Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

masteredituneslogo20120217.png

Apple har nu publicerat riktlinjer för hur musik, som ska sÀljas pÄ iTunes Store, ska mastras. Detta för att musiken i iTunes Store inte ska begrÀnsas av CD-utgÄvorna och dess brister.

Den idealiska leveransen Àr en okomprimerad master (LPCM wav) i 24 bit 96 kHz, men det pÄpekas samtidigt att man inte ska uppsampla material som spelats in i 16 bit 44kHz eller högre. Man vill heller inte ha nÄgon adderad Dither eftersom bruset pÄverkar AAC-kodningen negativt.

Den slutgiltiga kodningen av AAC-filer tar Apple hand om. Hur vet dÄ mastringsteknikern hur det kommer att lÄta efter mastern skickas in? Jo, man slÀpper ocksÄ ett programpaket med diverse verktyg. HÀr finns en kodare för iTunes Plus AAC sÄ man kan fÄ fram samma resultat som i kodningen Apple gör. Det finns ocksÄ en AU-plugin för att lyssna pÄ AAC-kodning+avkodning i realtid i t ex Logic, Waveburner eller andra AU-kompatibla program.

Ett annat verktyg mÀter ev. klippta samples och intersample peaks efter att filen kodats av. Rekommendationer Àr att slÀppa pÄ loudnesskriget och lÀmna Ätminstone nÄgon dB headroom. AlltsÄ inte slicka -0.1dBFS likt mÄnga tekniker gör nÀr det mastras för CD-mediat. Motiveringen Àr att iTunes-funktionen Ljudkontroll anpassar volymen vid uppspelning i iTunes eller pÄ iOS-enheter sÄ att olika lÄtar spelas upp i lika volym, och dÀr försvinner dÄ syftet med att minska dynamiken för volymens skull.

http://www.apple.com/itunes/mastered-for-itunes/

Annons
Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Finns det nÄn marknad för att producera musik anpassad för Tunes. Jag menar det finns vÀl knappt nÄgra pengar att tjÀna pÄ det.

Redigerat av Kulturell Figur
drloop (oregistrerad)
Postat

iTunes Àr en viktig inkomstkÀlla.

Vilka alternativ skulle slÄ iTunes?

Postat
  On 2012-02-24 at 00:11 sa Kulturell Figur:
Finns det nÄn marknad för att producera musik anpassad för Tunes.
Det handlar om att mastra för "digitalt innehÄll" som det sÄ vackert heter, inte bara för fysiska CD-mediat.

Mastern du gör för iTunes blir antagligen ocksÄ samma master som skivbolaget skickar till Spotify och alla andra tjÀnster.

Postat

Det hÀr var intressant.

Men Spotify gör nog sin egna kodning, eller?

Skivbolaget, eller distributören, skickar samma fil till olika nÀtbutiker och streamingtjÀnster som sedan gör sin egna kodning, skulle jag tro.

Postat

Det intressanta hÀr Àr interaktionen med producenterna, och upplevelsen att Apple faktiskt gör nÄgot för att förbÀttra ljudkvaliteten dÀr ute. En del trodde ju att soundcheck-funktionen var en simpel kompressor men efter att ha lÀst det dÀr dokumentet tvivlar nog fÀrre pÄ Apples kompetens inom omrÄdet. Eller?

Nu fattas det bara att Spotify skriver under eller kommer med nÄgot liknande. Samt att "sound check"eller motsv. blir en standardinstÀllning i alla uppspelare (Spotify tog bort den i sin mobilklient!!).

Postat (redigerat)

Fast inom en framtid kommer det att produceras analogt eftersom det efterfrÄgas mer och mer.

Redigerat av Kulturell Figur
Postat
  On 2012-02-24 at 09:42 sa Kulturell Figur:

Fast inom en framtid kommer det att produceras analogt eftersom det efterfrÄgas mer och mer.

Som i vinyl och magnetband?

Postat (redigerat)
  On 2012-02-24 at 10:50 sa Frekvensspektrumanalysator:

Ă€h vafan.. skulle testa, men det Ă€r bara för Mac-sekten... 😠

Konvertera ;-)

Det verkar bra, om det bidrar till att ljudnivÄ racet inte har lika stor betydelse, kanske kan dynamiken i lÄtarna vinna mark igen.

Redigerat av abod
Postat
  On 2012-02-24 at 10:03 sa joachime:

Ska det vara analogt ska man vÀl Ätminstone göra det ordentligt? Vaxrulle ska det vara, eller i vÀrsta fall nymodigheter som 78-varvare. Det Àr ingen som behöver mer Àn en ljudkanal ÀndÄ, mono funkade för Beatles. TrÄdbandspelare funkade utmÀrkt för morfar. Klart det ska vara analogt! Men 45 varv i minuten Àr alldeles för lite för mig, jag vill att det ska gÄ fortare.

Postat
  On 2012-02-24 at 10:03 sa joachime:

Ja efterfrÄgan pÄ kasettband Àr pÄ uppgÄng. Jag tror vi Àr pÄ vÀg mot en analog epok.
Postat
  On 2012-02-24 at 15:25 sa Kulturell Figur:

Ja efterfrÄgan pÄ kasettband Àr pÄ uppgÄng. Jag tror vi Àr pÄ vÀg mot en analog epok.

I en sÄdan skala att BASF, Maxell och TDK borde sÀtta samman riktlinjer för hur musik ska mastras?

Postat

Det Àr inte jag rÀtt person att svara pÄ.

On 2012-02-24 at 16:14 sa joachime:

I en sÄdan skala att BASF, Maxell och TDK borde sÀtta samman riktlinjer för hur musik ska mastras?

Det Àr inte jag rÀtt person att svara pÄ men jag har svÄrt att tÀnka mig att Maxell, TDK och BASF i dagslÀget skulle sÀtta den standarden. Men det kanske kan utvecklas Ät det hÄllet pÄ sikt.

Postat
  On 2012-02-24 at 15:25 sa Kulturell Figur:

Ja efterfrÄgan pÄ kasettband Àr pÄ uppgÄng...[]

Hur vet du det, KF? AllmÀn fundering bara alltsÄ.

🙂

Postat

En kÀlla jag litar pÄ

On 2012-02-24 at 17:30 sa Neosus:

Hur vet du det, KF? AllmÀn fundering bara alltsÄ.

🙂

Det kommer frÄn kÀllor jag litar pÄ. Men sen om utveckling blir sÄ ÄterstÄr ju att se.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag struntar i vilket format som blir framtidensmelodi sÄ lÀnge vi blir av med racet att komprimera sönder mixar. Vore fint om man pÄ tjÀnster som Spotify och iTunes körde efter rms istÀller för peak. DÄ skulle det verkligen höras hur illa det Àr stÀllt.

Jaja, bra initiativ av Apple tycker jag iallafall.

Postat

The Guardian skriver idag att Apple tydligen jobbar pÄ ett nytt adaptivt ljudfilformat, sÄ att vid streaming anpassas kvalitet efter uppkopplinghastighet och vid lagring anpassas efter spelare/tillgÀngligt diskutrymme. Det förklarar ocksÄ varför man uppskattar ljudfiler i 24bit/96kHz framöver, och varför det Àr viktigt att Apple stÄr för slutkodningen. I ett nafs skulle iTunes Match kunna byta ut 256kbps AAC-filer i vÄrt musikbibliotek mot nya versioner i sÄ hög kvalitet som vi har diskutrymme till.

Japp, förbered er pÄ att skivindustrin snart ska tjÀna pengar pÄ att ge ut alla inspelningar pÄ nytt - i 24-bitars upplösning och dÀr kvalitet gÄtt före loudnesskriget.

The Guardian: Apple developing new audio file format to offer 'adaptive streaming'

Postat
  On 2012-02-28 at 19:13 sa Linus:

The Guardian skriver idag att Apple tydligen jobbar pÄ ett nytt adaptivt ljudfilformat, sÄ att vid streaming anpassas kvalitet efter uppkopplinghastighet och vid lagring anpassas efter spelare/tillgÀngligt diskutrymme. Det förklarar ocksÄ varför man uppskattar ljudfiler i 24bit/96kHz framöver, och varför det Àr viktigt att Apple stÄr för slutkodningen. I ett nafs skulle iTunes Match kunna byta ut 256kbps AAC-filer i vÄrt musikbibliotek mot nya versioner i sÄ hög kvalitet som vi har diskutrymme till.

Japp, förbered er pÄ att skivindustrin snart ska tjÀna pengar pÄ att ge ut alla inspelningar pÄ nytt - i 24-bitars upplösning och dÀr kvalitet gÄtt före loudnesskriget.

The Guardian: Apple developing new audio file format to offer 'adaptive streaming'

Är ingen Mac-mĂ€nniska, men kan Ă€ndĂ„ inte lĂ„ta bli att tycka att det dĂ€r Ă€r ett riktigt bra initiativ! Ska bli spĂ€nnande att följa det dĂ€r.

Men det kan vÀl inte finnas sÄ mycket Àldre musik som Àr inspelad i motsvarande 24 bitar/96 kHz sÄ att det finns nÄgon vits med att göra Äterutgivningar? 96 kHz lÄter lite överdrivet, tycker jag.

Postat
  On 2012-02-28 at 19:21 sa Jetblack:

Är ingen Mac-mĂ€nniska

Men den större delen av vĂ€rldens iPhone-anvĂ€ndare Ă€r nog nöjda med att iTunes finns för Windows 😉
  On 2012-02-28 at 19:21 sa Jetblack:
96 kHz lÄter lite överdrivet, tycker jag.
Mmm, men 24bit/96kHz Àr bara det Apple tycker vore optimalt - men i realiteten kommer det förmodligen att bli mycket 24 bit/44 kHz eftersom man avrÄder frÄn uppsampling.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.