Jump to content
Annons

Samla in alla DAW-klick


Signia

Recommended Posts

Alla DAW har (tror jag) ett standard klick, alltså metronom-ljudet i programmet.

Skulle vilja samla in standard klickljudet, från alla DAW som finns representerade här, Protools, Logic, Digital Performer, Orion, Fruity .. alla.

Har du lust att köra ner någon takt av standardklicket till fil och posta här, gör det helst i högupplöst wav/aif fil - 44,1/16 eller uppåt.

Hatar Cubase klicket. That's the reason. Kan misstänka det finns fler som skulle gilla att byta ut sitt med, bara inte tänkt på det än. Har kört på ett audioklick länge nu, men fått för mig jag ska byta ut mot något bättre - nåt som inte känns som ett skott i pannan från en spikpistol ur Donkey Kong.

Tackar på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkade vara lite tamt intresse för det här, minst sagt. Bara fått ett svar. Får en känsla av att det kan bero på att det kan vara klurigt att spela in metronom-ljudet från sin DAW faktiskt.

I Protools däremot är det inte särskilt svårt att spela in metronomen på ett audiospår. Bara skapa ett aux-spår och lägga till click-pluginen och sen - troligen - adressera spåret till någon input.

Ingen som har lust att bara köra ner en takt med Protools klicket högupplöst? Vore uppskattat 🙂

Här är i alla fall metronomljudet ur Cubase (finns bara ett) om nån som inte har cubase vill testa att jobba med det: CubaseClick.zip

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Frekvens....... är inne på så är det ju världens lättaste att välja precis vilket ljud man känner för, i klickmenyn. Istället för Beeps, så väljer man Sounds och där bläddrar man fram till valfri sampling (de flesta audioformat funkar). Förstår inte riktigt problemet...

Själv kör jag med hihat som klick, eftersom det är ett ljud som ändå brukar finnas i musiken och därför inte blir störande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt problemet...

Försöker bara samla ihop bra ljud att testa att använda som metronom. Det finns hundra tusen skitljud att hitta på nätet, och jag har mängder av dom redan. Men klick/metronom-ljud från andra DAWs är inte så lätta att hitta.

Därför jag är nyfiken på vilka metronomljud som andra DAWs har att erbjuda, och undrar om några här har lust att köra ut klicket från sin egen DAW. Är det på något forum man kan fråga sånt så vore det ju här. 🙂

Vadå bara ett? Jag sitter med Sonar X1 och där är åtminstone 30 st klickljud i dropdownmeny.

Kan inte tänka mig att Cubase skulle vara sämre. Du har kanske ett startupljud, men det är knappast det enda.

30 klickljud i Sonar? Wow, hade jag ingen aning om. Hur låter dom? 😉

Det är faktiskt så jävligt att Cubase bara har två alternativ: standardklicket, och att ladda in valfri wav/aif fil. Funderar starkt på att använda inspelning av ett skrikande spädbarn som klick.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...