Jump to content
Annons

Sitter med Yamaha HS50 lyssna kan mixen bli bättre med nya monitorer.


TripMan

Recommended Posts

Annons

Jag sitter tyvärr inte så att jag kan lyssna på din mix, men om jag bara talar ur egen erfarenhet så skulle rådet bli att fortsätta behandla rummet och använda mera referenslåtar - dvs material där du vet att du gillar basinnehållet.

Mixa en stund, lyssna på din referens och jämför. Och där öronen inte räcker till så kanske du kan använda nån slags frekvensanalysator (googla Roger Nichols så hittar du en gratis plug-in som är rätt trevlig).

Jag hade nog läst på lite om för- och nackdelar med olika basfällor, investerat i den där subben och möjligtvis investerat i någon (mer) basfälla. Och använt referenser - det är gratis!

Löcka te!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köra vilken subb som helst måste det vara en som passar Yamaha HS?

Till dig som tänker på HS80 så låter HS50 med subb mycket bättre enligt vissa mixnings ingenjörer.

Fast jag vill helst inte ha subb så jag har funderat på Adam a7x men dom går inte riktigt ner på djupet med men betydligt bättre.

Frågan är bara vilken man får bäst mixar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köra vilken subb som helst måste det vara en som passar Yamaha HS?

Till dig som tänker på HS80 så låter HS50 med subb mycket bättre enligt vissa mixnings ingenjörer.

Fast jag vill helst inte ha subb så jag har funderat på Adam a7x men dom går inte riktigt ner på djupet med men betydligt bättre.

Frågan är bara vilken man får bäst mixar med.

Jag föredrar i så fall att lyssna på dem first hand, eller gå på andra utlåtanden än de från självutnämnda "mixningsingenjörer" (som i realiteten inte är ingenjörer per se).

Finns ju ett massivt flertal som hävdar tvärtom. Hänger mkt på rummet.

Att okulärbesikta: http://www.sweetwater.com/store/detail/HS80M/reviews

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju slå ett slag för A8X om ni funderar på A7X men är oroliga för basen. De går lite djupare, och jag känner då inte att något saknas neråt.

Angående monitorbyte så har jag precis upplevt den enorma skillnad det gör att uppgradera. Vi hade pinsamt dåliga monitorer innan, då vi hela tiden haft "viktigare" saker att uppgradera i studion, och inte riktigt insåg vikten av bra monitorer. Vi tänkte att eftersom vi suttit med de där sunkiga monitorerna i så många år så hade vi lärt oss dem, och det är ju det som är det viktiga. Det stämmer helt enkelt inte. Det kanske stämmer när det handlar om olika lite bättre monitorer, men när vi är nere på den prisklassen du är och vi var så är ju monitorerna helt enkelt skit.

En annan viktig aspekt på det hela är även att du kommer göra bättre saker redan innan band eftersom du hör ordentligt när du kollar ljud osv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...