som målsättning är att man inte ska behöva justera volymen medan man lyssnar på låtar från samma platta.

Det är tyvärr lätt att råka göra så att balladerna får högre RMS än de snabbare låtarna. Det låter jättekonstigt. Man måste lyssna igenom allting noga och se till så att låtarna får bra volym i förhållande till varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

En härdvaru-lirar-burks-DAW har jag redan. Jag får göra mig omaket att bränna alla låtarna på en cd och sen spela den i min Sony Cd-spelare genom monitorerna. Sen är det en ganska enkel grej att ta ner volymen, utan att ändra nåt annat, på tex balladerna. Det är den här jag tänker på:

http://soundcloud.com/user7908154/k-rleken-kommer-remaster

Jag satte igång och spela in den igår, eller var det fredags? Redan klar. Har jobbat med två andra låtar idag oxå... Numer går det fort att jobba utan DAW, det här ljudet gillar jag skarpt själv. Ak gitarrena låter lite som spröda klockspel ibland. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra. Snyggt jobbat.

Hade kanske hellre hört en acke på melodin istället för elguran, men å andra sidan var det ett bra ljud.

Tänkte lika jag med, men min gamla Epiphone Jumbo låter för tunt, den har tappat ljudet mer och mer, lät bättre när den var ny för 15 år sen. Det brukar ju vara tvärtom, att fioler o gitarrer låter bättre med åren. En riktigt snygg nylongitarr hade varit snyggast ändå. Men mina nyloninspelningar låter rena skiten. Nylon-Yamahan intonerar inte heller en bit upp på halsen.

Jag hade nog även velat ha lite beröm för orgeln och fotbas-soundet. 😆 Det är ganska mäktigt ändå, ska använda de där basarna mer i andra projekt!

Ljusne-Mussorgski - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...