Jump to content
Annons

Studiomonitorer för totalt 9000kr max? Adam A7x?


Felixv

Recommended Posts

Hello!

Så, hade nu tänkt skaffa mig ett par vettiga studiomonitorer.

Har kollat, och fått tips om, Adam A7x

jämfört med Genelec 8020, 8030 men tycker inte dom verkar vara i samma klass, åtminstone inte omfångsmässigt.

Tycker dom verkar vettiga, finns dock ingenstans att testa dom.

Tänkte därmed fråga vad ni tycker? har ni bättre alternativ, eller kanske tycker dessa är kassa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bästa monitorn i prisklassen om du frågar mig! 🙂

Nu är jag visserligen lite partisk eftersom jag säljer dem också, men det är säkert många andra i forumet som kan bekräfta också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har sökt i forumet, hittade dock flest från runt 2009-2010. tänkte att det kanske hade hänt något sen dess. Kanske använder fel sökord dock. tycker många verkar ligga och köpa lågbudget minitorer i de senare postarna jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par Adam A7 sedan 1,5 år tillbaka. Tycker att de ger ett rättvist lyssningsintryck .Det enda som saknas är det under 40 Hz , men det ljudet får inte plats i mitt lilla lyssningsrum.

Är för övrigt nöjd med diskantåtergivningen.

Redigerat av Fredrik71
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Just nu sitter jag i ett pissrum ( ljudet lär reflekteras som satan) finns inte mycke på väggarna, ljud läcker ut i hall brev osv. storleken är nog runt 20-3 m2. men idén var att ha vettiga monitorer för en tid framöver. Och en flytt är troligen max ett år fram i tid.

Musikmässigt lär jag försöka mixa akustiskt singer/songwriter musik (akustiska gitarrer och sång) samt blues/jazz influerad pop. Sen tänkte jag nog börja leka lite med house inom en snar framtid också.

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

FWIW jag kör Adam A3X sedan 1 år och är förvånad över klarheten i dessa små monster.

Det är ju svårt med basen i taskiga rum. Sitter själv i ett vardagsrum helt obehandlat.

Tycker ändå att jag fick en hyfsad balans i min senaste produktion. Kommer köra vidare

på dessa. Pengar över till en bra mick blev det oxå 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv vart och lyssnat på dessa och funderat över att köpa själv, har dock tyvärr inte pengarna just nu men när jag har... då verkar det nästan som ett självklart val, efter att ha lyssnat och jämfört med andra monitorer i samma prisklass. Dom är GRYMMA i omfånget, och för att vara så små blev jag förvånad hur pass bra dom presterade i de lägre frekvenserna. Fast dom större högtalarna hade ju mer dunk där nere, men då var dessa sämre i högre frekvenser.

Skulle alltså rekommendera A7'orna, men då var det typ sena förra året jag lyssnade så nåt kan ju ha hänt sen dess.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket omfång har du på dom? Vad jag förstår är inte basen fantastisk dominerande, utan ganska så balanserad. omfånget är 42Hz-50000Hz på A7x högtalarna. Får mina om ett par dagar så jag kan uppdatera då om du vill!

Klart du får mer bas av en sub.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur är basen i A7X? För jag har Cakewalks MA-150, och basen är inge vidare. Så jag undrar om de är en bättre idé att sälja dem för att sedan köpa ett par A7X, eller om man ska behålla dem och köpa en sub till istället. Kommentarer?

Sub i ett dåligt/litet rum är sällan någon förbättring.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur är basen i A7X? För jag har Cakewalks MA-150, och basen är inge vidare. Så jag undrar om de är en bättre idé att sälja dem för att sedan köpa ett par A7X, eller om man ska behålla dem och köpa en sub till istället. Kommentarer?

Du har bas så du klarar dig till allt utom CLUB/PA/deep-down productions.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny här så give me a break ifall detta failar med rätt tråd och så. Är ju inne på dessa Adam a7x. Läser från martin att man klarar sig till allt utom CLUB/PA/deep-down.

Jag proddar en mix av Dubstep/dnb/grime/house. Mina husgudar är Noisia/Feed Me/ Kill the Noise osv.

Innebär detta att dom inte fixar denna genre? Sitter i ett obehandlat vardagsrum. Kör med mina AKG K 271 mk 2 huvudsakligen och det funkar ok men när jag refernslyssnar i mina logitech datahögtalalare för 200 spänn låter det lixom arsle. Men det mesta låter arsle ur dom. Vill ha ett par bra monitorer som kompliment till mina AKG lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny här så give me a break ifall detta failar med rätt tråd och så. Är ju inne på dessa Adam a7x. Läser från martin att man klarar sig till allt utom CLUB/PA/deep-down.

Martin syftar på Cakewalks monitorer om inte jag missuppfattar hans formulering. För pengarna verkar det inte finnas några bättre monitorer, oavsett stil. Det är iallafall vad jag har fått för uppfattning av alla jag diskuterat med samt vad jag har fått för svar här på sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha hs80 går ju ganska långt under 80. Spelar relativt starkt ner till 50hz men går ända ner till cirka 30hz.

fast jag har cakewalk ma-150. skitsvårt att mixa hip hop, dubstep och andra saker med tyngre bas. Har en tendens att vrida på för mkt för att jag inte hör basen så bra. Så blir de för mkt sen.

praktexempel:

Link to comment
Dela på andra sajter

fast jag har cakewalk ma-150. skitsvårt att mixa hip hop, dubstep och andra saker med tyngre bas. Har en tendens att vrida på för mkt för att jag inte hör basen så bra. Så blir de för mkt sen.

praktexempel

Och jag har ett par hs80 visserligen i ett behandlat rum men jag har inga problem att mixa låg basen med dem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag har ett par hs80 visserligen i ett behandlat rum men jag har inga problem att mixa låg basen med dem 🙂

ja nu är ju mitt rum inte behandlat då det är mitt sovrum som agerar studio ^^ Dessutom så har jag nog inte den långa erfarenheten som du har.

Kanske ska köpa mig en sub iaf, dem låter så trevliga! Kan man köpa vilken som? eller måste dem passa just "mina monitorer"?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja nu är ju mitt rum inte behandlat då det är mitt sovrum som agerar studio ^^ Dessutom så har jag nog inte den långa erfarenheten som du har.

Kanske ska köpa mig en sub iaf, dem låter så trevliga! Kan man köpa vilken som? eller måste dem passa just "mina monitorer"?

Tycker man att man behöver en sub så ska man ju köpa en 🙂 Jad hade väll satsat på Yamaha Hs-subben, den är inte speciellt dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...