Jump to content
Annons

Mjukvarueffekter kontra hårdvara.


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Kan bara uttala mig om Äkta Korg Monopoly VS http://www.korg.co.uk/products/software_controllers/legacy/sc_legacy_monopoly.php

Där upptäcker jag en hel del skillnader. Den äkta hårdvaran gör mer saker random. Den brusar mera (viket är mindre bra). Vid inspelning och om jag använder resonance i filtrer och sveper cutoff eller ändra EG-intensity så vräker den analoga ur sig mycket mer övertoner och FM effekten har ett betydligt djupare ljud/dynamik.

För den skull ger mjukvaran mig helt andra möjligheter till kontroll.

Dock saknar jag hårdvarans roliga randomeffekter då jag t.ex ställer den i polyläge. kör arppegatorn genom varje oscillator stegvis med olika oktaver och vågformer, har effekt på samt modulerar VCF med LFO1 samtidigt som jag modulerar PWM med pulsvåg från LFO2 etc. Det saknar jag i mjukvaran.

De är mera attack och punch i hårdvaran dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dom få gånger jag haft tillgång till hårdvara som jag även har som mjukvara så har jag upplevt att hårdvaran går att köra hårdare

(i det här fallet kompressor) än mjukvaran innan det börjar låta skräp. Nu för tiden kör jag mest hårdvaru-eq-kompressor när jag spelar in, är

så jäkla smidigt att köra med pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett tag sen slängde jag upp en ljudfil på GS och bad folk köra den genom sina kompressor (eftersom jag var på jakt efter en ny), fick flera versioner mailade till mig, bla genom SSL G, SSL-kloner, Smart C1 och C2, 2500 osv osv, blev så snurrig att jag inte hörde någon skillnad alls till slut och behöll min Nail-kompressor.

Och i samma veva jämförde jag Waves ssl mot SSL G och på typ 2:1 (2-4 db kompression) hörde jag knappt skillnad.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Inväntar hårdvarurullare Nilsson..

Som Hemmpe skrev, jag vet ju inget om alla fina pluggar, jag har ju enbart lösa burkar.

Men dom gillar jag skarpt, har inget val ju. Speciellt Joemeel VC1C channelstrippen är underbar. När jag spelat in med den är det nästan bara lite reverb som är det enda som behövs efteråt. Bra mikrofoner gör ju sitt till de med.

Jag tror på så kort signalväg som möjligt, och så lite processning av ljuden som möjligt, oavsett om det är en gammal rullbandsstudio eller moderna mjukvaru-DAW-grejer. Manglar man sångspåret genom för många instanser börjar det låta mer syntet än röst. Tror jag, haha.

Någon skrev att nya datagrejer som man köper dyrt, är inte värt ett skit efter en vecka, men köper man beg vintage kompressoburkar mm, så stiger en del i värde. Säger kanske en del?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda hårdvara jag haft möjlighet att jämföra med motsvarande mjukvara är 1176LN.

Väldigt liten skillnad, attacken känns lite snabbare på mjukvaran men hårdvaran låter aningen fylligare/stabbigare i botten men det är fantastiskt hur nära en mjukvara kan komma en 10x dyrare pjäs. Sen har jag suttit med och hört Fairchild, TG1, 2264 osv i bruk men aldrig kunnat leka med, jämföra och utvärdera själv så håller nog tyst där.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker "bakelitrattarna" gör kanske den största skillnaden. Att kunna hugga tag i riktiga vred, rattar o spakar är det rätta. Att gå in i menyer är mkt mkt mkt sämre, omöjligt att få samma känsla i kompressorinställningen om med musklick ska hopp mellan ratio, attack, release mm.

I båtbranchen brukar vi tycka lika, tex en äldre radar med riktiga bakelitrattar att skruva på är en enormt mkt bättre än nya plastdosor med oändliga menyer att om man har tur hitta rätt i.

Med en hårdvaru channelstrip hinner jag göra fler tagningar på en timme än med menyer som förbryllar och äter cpu ur skallen, cpu som i stället borde använts till att sjunga så bra som möjligt. Mer musikaliskt arbete, mindre tänkande kring datagrejer. Men så är det ju för mig att när jag klickar på nåt i datorn, så är det högst hälften av klicken som det händer nåt. Skulle bilen vara lika, och starta kanske bara var tredje gång skulle den åka på soptippen, jag HATAR all skit som inte fungerar direkt, inte bara datorer. I datavärlden verkar det vara helt accepterat av de flesta ändå.

Med mina burkar lägger jag ner 0 % tid på menyer och att hoppa mellan fönster. Där ni har skärmarna har jag en stor fläsktung trave hårdvarulirarburkar. Plus några till på andra ställen. När jag sitter här i TV-soffan i rummet bredvid glimmar och lyser de alla med olika mysiga lampor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...