Jump to content
Annons

Till er som kan kräma på i volym och njuta av musiken!


Martin

Recommended Posts

Annons

Gå upp och prata med din granne. Förklara situationen samt att du förstår att hon givetvis måste sova. Förhoppningsvis kan ni komma fram till att du får spela din starka musik på söndagar efter klockan 15.00 eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Funkar tyvärr inte. Hon är väldigt förvirrad. Jag ser det som en utmaning att lära mig allt på låg volym tillsvidare. Det är väl fredagskväll/lördagskvällar man kan leva upp! Tack för ditt förslag annars! Ska börja kika lite på andra lägenheter senare i sommar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Respekt går åt båda hållen. Om du är vänlig nog att respektera hennes arbetstider 6 dagar i veckan borde hon kunna tänka sig att offra en timme för att du ska kunna utföra en av dina hobbys. Så länge det inte rör sig om sjuka ljudnivåer på oanständiga timmar borde det inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill kunna musicera fritt. Det kan man inte göra i en hyreslägenhet! Det är detta som är problemet. Vill kunna experimentera fritt, och inte känna mig bunden till massa tider hela tiden. Känner mig fastspikad, hatar den känslan mest av allt. Men, ja, offra och offra, fredagar och lördagar är mina offerdagar, då är hon oftast ute och festar som tur är!

Link to comment
Dela på andra sajter

...Fattar inte att vi har byggt ett sånt sjukt samhälle att vi inte ens kan lägga ned några kronor på att isolera lägenheterna, så man kan få leva ett liv i dom. Jävla monetära jävla skitsystem! Jag hoppas hela jävla skiten brinner samman och upp, och gör den inte det så tänker jag fan riva skiten personligen...

Om du bor i hyreslägenhet så förlorar du hyreskontraktet om huset brinner upp.

Det är jobbigt med lyhört, men som "Frekvens..." säger: skaffa någon annanstans att vara för öronbedövande nöjjen. Eller kanske fundera på att flytta till ngt mer lämpligt.

(Jag vet dock inte vad de "monitära systemen" har gjort för fel. Pengar är ju bara ett mått på sin (arbets-)insats som man kan byta mot andras (arbets-)insats. Bra uppfinning, tycker jag.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättetrist men så är det att bo i lyhörda & taskigt byggda lgh-hus, bara på ont faktiskt, man kan inte spela/sjunga och leva ut när man har inspiration och man blir tokig av att höra allt slammer fr grannarna, när dom spolar i toan, hostar och slamrar i köket, drar möbler och gud vet vad så är det för mig just nu och så har jag haft det under flera år förr innan jag flyttade till eget hus, enda lösningen är att fixa en lokal annars är du rätt låst, jag hade turen och delade en bra dubbellokal i filmstaden Råsunda med ett band så jag kunde både mecka ljud och spela piano när jag ville + hade en kvinna som bodde i hus som hade piano...lägenheter är en enda pina såvida man inte bor i ståtliga gamla sekelskiftes (1900) paradvåningar med 1 m tjocka murar då går det an*

Link to comment
Dela på andra sajter

(Jag vet dock inte vad de "monitära systemen" har gjort för fel. Pengar är ju bara ett mått på sin (arbets-)insats som man kan byta mot andras (arbets-)insats. Bra uppfinning, tycker jag.)

Då rekommenderar jag, med extra varm hand, en genomläsning av länkade alster:

http://www.bokus.com/bok/9789140671370/arbetssamhallet-hur-arbetet-overlevde-teknologin/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör dig, själv hyr jag i andrahand och vågar knappt andas där.

Som tur är mixar jag vid mycket låga volymer, men att spela in stark sång osv är uteslutet. Så jävla tråkigt att sånt ska behöva sätta stopp för kreativiteten. Att betala replokal vid sidan om vanlig hyra är inte alltid lätt om man inte skiter pengar

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Då rekommenderar jag, med extra varm hand, en genomläsning av länkade alster:

http://www.bokus.com...vde-teknologin/

Det är ju bara en länk till en bok för 308kr. Ska tydligen ta upp det jag klippt in nedan. Den är säkert intressant. Jag vet inte vad detta har med det monitära systemets inverkan på TS ljudisoleringsproblem.

"Behovet av arbete har tack vare den teknologiska utvecklingen aldrig varit mindre än idag. Ändå arbetar vi mer än vad man gjort under större delen av den mänskliga historien.

I arbetssamhället arbetar man inte för att producera något i första hand. I arbetssamhället är arbetet ett självändamål. Som en följd av denna arbetsideologi töms arbetet på innehåll och mening.

Arbetssamhället är en bok ämnad att uppmuntra till kritisk reflektion kring arbetets historiska betydelse för samhälle och ekonomi. Den ger en utmärkt introduktion till arbetskritisk litteratur och vänder sig både till den breda allmänheten och till studenter inom sociologi, ekonomisk historia, samhällsvetenskap och andra discipliner där människan och arbetet står i fokus.

Roland Paulsen är doktorand i sociologi vid Uppsala universitet."

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara en länk till en bok för 308kr. Ska tydligen ta upp det jag klippt in nedan. Den är säkert intressant. Jag vet inte vad detta har med det monitära systemets inverkan på TS ljudisoleringsproblem.

Ja - är dock bara halvvägs igenom den. Antar att du menar det monetära systemet. Jag tänkte mest på ett citat i boken runt s. 40 (eller ptja...hela boken i princip) där det diskuteras om att pengar skulle vara ett mått på ens arbetsinsats, vilket var vad jag reagerade på, för allt som oftast är så icke fallet.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara kommentera huvudinlägget, det var fint skrivet om musik, särskilt första stycket. Vi spelade på en stor knutteträff i Saxtorp i Skåne för länge sen, det var 35 grader varmt och vindstilla och lekar som dragkamp med rep, när plötsligt typ hundra knuttar började slåss så det sprutade blod. Vi stod beredda att börja spela på ett lastbilsflak, och konferenciern skre: "Börja spela för fan", och det gjorde vi, kommer ihåg att vi sopade på med Wild Thing i Hendrix-stil. Samtidigt som vi började spela slutade alla slåss och började dansa i stället! Det var som en scen ur en film, typ West side story. Helt otroligt. Så nog finns det en väldigt positiv kraft i musiken.

Ledsamt att musik för somliga är nåt helt vidrigt som bara gör dem tvärförbannade.

Här där jag bor får man en skaplig kåk för 250.000. Inga problem med arga grannar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

De e bra huspriser på dessa avstånd fr storstadsregionerna, håler själv på att leta hus (fortfarande) men runt Linköping-Motala-Norrköping har det blivit alldles för dyrt för vad man får för samma pengar norrut eller i Kalmar/Jönköpings län på vischan, jag kanske blir din granne snart Nilsson ha ha ha vänta bara!!!

(har en frilla uppe i Ljusdal)

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är trist när man inte kan dra på när man vill. Bor man under samma tak som andra följer tyvärr att man måste visa hänsyn till varandra och det är oftast den som blir störd som drar det längsta strået.

Jag minns hur befriande känslan var, för mycket länge sedan när man hade varken familj eller grannar att ta hänsyn till, att plugga in gitarren i fenderförstärkaren-modell-större och dra på så byxorna fladdrade. Nu får jag nöja sig med att spela med min lilla Vox DA-5:a genom högtalaren när ingen är hemma. Annars är det lurar som gäller för att inte bli osams med hela familjen.

Om det är viktigt för välbefinnadet att få spela musik som man vill får man överväga att hitta ett ställe där man ostört får göra det.

Rocka på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - är dock bara halvvägs igenom den. Antar att du menar det monetära systemet. Jag tänkte mest på ett citat i boken runt s. 40 (eller ptja...hela boken i princip) där det diskuteras om att pengar skulle vara ett mått på ens arbetsinsats, vilket var vad jag reagerade på, för allt som oftast är så icke fallet.

...Det var därför jag satte "arbets-" inom parentes eftersom det även finns tex: bidrag. Jag tycker pengasystemet funkar, men det är en annan diskussion.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

... Nu får jag nöja sig med att spela med min lilla Vox DA-5:a genom högtalaren när ingen är hemma...

DA-5 är skitbra genom en 4*12a. Jag har dessutom moddat min med effektloop och pedalstyrning av effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara kommentera huvudinlägget, det var fint skrivet om musik, särskilt första stycket. Vi spelade på en stor knutteträff i Saxtorp i Skåne för länge sen, det var 35 grader varmt och vindstilla och lekar som dragkamp med rep, när plötsligt typ hundra knuttar började slåss så det sprutade blod. Vi stod beredda att börja spela på ett lastbilsflak, och konferenciern skre: "Börja spela för fan", och det gjorde vi, kommer ihåg att vi sopade på med Wild Thing i Hendrix-stil. Samtidigt som vi började spela slutade alla slåss och började dansa i stället! Det var som en scen ur en film, typ West side story. Helt otroligt. Så nog finns det en väldigt positiv kraft i musiken.

Ledsamt att musik för somliga är nåt helt vidrigt som bara gör dem tvärförbannade.

Här där jag bor får man en skaplig kåk för 250.000. Inga problem med arga grannar.....

Haha, vilken syn! Underbart, helt underbart att ni lyckades styra upp det där...

Vissa hatar musik för det är fritt. Vissa älskar att vara instängda, att sitta med dropp i armen och vänta på döden. Sorgligt men sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

På dagtid för du väl leva om lite grann iallafall? Annars så kan du väl ta och betongborra ett tag innan du slår på musiken, då lär hon sussa sött till Michael Jackson....

Jag tolkar det som att hon sover på dagarna (för att hon jobbar natt) och då är det mesta hennes problem. Finns väl regler om hur mycket Du får kräma på under dagtid? Kolla med hyresvärden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan kollat upp allt juriskt. Hon förstår inte lagar, och jag orkar inte driva nått ärende. Försöker i stället flytta och göra det bästa av det. Ville mest skriva av mig! Tack ändå grabbs <3

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Vacker musik låter inte vackert alls om man hör den genom ett betonggolv.

Har du inga bra lurar? Jag lyssnar nästan helst i mina AT M-50 än i stereon eller mina feta monitorer, och då stör jag aldrig nån ändå med högtalarna. Frun är så underbar oxå att hon aldrig säger nåt om jag gör vrålande gitarrpålägg hela dan o kvällen next to tv-rummet. Jag älskar henne! 🥰

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vacker musik låter inte vackert alls om man hör den genom ett betonggolv.

Har du inga bra lurar? Jag lyssnar nästan helst i mina AT M-50 än i stereon eller mina feta monitorer, och då stör jag aldrig nån ändå med högtalarna. Frun är så underbar oxå att hon aldrig säger nåt om jag gör vrålande gitarrpålägg hela dan o kvällen next to tv-rummet. Jag älskar henne! 🥰

Skön dam det där! 🙂 Nerå, jag har lurar, men själva lyssnandet är helt okej, vant mig med lurar. Men att spela in, sjunga, och leva ut o.s.v. Man känner sig hämmad, svårt att vara kreativ när folk slår i golvet.. Det är det jag stör mig på. Mer får kolla upp ett par nya lurar i alla fall, hade ett par AKG 271 MK2, har väldigt känsliga öron och upplevde att diskanten var för stark i dessa så gilla dom aldrig riktigt. Om nån vet lurar för känsliga öron, som hör frekvenser ganska jämt vore det toppen! Ska låta ungefär som Adam A7X, fast med lite mer botten.

Skrev faktiskt lite på en låt nu inatt, hon var ute och slira ikväll! Så himla skönt att få skriva!

Edit: Snacka lite med min polare idag också om att flytta ihop och hyra en villa och splitta hyran och ha replokalen i köket eller nått! Grilla majskolvar i stekpannan och öva paradiddlar på trumkompet (som är ett matbord) YES!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...