Jump to content
Annons

Hur viktigt är det med ett bra ljudkort?


BHR

Recommended Posts

Som rubriken lyder, ifall man har en mick för 10k och kör på ett ljudkort för sisådär 2000kr, blir det sämre kvalité än vad micken igentligen ger än ifall man kör på ett ljudkort för 10tusen kr?

vad är bäst att investare i, en scysst kondsatormick eller ett bra ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du tänker ha med inbyggd preamp kan det göra väldigt stor skillnad. Då är det dock mest just preampen som gör skillnaden. Det finns ljudkort både med och utan.

Det blir aldrig viktigare än mikrofonen, men en billig preamp kan definitivt göra att du inte får ut det bästa av din mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tänker ha med inbyggd preamp kan det göra väldigt stor skillnad. Då är det dock mest just preampen som gör skillnaden. Det finns ljudkort både med och utan.

Det blir aldrig viktigare än mikrofonen, men en billig preamp kan definitivt göra att du inte får ut det bästa av din mick.

Håller inte riktig med till hundra procent, micken, källan, rummet gör väldigt mycket mer skillnad. Jag har både Ma5, 512c, A-design P1 och har testat

dom mot Ensemblens inbyggda, har faktiskt inga problem med att använda dom inbyggda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte riktig med till hundra procent, micken, källan, rummet gör väldigt mycket mer skillnad. Jag har både Ma5, 512c, A-design P1 och har testat

dom mot Ensemblens inbyggda, har faktiskt inga problem med att använda dom inbyggda.

Ja jag håller givetvis med om att det du skriver gör mycket mer skillnad. Ser inte vad jag skrev som fick dig att tro något annat. För övrigt var det inte riktigt det tråden handlade om heller. Att svara typ "det är viktigt att ha bra musiker" hjälper inte riktigt någon som frågar om ett ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag håller givetvis med om att det du skriver gör mycket mer skillnad. Ser inte vad jag skrev som fick dig att tro något annat. För övrigt var det inte riktigt det tråden handlade om heller. Att svara typ "det är viktigt att ha bra musiker" hjälper inte riktigt någon som frågar om ett ljudkort.

ibland behöver man svara på andra frågor för att frågan som ställdes ska bli klarare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag varit du (TS) skulle jag köpt ett "ljudkort för sisådär 2000kr" och en mick för runt lika mycket. Resten av pengarna som du hade bränt på endera hade jag lagt på någon trevlig programvara istället.

Om du ändå måste fråga om sådana här saker (och det gör du förstås rätt i!), så finns ju risken att du inte har tillräcklig erfarenhet för att till fullo utnyttja dina "jättedyra" leksaker (som många menar automatiskt låter "bättre").

Och, om inget annat, så ser du ju att det råder lite delade meningar om saker och ting i inläggen ovan. Allt baserat på enskilda erfarenheter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...