Jump to content
Annons

Radera projekt under "Recent projects"? [LÖST]


CHAE

Recommended Posts

Hej forumet,

som det ser ut nu så har jag 30 projekt under Recent projects och det känns tämligen biffigt.

Låt oss nu anta att jag jobbar med tre projekt och (av olika anledningar) endast vill ha dessa tre projekt under Recent projects att skifta mellan. Är det ens möjligt att styra den funktionen?

Kollade runt lite häromkvällen på diverse forum (inklusive Cubase-forumet) men de lösningarna gick mest ut på att man skulle plocka/döpa om bort filer ur mappstrukturen och det vill jag ju inte göra. Däremot så vore det ju kanon med en enkel raderingsfunktion just för Recent projects.

Ha en fortsatt bra kväll!

Vänligen,

CHAE

Edith: korr. av rubbe

Edith #2: [LÖST] tillagt i rubben

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För Win XP efter en snabbkoll;

C:\Documents and Settings\<användarnamn>\Application Data\Steinberg\Cubase <versionsnummer>\

Leta upp filen Defaults.xml. Kopiera filen och döp den nya till Defaults.bak eller liknande. Kan alltid va bra att ha en backup av originalet. Öppna sedan Defaults.xml med notepad.

Sök i filen på "recent".

<member name="GRecentDocumentPaths">
	 <list name="Paths" type="list">
		<item>
		   <string name="Name" value="Projekt 1.cpr" wide="true"/>
		   <string name="Path" value="<sökväg till projekt>\" wide="true"/>
		   <member name="FileType">
			  <int name="MacType" value="0000000000"/>
			  <string name="DosType" value="cpr" wide="true"/>
			  <string name="UnixType" value="cpr" wide="true"/>
			  <string name="Name" value="Cubase Project File" wide="true"/>
		   </member>
		</item>
		<item>
		   <string name="Name" value="Projekt 2.cpr" wide="true"/>
		   <string name="Path" value="<sökväg till projekt>\" wide="true"/>
		   <member name="FileType">
			  <int name="MacType" value="0000000000"/>
			  <string name="DosType" value="cpr" wide="true"/>
			  <string name="UnixType" value="cpr" wide="true"/>
			  <string name="Name" value="Cubase Project File" wide="true"/>
		   </member>
		</item>
	 </list>
  </member>

Om du vill ha bort Projekt 2.cpr så tar du bort raderna <item> till och med </item> som omgärdar det projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill slippa redigera i textfilen, så har jag för mig att om man flyttar ett projekt till en annan mapp eller kanske om man bara byter namn på mappen, så försvinner det från Recent projects-listan nästa gång man startar Cubase. Detta under förutsättning att du skapar en ny mapp för varje projekt...

Visst hade det varit praktiskt att bara kunna högerklicka i Recent Projects-listan och välja att ta bort projektet från listan istället, men man kan väl inte få allt. Kanske kommer i C7...? 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill slippa redigera i textfilen, så har jag för mig att om man flyttar ett projekt till en annan mapp eller kanske om man bara byter namn på mappen, så försvinner det från Recent projects-listan nästa gång man startar Cubase. Detta under förutsättning att du skapar en ny mapp för varje projekt...

Mjo, jag vet att du och jag diskuterade detta PM-ledes men det var just detta med att flytta runt mappar och greja som jag ville slippa.

Visst hade det varit praktiskt att bara kunna högerklicka i Recent Projects-listan och välja att ta bort projektet från listan istället, men man kan väl inte få allt. Kanske kommer i C7...? 😉

Inte "allt" men lite grann 😉

Jepp, absolut hade detta med att bara högerklicka osv varit det mest praktiska. Märkligt att Steinberg inte tänkt på det... 😏

Så här i REAPER-tider... 😄

Anyways, tack för input, Yoda!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får vara tacksam för att man trots allt kör det bästa DAW-programmet, även om det alltid finns lite detaljer som kunde vara bättre... 😉

Bensin på elden, eh? 😉☺️

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Update (om nu någon är intresserad):

Provade Picos Default.xml-tjofräs-tips och det fungerade kalas!

Tack som fan!

Fixar rubben också så att flera kan få hjälp av den här tråden 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...